Nekromanti Nitpick om Balkan

Gordeg

Hero
Från Saxifrage i den låsta USA-tråden nedan:
"USA har ett lass med soldater på Balkan, inklusive helikoptrar, stridsfordon och tillhörande underhåll. Det har medfört att svenska FN-soldater inte bara kan se på bio under lediga stunder, utan även få nypoppade popcorn till."
...när jag såg detta kunde jag inte låta bli att nitpicka lite: KFOR-styrkorna i Kosovo är inte FN-soldater. Det är en NATO-ledd operation. NATO agerar visserligen med mandat från FN, och Sverige är inte med i NATO, men likväl deltar vi i KFOR.

Saxifrage har annars helt rätt i att USA har tusentals soldater här. Jag har varit på en av deras camper och käkat på Burger King :gremgrin:

Gordeg, sitter och skriver inlägg på Camp Victoria

Saxifrage

Hero
Hmm... jag minns inte riktigt hur det där hängde ihop. Är det inte så att operationen är en FN-insats, men att FN delegerat uppdraget till EU, som anlitat NATO för själva insatsen? Jag har för mig att det var så jag fick det förklarat för mig. Alltså att KFOR-soldaterna är ute på uppdrag av FN, administreras av EU, och jobbar åt NATO... confused yet? Minnet sviker, dock.

Beträffande terminologin: kan man inte säga att all trupp i utlandet som agerar på FN-mandat, kan betraktas som FN-soldater? Vem får egentligen kalla sig FN-soldat?

G

Guest

Guest
Det spelar egentligen ingen roll om det är FN, EU eller NATO på pappret. Utan USA hade inte en enda fredsbevarande operation varit möjlig.

Utan USA hade världen varit ett brinnande helvete.

hraufnir

Swordsman
What is going on?

Jag vet inte riktigt varför, men av någon anledning verkar du just nu vara på ngn form av heligt korståg för att få trådar låsta?
Du trycker nämligen ständigt upp åsikter i folks ansikten, fullt medveten om att åsikter skapar dåliga debattklimat och att fakta skapar bra debattklimat. Jag ser detta som att du i din tid i USA övat prickskytte på allt som rör sig under bältet. Du verkar nämligen syssla med svepningar och fällningar.

Vill du uppmana till debatt, som du så fint inledde senaste tråden som blev låst, så bör du hålla dig till fakta och vara öppen för andra personers presenterade fakta eller vinklingar.

//Hraufnir - som för övrigt anser att Knektakademien bör förstöras!

Gordeg

Hero
Man kanske kan presentera det så om man vill. FN är dock närvarande med egen personal (kör om kring i bla de där stora vita jeeparna) och de har en egen organisation och andra uppdrag än vi.
Det är inte helt vattentäta skott mellan FN och KFOR men vi jobbar liksom i "olika rör".

Gordeg

Gordeg

Hero
Jag som känner honom privat vet ju vilken USA-anhängare av rang han är så.....
OBS! Ironi!

Bara för säkerhets skull i händelse av att någon missade det. Vill inte bli känd som USA-anhängare av misstag.

Gordeg

Saxifrage

Hero
Så trevligt för honom att han snart kommer att få en NATO-medalj fastnålad på bröstet då... knappast en merit när Revolutionen kommer... :gremsmile:

G

Guest

Guest
Re: What is going on?

Det här är ju ett debattforum, så om det blir detbatt är väl det en positiv sak? Det är svårt att debattera med personer som är överens om allting.

Jag förstår inte rädslan som många här tycks ha inför oliktänkande och olika uppfattningar. Det är inte enligt min mening provocerande att uttrycka en avvikande uppfattning.

Själva grunden i yttrandefriheten är att man måste låta andra få uttrycka sig, även om det är en åsikt som gör en irriterad eller förbannad. Om man inte förstår det, så begriper man inte kärnan i yttrandefriheten.

Däremot beklagar jag trådlåsningarna. Det är ju aldrig kul att en diskussion "släcks ner". Jag tycker det är beklagligt att vissa inte kan bibehålla en sansad ton, utan måste hänge sig till svordomar och förolämpningar.

G

Guest

Guest
När revolutionen kommer? Hmm...murarna har rasat och folken har befriats. Om du vill uppleva "revolutionen" får du skynda dig till Nord Korea eller Kuba. Det är bara dem kvar. Men du får nog boka en resa ganska snart. Jag har en känsla av att deras "revolutioner" inte blir så långlivade heller....

Ackerfors

Alas, your rapids!
Revolution

"Om du vill uppleva "revolutionen" får du skynda dig till Nord Korea eller Kuba. Det är bara dem kvar.

om [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Revolution" said:
"Revolution"[/url] från wikipedia.]

"A revolution is a relatively sudden and absolutely drastic change. This may be a change in the social or political institutions over a relatively short period of time, or a major change in its culture or economy. Some revolutions are led by the majority of the populace of a nation, others by a small band of revolutionaries. Compare rebellion."

G

Guest

Guest
Re: Revolution

I ett av sina senaste tal beskriver Castro hur "revolutionen" fortfarande lever. Lite komiskt att han på väg ner från talarstolen ramlade omkull och bröt benet.

I Nordkorea talar ledarna också om den "brinnande revolutionen". Samtidigt svälter deras eget folk ihjäl. Dem som inte svälter ihjäl fryser ihjäl när vintern och kylan kommer.

Kommunismen är död och begraven, men tydligen sprattlar det till i liket då och då...

G

Guest

Guest
George W Bush

Hemska tanke....

Själv stöder jag både USA och George W Bush. En mycket bra och stark president som är principfast.

cogitare

Swashbuckler
Så trevligt för honom att han snart kommer att få en NATO-medalj fastnålad på bröstet då... knappast en merit när Revolutionen kommer...
Oh, dear god.... :gremsmile:

C.

cogitare

Swashbuckler
OBS! Ironi!

Bara för säkerhets skull i händelse av att någon missade det. Vill inte bli känd som USA-anhängare av misstag.
Ja, det är inte lätt att förmedla ironi via det skrivna ordet faktiskt. Men min gode vän har förstås helt rätt :gremsmile:

Jag är själv mycket mer positivt inställd till USA än Gordeg så hoppa på mig som USA-anhängare istället!

C.

cogitare

Swashbuckler
Re: George W Bush

Om Georg W. Bush:
En mycket bra och stark president som är principfast.
På allvar?

Jag har inget emot USA men George W. slår mig som en ytterst inkompetent och ointelligent nickedocka som vunnit positionen på sitt namn och sin familjs stöd som styrs allt för mycket av olika lobbyistgrupper i Washington. IMHO....

C.

Saxifrage

Hero
Revoluciòn!

Äsch, du har helt fel referensramar. Kvista in på någon hemsida för Ung Vänster, Yelah eller dylikt och du ska se att revolutionstanken lever och har hälsan... liksom, orkar man inte jobba så brukar det förefalla mer attraktivt att förespråka omvälvande förändringar :gremsmile:

Men det är en helt annan diskussion och den bör nog föras någon annanstans, eller helst inte alls.

Marcus J

Hero

Det är mycket enklare att bibehålla en sansad ton om motståndaren gör det. Att helt kort säga att utan USA så hade det inte funnits några fredsbevarande styrkor främjar inte till debatt precis. Många håller nog med dig om det (t.ex.jag) men att uttrycka det som en objektiv sanning är inte helt rätt.

Att med ett inlägga bara ge utryck för sina åsikter utan att framföra varför man tycker så främjar inte heller debatt.

Ditt inlägg hade varit mycket mer debattväckande om du hade fortsatt med: eftersom Europa aldrig får tummen ur till att göra något. Eller dylikt.

Summa av kardemumman blir: Håll inte din åsikt som en sanning (om du inte har starka bevis, om sådana finns presentera dem när folk frågar efter dem) och motivera alltid den.
Det tycker åtminstonde jag leder till ett bättre disskusitionsklimat för alla parter.

/Marcus

G

Guest

Guest

Jamen det är ju ett erkännt faktum att det inte skulle finnas några fredsbevarande styrkor i FN-regi utan USA. Det är inte en åsikt, utan ett faktum.

Varför kan jag inte säga det?