Eftersom Stormländarna är mer eller mindre kopior av vår världs vikingar, fast självklart vikingar på steroider så tycker i alla fall jag fortfarande att det inte kändes konstigt att Nidendomen var en Trudvang-version av kristendomen. Dessutom finns ju Mittländarnas hjältedyrkan och vad jag antar är ”keltisk inspirerad naturdyrkan”, även om många Mittländare också är trogna Gave.
Jag tycker nog att Trudvangs skillnader mot de verkliga religionerna som Riotminds inspirerats av, ändock skiljer sig nog mycket för att bli intressanta men samtidigt lätta att förklara för sina spelare utan att de behöver läsa alldeles för mycket själva.
Jag gillar samma sak med Eon och Daak-kyrkan eller 7th Sea och Theus, de är alla tydliga analoger till kristendomen och det hjälper både spelare och SL att snabbt förstå grunderna i settingen. Däremot så uppfattade jag aldrig Nidendomen i Trudvang som de ondskefulla, inte heller ser jag Daak-kyrkan i Eon som representant för de ondskefulla i världen. Ja det finns mindre trevliga inslag och individer inom de nämnda religionerna men i spel som vill beskriva en värld som inte bara har två sidor utan snarare mycket grått, så anser jag att religionerna är välgjorda i alla nämnda spel.