Varför basera det på en KULTUR överhuvudtaget?
Mitt tips, läs Alister Reynolds och Dan Simmonds och se hur de skapar hela världar och unika kulturer baserat på en enda premis. Speciellt Simmonds Illium och Olympus är coola då hela historian och universat bygger på två litterära verk.
Fast din nish finns nog redan i ditt spel fast du bara inte har upptäckt den. För om ni inte spelar extremt abstrakt och utan någon helst världsbeskrivningar så har ni nog redan utforskat olika teman i din spelvärld, även om de kan vara svåra att se själv när man är mitt inne i det.
Så mitt tips är att försöka sammanfatta ditt spel i en tag line, dvs en kort mening som sammanfattar kärnan i din spel värld. Den behöver inte egentligen innehålla några detaljer utan det viktigaste är att den förmedlar känslan av ditt spel och värld.
Lyckas du med det så har du din nish.
Exempel på bra taglines är:
40K = In the grim dark future there is only war
Alien = In space no one can hear you scream.
Apple = Think different
och slutligen min favorit eftersom den verkligen sammanfattar allt man behöver veta om dataspelet och spelvärlden i en enda (två) perfekt mening. (Få se om ni kan gissa vilken)
It's the zombie apocalypse. Bring friends.