Nekromanti Night's Black Agents

Storuggla

Champion
Jag har ägnat mig åt att läsa Night's Black Agents från Pelgrane Press de senaste dagarna och jag är väldigt imponerad. Grundpremissen är att man spelar agenter som slutat från sitt jobb på CIA, SVR, Stasi, MI6 eller något sådant och blivit frilansare. Sedan fick man reda på att vampyrer finns och att de har någon form av konspiration och nu måste man leta upp dem, kartlägga deras konspiration och döda blodsugarna innan de jagar upp en och tar ens liv.
Ungefär Bourne mot Dracula, även om reglerna har olika tonlägen och regler märkta med vilken stil på kampanjen man har (så i en mer jordnära och grå kampanj är det farligare att bli skjuten och vissa saker är svårare, osv osv).
Reglerna är den senaste utgåvan av GUMSHOE anpassad för mer bli mer thrillerliknande. Rollpersonerna är kompetenta och förväntas kunna göra saker (det påpekas på flera platser att karaktärerna är "awesome").

Jag har försökt att skriva ner mina intryck eller recensera spelet, men det går inte. Jag fastnar, det är som det finns för mycket ballt att beskriva (konspirationspyramiden, adversary mapping, vampyramiden, hitta på kontakter på måfå, dra fram vad man vill ur fickan på måfå, skräddarsydda vampyrer och fokus på tuffa människor och inte tuffa manicker) för att jag ska kunna skriva ner allt och göra det rättvisa. Jag vet inte hur jag ska lösa det.

Någon annan som läst boken/pdfen? Någon som har frågor?

Storuggla, safehouses!

bladerunner_35

Warrior
Jag blev väldigt nyfiken på NBA när det brusade lite om det på rpg.net för några månader sedan men eftersom det inte gick att köpa som enbart pdf lade jag de åt sidan.

Jag har spelat Trail of Cthulhu en gång och tyckte det var alldeles för platt - eftersom jag gillar taktisk strid - och har fått för mig att NBA ska leverera en hel del mer på den fronten. Med framförallt taktiska val i strid och resurshantering.

Gör det det och kan du ge några konkreta exempel för en Gumshoe-novis?

Storuggla

Champion
Det ger mer taktik strid är Trails, ja. Men det beror på vad man menar också, det är milslångt avstånd mellan Pathfinder och D&D4 till Gumshoe när det är som mest taktiskt..
Taktiken består i att det finns ett antal saker man kan blåsa poäng på från ens pool, om man blåser 2 Hand to Hand-poäng gör man mer skada eftersom man drämt in fiendens huvud i något utstående som ett handfat eller hörnet på en sarkofag (eller hur genom ett fönster), liknande grejer finns med Shooting också. Så taktik.... njaaaa, lite. Resurshantering? Ja. Du har X antal poäng att spendera tills du refreshar, och fan vet hur många du måste slåss med innan dess.

Storuggla, i en låda med en gris

bladerunner_35

Warrior
Javisst, vill man spela Pathfinder gör man det bäst genom att spela Pathfinder.

Det är mest att jag tycker om våld - i rollspel - och vill ha meningsfulla val att göra även där. Samtidigt tycker jag just detektivarbete inte är särskilt roligt, eller i alla fall inte att allt fokuserar på att hitta/lägga ihop ledtrådar.

Du nämnde Bourne. Skulle NBA kunna användas för att skapa en Bourne-liknande berättelse med lika delar fysiska och intellektuella utmaningar? Går det att spela igenom en stridsscen där rollpersonen fajtas med avancerade knivtekniker mot en lika skicklig fiendeagent (jag är inte så pigg på vampyrer) och få det till en levande och framförallt spännande strid?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
bladerunner_35 said:
Det är mest att jag tycker om våld - i rollspel - och vill ha meningsfulla val att göra även där. Samtidigt tycker jag just detektivarbete inte är särskilt roligt, eller i alla fall inte att allt fokuserar på att hitta/lägga ihop ledtrådar.
Haha, låter som att vi är diametralt motsatta =) Gumshoe är nog antagligen inte riktigt systemet för dig, av samma anledning som det för mig nog är bland topp 3 av systemen jag någonsin sett.

//Krank, som mest ogillar att resurshanteringen med poäng kräver metanivå.

Storuggla

Champion
"Det är mest att jag tycker om våld - i rollspel - och vill ha meningsfulla val att göra även där. Samtidigt tycker jag just detektivarbete inte är särskilt roligt, eller i alla fall inte att allt fokuserar på att hitta/lägga ihop ledtrådar."

Då är detta antagligen fel spel. Spelet fokuserar till en stor del att nysta upp konspirationens alla tentakler och noder.

"Du nämnde Bourne. Skulle NBA kunna användas för att skapa en Bourne-liknande berättelse med lika delar fysiska och intellektuella utmaningar?"

Jag har inte sett Bournefilmerna (men skulle gjort det i går eller idag om inte en viss sida legat nere) så jag kan inte yttra mig om den saken som sådan.

"Går det att spela igenom en stridsscen där rollpersonen fajtas med avancerade knivtekniker mot en lika skicklig fiendeagent (jag är inte så pigg på vampyrer) och få det till en levande och framförallt spännande strid?"

Fiendeagent, ja. Vampyrerna behöver inte vara vampyrer, det finns en halvsidas appendix för hur man ska göra för att spela utan vampyrer (bunta ihop några investigative abilities och kör!). Avancerade knivtekniker... nej, inget regelstöd för det. Det är inbakat i ditt höga värde i Weapons, så du kan lägga mer poäng på varje tärningsslag. Levande och spännande strid? Lite hjälp ges, men det ligger till stor del hos spelarna och spelledaren att få det att bli så. I stridsreglerna ser jag inget som står ut som så värst superduper. Man ligger på en hög kompetensnivå, men det är så abstraherat att det kanske inte blir spännande strid utan en stor investering från de kring bordet.

Storuggla, är alla t med

bladerunner_35

Warrior
krank said:
Haha, låter som att vi är diametralt motsatta =) Gumshoe är nog antagligen inte riktigt systemet för dig, av samma anledning som det för mig nog är bland topp 3 av systemen jag någonsin sett.

//Krank, som mest ogillar att resurshanteringen med poäng kräver metanivå.
Storuggla said:
Då är detta antagligen fel spel. Spelet fokuserar till en stor del att nysta upp konspirationens alla tentakler och noder.
Ok, då vet jag att det förmodligen inte är någotning för mig. Synd, det verkade ball.

Tack för svaren Krank och Storuggla!

Storuggla

Champion
"Haha, låter som att vi är diametralt motsatta =) Gumshoe är nog antagligen inte riktigt systemet för dig, av samma anledning som det för mig nog är bland topp 3 av systemen jag någonsin sett."

Jag haft trubbel med Gumshoe tidigare men med NBA klickade det äntligen. Visst är det dumt med att det plötsligt blir lite meta om man ska göra en spend, men å andra sidan fick jag äntligen se adversary mapping-reglern som jag sett fram emot skulle komma i Station Duty-boken till Esoterrorists :gremsmile:

Storuggla, martini

Mogger

Hipsteranka
Re: Night's Black Agents OT

Storuggla said:
Visst är det dumt med att det plötsligt blir lite meta om man ska göra en spend
Å andra sidan så har människor inte obegränsat med energi, så det är väl inte mer meta än KP, grundegenskaper, färdighetsvärden, erfarenhetspoäng o.s.v

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Night's Black Agents OT

Måns said:
Å andra sidan så har människor inte obegränsat med energi, så det är väl inte mer meta än KP, grundegenskaper, färdighetsvärden, erfarenhetspoäng o.s.v
För mig är spends lite annorlunda, framför allt investigative spends. Jag har svårt att mappa dem mot något som ingår i rollpersonens världsbild. Jag har ganska lätt att föra över "använda en färdighet" till rollpersonens perspektiv, beslutet att använda färdigheten är inte helt olikt beslutet att göra något i spelvärlden.

Investigative spends däremot utgår från att 1) rollpersonen har en begränsad mängd uppfattningsförmåga per dag, 2) kan bestämma själv hur och när denna ska användas, och 3) är medveten om när lite extra uppmärksamhetsförmåga skulle leda till att man hittade något.

Det fungerar mycket bättre i strid och för all del vid vanlig färdighetsanvändning, även om det då blir lite knepigt att poängen är per färdighet.

I spelen jag läst är det ju uttryckligen en spotlightmekanik på metanivå; att göra en investigative spend är att få "glänsa lite extra" med sin rollperson.