Nekromanti Nicacousången kontar Sabrisk adel + Behemotar

AEGIS PRIME

Swordsman
Under den senaste EON sessionen så besökte mina kära spelare/rollpersoner Veddo folken och bevittnade den underbara förlämpningsleken som även kallas för Nicacousången. Då en rollpersonen (Edarion) är en högadlig riddare kom på att kanske införa den här leken inom den Sabriska adlen. "Må din blykapsel krympa" och liknande till den fina baronen.. I allla fall fick vi rejäla skratt när vi förestälde oss detta... Kanske Verduhrakh vill vara med och leka...
I alla fall vill jag tacka konstuktören till Veddo för folket livad upp sessionen avsevärt. Till sist vill jag avsluta med en fråga...
Behemoten.. Vad är det för något? Hur ser den ut? Jag tänker mig en rejäl mammut och jag menar ingen liten då.. Tänker jag fel? Svara nu snäll mig att det kommer i modulet Vilddjur och Bruksdjur eller något liknande utan vad tänker ni på när ni hör ordet Behemot...

King Kromm

Hero
Behemot

Det får mig att tänka på en stor best som figurerat i Heroes of Might and Magic spelen.(osäker på om han är kvar i 4:an). men en jättestor hårig best på två ben och genomfarlig.

Det finns risk att jag minns halvtokigt. Inte spelat dessa spel på år och dag.

Jaggernaut

Hero
Stort, fyrbent & jättehårigt

Först då jag läste om den gick väl tanken till Heroes of Might and Magic men sedan så gick tanken (precis som dig) till mammutar men sedan läste jag om mammutgrottan (en grotta där det finns ett gammalt mammutskelett) och antog att behemot och mammut inte är samma ändå. Nu har jag väl ingen riktig bild av en bemehot, det jag tänker mig är stort fyrbent och rejält hårigt djur (ungefär som en stor hårig oxe utan horn).

Nu till min följdfråga (ifall nu någon som vet mer än mig kommer och säger att behemot = mammut så ignorera detta):
Mammuten finns den kvar eller är den utdöd? Ifall den är utdöd varför?

Veddo goes rapduell a la "8 miles"

alla fall vill jag tacka konstuktören till Veddo för folket livad upp sessionen avsevärt.
It´s a pleasure to serve! :gremgrin:

Till sist vill jag avsluta med en fråga...
Behemoten.. Vad är det för något? Hur ser den ut? Jag tänker mig en rejäl mammut och jag menar ingen liten då.. Tänker jag fel?
Ja, en mammut kan ge en lite felaktig bild. Exakt vad en behemot är vet dock endast Carl-Johan än så länge men Nallo har yttrat att han tänker sig dem som "ett mellanting mellan en gigantisk snigel och en "bhanta" (eller hur det nu fasiken stavas) från Starwars". CJS själv bekrev dem som "landlevande valar". Stora, osmidiga, tjocka, saktmodiga och lugnsinta varelser med korta ben eller inga ben, vithåriga samt eventuellt horn är därför min gissning.

Sebastian - fortfarande road av att rapvärlden har anammat en inuitisk tradition

Jaggernaut

Hero
Hjälp! (OT)

"ett mellanting mellan en gigantisk snigel och en "bhanta"

Du vill inte veta vilka bilder som målas upp inuti mitt huvud just nu...arghh!!!...försöker att klösa ut mina ögon :gremlaugh:

Eftersom det var ruskigt länge sedan jag såg filmerna nu (nu vet jag vad jag ska göra i helgen) så sökte jag på "bhanta" för att se om jag har rätt bild för mig men det enda jag hittar är spanska forum (det säger inte mig så mycket) och ett tyskt + massa skit om banting så jag skulle tippa på att det är felstavat (varför måste allt ha så konstiga namn, skulle vara roligt med ett namn som man kommer ihåg hur det stavades).

Ezping Orm

Hero
Re: Bantha (OT)

Pröva att sök på bantha istället, så ska det nog gå bättre. :gremgrin:

//Ezping Orm - som faktiskt tänkte just på banthas när ordet behemoth dök upp.

Caesar

Veteran
Re: Stort, fyrbent & jättehårigt

Här på tellus verkar Behemoth i första hand vara en biblisk varelse:
Encyclopaedia Britannica:
a mighty animal described in Job 40:15-24 as an example of the power of God
och dictionary.com bl.a.:
Behemoth
(Job 40:15-24). Some have supposed this to be an Egyptian word meaning a "water-ox." The Revised Version has here in the margin "hippopotamus," which is probably the correct rendering of the word. The word occurs frequently in Scripture, but, except here, always as a common name, and translated "beast" or "cattle."
Dictionary.com/behemoth

EDIT: Sökte runt lite mer... fantastiskt vad google kan. :gremwink:
Här är nog den bästa länken jag har hittat hittils: Behemoth
Lite från den sidan:
The term "Behemoth" in the Hebrew is the plural form of the very common "behemah" referring to a beast of use to humans or a dumb animal.

Hartland

Warrior
Re: Blanda den där med en jättesnigel OCH en Wyrd

Sen är det inte att glöma att den skall tydligen vara det största landlevande djuret vilket gör att den måste vara större än das über monster supreem Wyrden. Och den är ju inte liten om man säger så.

/Hartland - Har tagit jullov från värnplikten

Pendragon

Swashbuckler
Re: Blanda den där med en jättesnigel OCH en Wyrd

Sen är det inte att glöma att den skall tydligen vara det största landlevande djuret vilket gör att den måste vara större än das über monster supreem Wyrden. Och den är ju inte liten om man säger så.
I Eon gör man skillnad på monster och djur tror jag. Oavsett vilket räknas nog inte Wyrden som ett djur lika lite som drakarna gör det.

/Joel

Jade

Warrior
Ang. Behemoth...

När jag gjorde lite löst researchande (hostharkel) kring diverse kristna biblemytiska tingestar och företeelser för ett tag sedan för ett litet projekt stötte jag faktiskt på Behemoth....
vilket, om jag minns rätt, är något form av monstrum.

Saxar in det jag hittade:
BEHEMOTH
In the Old Testament (book of Job, verse 40:10), behemoth is the name for a very large animal, like the hippopotamus or crocodile. They both play a part in the Apocalyptic, as monsters that must be killed. In later Christian religion, the behemoth is identified with Satan.
Så nu när jag hör "behemoth" tänker jag först på tinget (=varelsen) i ...Et Omega...(resultatet av allt researchande) Sedan kristen mytologi (eller vad man ska kalla det) och SEN kanske jag i minnenas djupa gömmor också börjar tänka på gamla goa Heroes....
Är jag riktit trött blir resultatet npgot i stil med en väldigt hårig flodhäst..... :gremsmirk:

Kenzui

Warrior
Re: Behemot

När jag tänker behemot, är det en jätte eller stor som en iaf. Som har tjock hud och typ horn och betar, som går på två ben och har två armar, och är väldigt väldigt primitiva monstrum. Dessutom är dom über starka och kan ibland använda (påkar, det vill säga träd) som vapen. Och dom lever i bergen och äter kött, om dom måste blir det grönt förståss. men det är ju min syn på icke EONiska behemothar.

G

Guest

Guest
Re: Behemot

Behemoth är namnet på en demon som åkallas i sataniska riter.