Sådär, då var min grupp färdiga med hela Kopparkronan och även då Döda Drömmas Grav.
Den slutgiltiga ägaren av mörkret blev.... Xanathâ!
Min grupp hade efter Vilddjurets Märke lyckats få en av gruppen besatt efter att ha förstört Konungaskallen. När de nergjorde Styggelsen i slutet så passade de på att krossa den, och den personen som blev besatt av konungen "gav upp". Dock så drömde han drömmar om konungagraven. En av de andra spelarna band Järnpaktens ring till sig och började kommunicera med alverna.
Döda Drömmars Grav började att de blev utsända av Nattbäcka och Ordo Magica att undersöka försvinnandet. Både RP med ringen och den besatta var dock rätt säkra vad som hade hänt. Men delar inte med sig särskilt mycket av denna informationen.
De beger sig mot utposten och räddar noviserna, varpå de övernattar där tillsammans med dem. Dagen därpå beger de sig till högkvarteret. De beteer sig väldigt snällt mot Svartalferna och blir faktiskt insläppta utan problem. En liten transaktion byteshandel senare så får de träffa notarien. Men så fort en av spelarna kliver in i cirkeln tappar de intresset på honom eftersom Xanathâ började prata. Mycket diskussioner senare så slutar det med att det bara är två av Karaktärerna som pratat med Xanathâ, Järnpakten-RP och en annan. Järnpakten-RP tycker inte det är en bra idé att ge "artefakten"(Nidvattnet) till Xanathâ eftersom alverna varnat honom för mörkret där inne. Den andra däremot gillar Xanathâ och accepterar.
Eftersom de andra inte tyckte det var nån bra idé så träffar Xanathâ den RP som gått med på det ensam i skogen, medans denne är nattvakt. Och när de alla vaknar dagen därefter, beredda på att ta sig in i Konungagraven så är en skyddad samt har kunskap om hur det ser ut där inne.
När de kommer till Konungagraven får den Besatte veta det mesta om vad som står på de gamla runorna, och de andra är ganska förvånade att han kan Symbariska helt plötsligt. De är misstänksamma med guldet som de tror väntar på dem där inne väger tyngre än misstankarna. Så fort det kommit in så har Xanathâs RP bestämt sig att gå via Kungaporten och alla hänger på, ingen frågar om varför. Väl där inne har den Besatte listat ut fällan men berättar inte det för de andra, särskilt med tanke på att så fort de listat ut öppningsmekanismen så aktiverar den impulsiva Resen den. Dörren svingas upp och spelarna har oerhörd tur, av 5 karaktärer så blir det totalt 3 träffar. Resen med mest Tål och rustning tar två. Men lyckas väldigt bra med rustningsslaget och tar endast 4 i skada. Den andra träffen tar tjuven i sällskapet som inte mår lika bra. Men med lite Helbrädgagörelse senare så är de mer eller mindre fit for fight igen. De noterar dock inte att när dörren går igen bakom dem att det inte finns något vettigt sätt att öppna den från den här sidan. Det kommer att kosta dem...
När de senare börjar gå in konungens kammare så aktiveras rustningarna. Här vet jag inte riktigt om jag var lite snäll med dem eller inte, men eftersom de ganska på en gång de upptäckte att nått hände så stannade de tidigt. Innan de sett konungens mumie eller Nidvattet. Så de slogs mot rustningarna direkt i början. Och med en rese med Stångverkan och Robust II och duellanten(Xanathâs "förkämpe") så lyckas de väldigt bra och lyckas nedgöra varje våg innan nästa kommer. Tror de tog totalt 5-6 i skada samtliga. En lyckades till och med gömma sig från alla, i gången till Konungaporten och såg att den var stängd och insåg att det nog inte gick att öppna från den här sidan. Berätta för de andra? Nope!
När de sen kommer fram till Konungen så går direkt den Besatte fram och börjar dricka Nidvattnet, inte ens som besatt. Eftersom spelaren läst på utsidan att Hurian-Lo Apak hade blivit odödlig av nått han druckit så drog han slutsatsen att det var det. Så han börjar hälla i sig det... Frivilligt.
De andra i gruppen blir dock lite irriterade på det här, så de börjar bråka om den. En för att dricka den, en för att hålla den undan för alla andra och en för att ge den till Xanathâ. Resen som försöker vara snäll och hålla undan den tar den relativt enkelt ifrån de andra. Och misslyckas med Viljestyrkaslaget. Varpå han lyckas få i sig två droppar innan han får tillbaka sin fattning och stoppar ner den i sin packning. Efter det så lugnade alla ner sig, Hurian-Lo Apak misslyckas med de andra och får nöja sig med att vara fast i sin mumifierade kropp.
När de precis bråkat klart kommer de sista av kultisterna in. Van-Rogan, Odako och en av deras hantlangare. Resten dog av de sista väktarna och Fangafa. Odako står där med kungakronan från skallen, eftersom de gav honom den i slutet på Vilddjurets märke. De försöker tappert att anfalla spelarna, men blir nergjorda fort. Lite antiklimax för Odako kan jag tänka mig, men Van-Rogan drev på anfallet.
Så när egentligen ALLA fiender förutom Fangafa och Mörkret är borta så passar de på att gå in i skattkammaren. Vad som händer då är också ganska fantastiskt. Första rundan innan Mörkret är inne tar alla var sin artefakt. Andra rundan så blir Järnpakten-rp paralyserad av Gravkylan, alla andra klarar den. Resen tar sin artefakt, Nidvattnet och den paralyserade Karaktären. Och springer. Tillsammans med tjuven som också passar på.
Varpå Xanathâs "förkämpe" och den tidigare besatta rp passar på att stå kvar en runda till och plocka på sig mer artefakter. Och när runda 3 kommer inser de att mörkret lämnat dem och bara förföljer de andra, så passar de på att ta resten. Vilken Teamwork
De andra springer för livet och går faktiskt ganska bra. De hinner till den stängda Konungaporten. När de inser att den inte går att öppna från den här sidan så försöker de bryta upp den. Här var jag faktiskt snäll och använde samma regler för att ta sig in som att ta sig ut. Men eftersom de bara är 2 vid medvetande, eftersom en fortfarande är paralyserad av Gravkylan, så tar de sig inte ut. Varpå Mörkret hinner i fatt dem. De väljer att springa åt andra hållet. Mot den väntande Fangafa.
Men vid det laget har de två solidariska karaktärerna kommit till förmaket. Den föredetta besatte går mot Fangafa men så fort han sticker in skallen i det rummet inser han att det nog inte är en bra idé. Varpå han vänder. Det passar ypperligt, eftersom precis då han kommer tillbaka så kommer de resterande 3 springade tillbaka från Mörkret. Hysteriskt kul scen som spelledare måste jag säga. Alla enas väldigt fort att ta Kungaporten igen. Möter Mörkret. Springer genom Mörkret. Lämnar Mörkret. Springer till porten och lyckas ganska fort att öppna den eftersom nu när alla är vakna så hade de 5 som kunde bryta samtidigt. Dock så hinner två av karaktärerna gå ner av Mörkrets gravkyla innan dess.
De 3 andra tar upp dessa två, och springer. Springer. Springer. Alla lyckas på alla tre slagen i rad. Äntligen ute och för tillfället skaka av sig Mörkret. De flesta är nere på några få Tål kvar förutom Xanathâs som varit immun mot detta. Och missat alla Mörkerattacker. Så det tar några korta andetag och förbinder de döende. Båda överlever precis.
Då möter de Xanathâ som väntat på dem. Xanathâs-Rp tycker de ska ge henne Nidvattnet, och de andra fyra med totalt 6 Tål på hela gruppen tänker inte bråka. Så de ger henne den utan att egentligen tveka. Hon tar farväl och försvinner med Mörkret i hälarna.
Så min grupp lyckades väldigt bra. Trots tokiga val så hade de tur med tärningarna där det behövdes så de lyckades mycket bättre än förväntat. Tänka är tydligen överskattat...
Så deras totala "spoils of war" var:
Alla artefakter förutom Nidvattnet.
Alla 8 Bröstplåtar från Väktarna som de nergjorde. De tog inte de andra som de såg...(Resen tog alla)
Spjutet Ramarans Bane, som även det Resen har.
Alla böckerna från Ordo Magica
Så kortfattat så blev de rika. Resen rikast av alla eftersom han tog skattkistan också. Så han hade själv 1500 daler. Vilket är lite kul eftersom i alla andra äventyr gett bort alla pengar till resten av gruppen. Han har varit så naiv att det är "rättvisast så".
Vad händer sen:
Eftersom spelarna fortfarande inte listat ut att Van-Rogans hand, som den tidigare Besatte har, gör så kommer Van-Rogan dyka upp fler gånger. Antagligen tillsammans med nån Odöd Odako. Eftersom dö i konungens kammare, med konungens krona i handen och sedan bli överöst av Mörkret tror jag lätt kan bli lite... Traumatiskt.
Xanathâ kommer nog spela en stor roll. Karaktären som lät henne "välsigna" honom verkar gilla henne och det gör även jag som SL. Så hon kommer nog att dyka upp igen. Så antagligen så blir inte hon korrumperad av Nidvattnet utan håller det gömt.
Eftersom Karaktären som hade Järnpaktens ring lovade att bara hitta Ordo Magicas expedition, utan att ta nått från graven, misslyckades kapitalt så fort han såg alla grejer. Så lär nog alverna vara ute efter dem. En av alverna som han varit i kontakt med är Godrai från Det Förlovade Landet, som jag lät överleva genom ett SL-ingripande. Samma spelare som har Järnpaktens Ring lyckades skjuta ner honom på en pil. Men med lite SL-magi så lyckades han ta sig upp på sin strids-älg och bege sig iväg. Så Godrai kommer nog att söka upp dem igen, om inte för att hämta tillbaka sin pilbåge som sagda Karaktär bär på sig.
Svartalferna som höll till i Högkvarteret lyckades de bli jäkligt bra kompisar med, så kommer de nog mest troligt att ha det som en egen bas när de är ute i skogarna där ikring och letar efter mer saker i skogarna. Särskilt med tanke på att de kopierade kartan vid Kungaporten, och har nu massa ställen där det bör finnas lite ruiner.