Dumasklubben, faktiskt, men jo, läs.
Och det är inte bara en nitpick för att jag är en sur ex-svensklärare som hatar särskrivning - ibland när man letar böcker är det bra att ha rätt titel (biblioteksdatorer är ännu dummare än andra datorer). Författaren heter Arturo Pérez-Reverte, och en annan bra bok av honom är Vem dödade riddaren?, en deckare med roliga twists.
Jag är en av de få människor som gillar boken och fortfarande tycker filmen är Helt OK; jag förstår precis varför Polanski gör som han gör när han gör film av fanskapet (inklusive skär bort halva plotten - sidlänges, ungefär som man filéar fisk, mycket skickligt).
En sak till: Om man faktiskt kan sin Alexandre Dumas (inklusive att man exponerats för De Tre Musketörerna på annat sätt än den där usla skiten med Kiefer Sutherland) är boken ÄNNU roligare, men det behövs inte.
Den har också ett intressant intertextuellt förhållande till Umberto Ecos 'Focaults pendel', vilket innebär att böckerna på sätt och vis hänger ihop.
Nightowl, som funderat på olika skojversioner av filmer där man byter ut filmens 'MacGuffin' mot rollspel. Ninth Gate funkar därvid utmärkt; den luttrade spelsamlaren Corso (hej, i boken sysslar han med konfliktspel som hobby!) får uppdrag att verifera vilken av de tre kvarvarande kopiorna av det ökända independent-spelet som verkligen kan frammana djävulen om man spelar det... Svaret ligger i de tre böckernas tabeller, förstås...