Vi har en tid spelat mitt hemmagjorda scifi-trad-spel. Fortfarande i speltestandet vill jag påstå då vi titt som tätt justerar vissa delar av reglerna!
Men, idag behöver jag inte hjälp med regelteknik utan själva settingen.
Till en början kändes en oändlig öppen värld där man kunde finna "allt" lockande men det börjar nu kännas rätt döfött och spretigt.
Därför vill jag ha råd om att nischa själva settingen, känslan, kulturen.
Det är fortfarande högteknologisk scifi som gäller men jag vill få en intressant twist inspirerad av en gammal kultur från vår egna planet.
Coriolis har öken och araber.
Starcraft är väl lite hillbilly, cowboy.
Många andra har en typisk amerikansk futuristisk scifi.
Min första och starkaste tanke är medeltida japan. Det är dels en kultur som alltid intresserat mig och jag tror det skulle vara coolt med att låta scifiteknologin krocka med en sådan kultur och arkitektur. Viktigt här dock, det ska inte bli manga! Här kan vi även blanda in hunner, kina etc.
En annan tanke är antikens Rom.
Vad har vi mer? Vikingar? Azteker? Amerikanska indianer?
Men, idag behöver jag inte hjälp med regelteknik utan själva settingen.
Till en början kändes en oändlig öppen värld där man kunde finna "allt" lockande men det börjar nu kännas rätt döfött och spretigt.
Därför vill jag ha råd om att nischa själva settingen, känslan, kulturen.
Det är fortfarande högteknologisk scifi som gäller men jag vill få en intressant twist inspirerad av en gammal kultur från vår egna planet.
Coriolis har öken och araber.
Starcraft är väl lite hillbilly, cowboy.
Många andra har en typisk amerikansk futuristisk scifi.
Min första och starkaste tanke är medeltida japan. Det är dels en kultur som alltid intresserat mig och jag tror det skulle vara coolt med att låta scifiteknologin krocka med en sådan kultur och arkitektur. Viktigt här dock, det ska inte bli manga! Här kan vi även blanda in hunner, kina etc.
En annan tanke är antikens Rom.
Vad har vi mer? Vikingar? Azteker? Amerikanska indianer?