Nekromanti Nittiotalet! Hur ägigt var det inte?

Rising

Vila i frid
Re: Naughty!

(Den som säger Jam & Spoon får en smäll)

En annan personlig favorit inom denna minst sagt diskutabla genre är Jam & Spoon
Smäll! :^)

Jag avskyr Right in the Night. Jag avskyr också Captain Hollywood och ... What Is Love - Haddaway! och Mr Vain - Culture Beat! och Somebody Dance With Me - DJ Bobo! (Fulaste DJ-namnet någonsin) och Dr. Feelgood - Cool James & Black Teacher! De suger allihop.

Johan K

Gammal & dryg
Jaoo, det var väll gasnak ägigt måste jag säga...
Dock så kommer jag inte ihåg några direkta händelser. Allt var väll mest ett ständigt blurr av tonårshormonder, rollspelande, lumpen, pluggande & sådana saker.

/ JohaN K, som tyckte att 90-talet var trevligt. Men dock inte skulle vilja vara med om det igen.

Dewil

Skrivbordsgeneral
När började nittiotalet?

Jag har i något års tid funderat på när 90-talet började, rent musikaliskt, alltså, och när det slutade. (Jfr. världspolitiken, där 1900-talet sägs ha börjat 1914 och slutat 1989 - "det korta århundradet".)

Jag har mina idéer, men skulle vilja höra vad ni anser. När började och slutade 90-talet? Vilka musikaliska trenders genombrott och fall markerar ändpunkterna? Varför är ändpunkten ett visst år, och inte året innan eller efter? Motivera.

Svaren ska lämnas in på maskinskrivet A4 med dubbla radavstånd senast på tisdag nästa vecka. (Nej, jag bara skämtar...)

(Det här är inte bara en rent akademisk spekulation - jag har långt gångna planer på att sätta samman en blandskiva över 1990-talet till min nutidsmusikaliskt handikappade flickvän, vars musikaliska medvetande slutar ungefär 1993.)

Dewil

Rising

Vila i frid
Re: När började nittiotalet?

När började och slutade 90-talet?
91 så exploderade åttiotalet, med KLF's Last Train to Trancentral. Det är en helt galen överproducerad låt; av ett slag som tidigare aldrig hörts - och det visar verkligen hur åttiotalsdansmusiken hade störtat in i en återvändsgränd; det gick inte att stoppa in mer åttiotalsmusik i en låt än vad KLF gjorde. Samma år så gick ett annat band tillbaka till rötterna med en snäll låt om glada människor; REM's Shiny Happy People markerar därför nittiotalets födelse.

01 så fortsatte REM med Imitation of Life: En jättebra låt, men den här sommaren är det i min mening två helt andra låtar som visar på ett tronskifte: Töntlåten Daddy DJ och Gorillaz med Clint Eastwood. Den ena låten är euro-usel, riktigt sliskig och fjortisglättig. Den andra är urban, tillbakalutad och cool. The Strokes visade att det här urbana konceptet fungerade på riktiga människor lika väl som för tecknade. Gorillaz och the Strokes är band för 00-talet, och nittiotalet dör iom den fullkomligt usla pajaslåten Daddy DJ.

Tycker jag alltså. Asgrym fråga.

Rickard

Urverk speldesign

"Jag avskyr Right in the Night. Jag avskyr också Captain Hollywood och ... What Is Love - Haddaway! och Mr Vain - Culture Beat! och Somebody Dance With Me - DJ Bobo! (Fulaste DJ-namnet någonsin) och Dr. Feelgood - Cool James & Black Teacher! De suger allihop."
Haha.. Jag älskar dem! :gremlaugh: Fast jag är (bland annat) mycket för techno och dance också..

Vad tusan dansade du till under 90-talet? Pop går ju inte att dansa till..

/Han gör menlösa inlägg (men som kom på att pagefrisyren kom under 90-talet)

Targon

Hero
Vad jag gjorde på 90-talet!

1990: Tog studenten. The Sinners, Loyd Cole och Neneh Cherry. Börjar plugga teologi i Lund och flyttar till en etta i Malmö. Roxette på billboardlistan.
1991: Lämnar Malmö. Carola vinner schlagerfestivalen och Sverige vinner Hockey-VM den första kvällen i eget hak i Lund. Pluggar grekiska till tonerna av U2:s Achtung Baby! Rödvinsorgier i stadsparken och däckar hos en kursare. Kollar mycket på Family Ties på TV3. Upptäcker Pink Floyd och gör detta band till mina personliga husgudar.
1992: Ger fan i lumpen. Polisförhör och rättegång. Läser om keltisk kristendom och inser att kyrkohistoria är min grej. Madonnas Erotica, Peter Gabriels Us och REM:s Automatic for the People. Börjar röka.
1993: 2-veckors kollo på öppen anstalt pga värnpliktsbrott. Blir Schopenhauer-fantast. Skriver min första 10-poängsuppsats. Lyssnar hela sommaren på U2:s Zooropa. Depeche Modes Songs of Faith and Devotion, och på radion spelar dom "Here We Go"´med Stakka Bo.
1994: Börjar hänga på allvar på Lunds nationer. Skriver min andra 10-poängare. Studentfackligt aktiv. Sänder studentradio och blir katolik. Cranberries No Nead to Argue, Blurs Parklife och, framför allt, Pink Floyds Division Bell. Lyssnar mycket på Giovanni Pierluigi da Palestrinas undersköna mässor.
1995: Raggar brudar som aldrig förr. Skriver min tredje 10-poängare (examensarbetet) och blir doktorand. Smashing Pumpkins Mellon Collie and the Infinite Sadness, Radioheads The Bends och Pulps Different Class medan de lirar Scatman John på radion och på dansgolvet'
1996: En kompis dör i livmodercancer. Träffar min blivande fru, blir nationsaktiv och lagar mat åt hungriga studenter. Robert Miles "Children", Joan Osbournes "One of us", Fool's Gardens "Lemon Tree" och Oasis "Wonderwall". Upptäcker Type O Negative genom underbara October Rust och får upp ögonen för rollspelet Kult.
1997: En kompis dör pga hjärnödem. Mitt första konferensföredrag (i Bergen, Norge). U2:s Pop. Fortfarande nationsaktiv och lagar ännu mer mat. Dricker på tok för mycket whiskey på fester. Prodigys Fat of the Land. På radion spelar dom Bloodhound Gangs "Fire Water Burn" och Chumbawambas "Tubthumping".
1998: Blir Umberto Eco-fantast. Lägger fram en lic-uppsats och fortsätter på avhandlingen. Fatboy Slims You've Come A Long Way, Baby och Madonnas Ray of Light. Tapetserar lägenheten till tonerna av Di Levas Jag är du från föregående år. På radion spelar dom Go Go Dolls "Iris". Sista året som nationsaktiv.
1999: Slutar röka vid årsskiftet. Flyttar ihop med blivande frun och får äntligen doktorandtjänst. Mobys Play går varm i cd-spelaren medan dom spelar Vengaboys och Blumchen i radion. Besöker USA för första gången i livet.

Jepp, det var mitt nittiotal i urval.

Marcus J

Hero
Det är riktigt konstigt. Jag kom till världen två år innan nittiotalet, har levt det mesta av mitt liv på det men kommer ändå inte på så mycket särskilt med det.

Det är klart. VM bronset 92 är stort. Som den osnutne lille kille jag var då (kanske skulle säga osnutnare och mindre?) så fulkomligt älskade jag Vi gräver guld.

Nu kommer jag ihåg mer!

Vandraren var en hit. Åtminstonde hos mig. Efter Nordman så var Drängarna det stora bandet. (Kom igen, jag var inte ens tonåring)

Jag gjorde mitt livs största synd och köpte ett Rickey Martin album. (Går och tar livet av mig) Sen kom den näst största, en Savage Garden platta.

Som tur var så slutade det hela med en stor smäll, jag åkte med de häringa CISV till Guatemala och fick med mig en hel del ägiga minnen. En av de bästa grejerna jag gjort i mitt liv.

Men men. Nittiotalet är för mig barndommen och kommer alltid vara det.

/Marcus tar fram sina reseminnen.

Rising

Vila i frid

Vad tusan dansade du till under 90-talet?
Mer eller mindre enbart till antingen tidig Techno, flippad Acid House eller Drum n' Bass. Hörde vi enkla umba-bumpa-rytmer så bara gick vi demonstrativt från dansgolven. Vi ville ha avancerade rytmer och gärna helt galna breaks. Särskilt då jungle, eftersom det är så prestigelöst sinnessjuk musik. Det var musik för män (och några få riktigt tuffa brudar - och de var de enda jag var intresserad av).

Men visst, Chemical Brothers, Altern8, Prodigy, Fluke, Leftfield, Orbital och sånt... det var kul. Och så dansade vi till allt så fort man kunde höra en TB303. Jag hade en polare som väckte mig en gång genom att ringa och säga "så här låter det när man våldtar en 303:a!" och så bara lät han en slinga gå medan han vred på alla rattar och reglage. Då hade den luspudeln fått låna en 303:a som han satt och pillade på! Jag har aldrig varit så svartis i hela mitt liv.

Men öh, vi lyssnade på Euro också, bara inte tjej-euro. Vi gillade de lite coolare låtarna.

Jag kommer ihåg en låt som en polare gjort, genom att blanda junglebreaks med smurflåten "hallonsaft". När den gick upp på Bistro's dansgolv så var lyckan gjord. Fast då var det typ bara jag och några polare som dansade. Men kul hade vi.

Hjalle

Swashbuckler
"Det är klart. VM bronset 92 är stort. Som den osnutne lille kille jag var då (kanske skulle säga osnutnare och mindre?) så fulkomligt älskade jag Vi gräver guld."

Självklart, men...

94 juh! :gremsmirk:

-Hjalle, kan sin fotbollshistoria.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Kan inte bestämma mig

Jag kan inte bestämma mig om jag skulle ha "Inte" eller "Mittitalet" som rubrik. :gremfrown:

Först tänkte jag börja med att skriva en Lars Winnerbäck-låt som fångar 90-talet väldigt bra, iaf så som jag känner det.

Söndermarken said:
Så som himlen ser ut
en tisdag över skolans
kommunala korridorer
Klockan fyra i oktober
Strax innan det mörknar
och det luktar från bespisningen
Halvhjärtad husmanskost
och löven ligger klistrade
mot marken

Gråvita skyar
Tandläkarväder
Nån grävmaskin som sliter upp
en cykelväg vid fotbollsplan
Och nyponbuskar, nyponbuskar
Hela vägen nyponbuskar
ser jag när jag blundar
och nånstans där så blev jag
den jag är

Jag ser gitarren i butiken
Symbolen för att skolka
Sagan om ett uppror
Drömmen om en högre höjd
Ett sjörövarskepp
som blåser rätt in i Los Angeles
Och stjärnorna som glittrar
Och ingen jävel når mig
nånsin mera

En enda ambition
Att få brudarna från Berga
att skratta eller gråta
och rymma över taken
Bort från regelboken, stöveltrampet, tegelväggen, la is la bonita
Och dom brandgula
stolarna man staplar
på varandra

Parkeringshus byggdes
Ett litet steg för människan
Ett stort steg för betongen
och den rotlösa känslan
Som ännu ett hinder
på vägen mot den råa romantiken
och gitarren i butiken
och flykten
över taken

Man la klossar över ängen
med små fönster och dörrar
Det var slogans överallt
från alla medelbeiga firmor
Och en skivaffär i centrum
som ett hål genom kulissen
ut i verkligheten, drömmen
Ut till färgerna man bara
ser på bio

Vi bildade band och blåste ringar
Drog med handen genom jorden
Fyllde naglarna med lera
av all yta som vi skrapade
För nånstans under lagren
av tätortstimotej
bredde stora världen ut sig
utan farthinder och Konsumkort
och nypon

Vi satte båtarna i bäcken
såg dom flyta in i tunneln
Kanske vidare mot Vättern
och kanalen ut till Nordsjön
över vågorna mot Irland
ut på havet och sen blåsa
iväg och aldrig komma tillbaka
mer till bäcken
där det började

Jag ser den gräddgula färgen
Den moderna men diskreta
En helhet för det enkla
Bara fälla upp och skruva
Men ändå alltid nåt
som ville jaga och förvirra
Nåt som inte var Ikea
Nåt som inte hade lösningen
i kanten

Jag hör det inrökta ljudet
från en replokal vid tågstation
Bland speditionslokaler
och bortglömda depåer
Det stumma, dova skinnet
och basen som darrar i gallret
och glaset och det doftar
just som asfalt gör
om hösten

Vi gömde Fibban under stenen
Willes vin i busken
Hela dungen var ett mikro-Vegas
Ladan bytte hänglås
Och ovan allt en himmel
liksom silad ifrån kusten
med det lilla som blev över
efter vågorna och stormarna
och skummet

Jag kan inte återvända
En brottsplats måste vila
Flyktbilen är dumpad
Stålarna är rena
Nu bygger vi ett nytt hem
Startar upp och börjar om
Söndermarken jagar mig
men jag är inte där
Jag var själv bara fyra bast och tre äpplen hög när 90-talet började. Jag minns att pappa kom hem med prylar från ett nyöppnat Disneyland Paris. En plysch-Piff, bland annat. Syrran föddes. Jag spenderade massor med tid på Kolmårdens djurpark. Skolan började 93 för min del. Fylld av nyponbuskar som ger klipulver, brandgula stolar man staplar på varandra och kulspel. Spelade mycket kula i unga år. Var rätt kass på det.
Fotbolls-VM 94 kom och jag fotbollsfrälstes vilket ledde till att jag lärde mig samtliga länder, nationsflaggor och huvudstäder, något som jag glömt mycket av idag. Då var det GES och Nordman som var stora favoriter.
När kulorna tog slut lade jag mina kulor på hockeybilder. I min första booster drog jag upp Steve Yzerman som blev (och är min favorit). NHL intresset ledde till mycket rollerbladesåkande (ja, det hette så på den tiden) och att jag lärde mig samtliga NHL-lagsrepresenterade städer och var de låg.
Jag spelade fotboll tills mina kamrater mobbat sönder mig och jag inte orkade mer, spelade tennis tills jag var tvungen att börja pendla för att få fortsätta. Spelade gitarr tills jag fick en lärare som jag inte kom överens med.
Jag hann med två resor, en till Danmark och Legoland, en till Norge och Kristiansands djurpark.
Min skoltid var rätt jobbig dock, och mot slutet av 90-talet mådde jag inte alls något vidare. Runt decennie-/sekel-/millenieskiftet var det urkasst.

Själv lyssnade jag mycket på blandad musik. Stor favorit både är och var Björn Skifs, men även Spice Girls, E-type och Aqua fick vara med en stund.
På TV var Fångarna på fortet stora behållningen och även om jag inte förstod det då så var Gunde rätt jobbig.

Det lutar åt "inte". 90-talet var inte ägigt.

Jaggernaut

Hero
Kors i all sin dar!

Jag var själv bara fyra bast och tre äpplen hög när 90-talet började.

Du kan ju inta vara lika gammal (ung egentligen :gremsmile:) som jag. Det går ju liksom bara inte :gremshocked:

/Jaggernaut - kryper till kojs.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Vad jag gjorde på 90-talet!

"Börjar plugga teologi i Lund och flyttar till en etta i Malmö."
"Pluggar grekiska till tonerna av U2:s Achtung Baby!"
"Ger fan i lumpen"
"Läser om keltisk kristendom och inser att kyrkohistoria är min grej."
"2-veckors kollo på öppen anstalt pga värnpliktsbrott."
"Skriver min första 10-poängsuppsats."
"Skriver min andra 10-poängare. Studentfackligt aktiv."
"Skriver min tredje 10-poängare (examensarbetet) och blir doktorand."
"Lägger fram en lic-uppsats och fortsätter på avhandlingen."
"får äntligen doktorandtjänst"

"Jepp, det var mitt nittiotal i urval."

Du satt alltså på röven och gjorde ingenting i ett årtionde?

- Vulf

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Kors i all sin dar!

"Du kan ju inta vara lika gammal som jag. Det går ju liksom bara inte"

Umm, vafföntedå? :gremsmile:

Storuggla

Champion
Skit i Pulp Fiction, vad händer med Pulp, Jarvis Cockers band? Common People och Disco 2000 för fan, de var ju bra! Blur gjorde Parklife och den duger ända in idag. :gremsmile:
Hoa-Hoa och Bruno kommenterade wrestling på Ztv, Tv1000 och Tv3 och gjorde de thela intressant genom sitt bisarra sätt medan Ztv satsade stort på.. Terror-Tv med Terror-Åke och Skit-Nisse. Fy fan vad jag skrattade å dem (deras kulturarbetarskämt var ju guld!).
Kanada gav oss en vit rappare som fick en hit, Informer hette den och han hette något i stil med Daddy Snow ellr DJ Snow.
Jag lyssnade lite på Erasure också men det kommer jag inte erkänna om någon frågar.
Annars var det nittiotalet som jag fick upp ögonen för DLK för att sedan glömma dem igen, Jeltsin showade för oss alla och Bill Clinton... eh... ja... gjorde annat för oss.

Men såhär i retrospekt kommer nittiotalet för mig vara reklamradio, Jeltsis fyllehyss, decenniet då jag kvaddade ett hotellbadrum i Grekland, Pulp, brittisk pop och de förhaliga spicegirls. Ick.

Storuggla, Jarvis Cocker!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
År 1990 fyller jag fyra och börjar läsa sammanhängande texter. Detta blir starten för sex års intensiv konsumtion av allt dinosaurierelaterat. Sådär i retrospekt inser jag att det var detta som börajde transformera mig till den kuf jag är idag. 1991 flyttar familjen från Möllevången i Malmö till villaförorten Hjärup utanför Lund. 1993 börjar jag skolan. Vad jag minns av lågstadiet är att jag mestadels fick sitta och rita eller skriva små berättelser, eftersom jag redan kunde vad vi undervisades i. Jag var nog rätt udda. Jag hade problem med att kontrollera mina känslor och avskydde alla former av organiserad idrott. Jag hade nog någon form av problem med andra människor (det påtalades i samtal om mig att mina berättelser endast handlade om djur, aldrig människor) och undersöktes av någon psykolog några gånger (Om jag börjar låta som någon Kult-rollperson här, vet att jag kunde bete mig som folk också ibland. Faktiskt.).

Politiskt minns jag statsminister Carl Bildt, som ersattes av Ingvar och, efter den där tobleronehistorien, Göran, jag minns tidningar med artiklar om först EG och sedan EU och jag minns diskussionen kring Öresundsbron och hur den sedan byggdes. Alldeles i början av årtiondet minns jag hur någon av mina föräldrar rättar mig efter att jag nämnt Sovjetunionen, varpå de förklarar att det numera heter Ryssland. Jag minns även Ny Demokrati, Lasermannen och en massa snack om rasism i tidningar och TV.

-95 eller -96 börjar jag spela rollspel. Då får jag åtminstone någon social aktivitet där jag inte bara känner mig hemma, utan rätt snart tar över ledarrollen. Vore det inte för det vete fan vad som skulle ha hänt med mig. Inget trevligt, misstänker jag. Börjar med DoD Expert, köper Chronopia, får kontakt med Eon via en kompis och utforskar en massa andra spel. Grunden i mitt umgänge med andra består i rollspelandet.

Musik och sådant... jag minns att jag vid något tillfälle lyssnade på Nordman. Och E-Type. Jag var ung. Annars var jag inte så fruktansvärt inne på musik. Jag var rent usel på trender och liknande, vilket ledde till att jag vid -99, då jag börjat högstadiet, började ge upp all bundenhet vid dem. Det fanns ändå inga sociala sammanhang där jag behövde dem.

Överhuvudtaget blir varje värdering av 90-talet en värdering av min uppväxt och en hel massa formativa år. Så, öhm, det ägde inte.

Foggmock

Myrmidon
Since everybody else is doing it...

1990 - Minns jag fan inte ett dugg av.
1991 - Blackout, förutom att jag köper Black Album av Metallica för egna pengar och provar på rollspel för första gången(Mutant).
(värt att nämna är att jag har minnen från huset vi flyttade ifrån då jag var två, och murens fall, och Gulfkriget)
1992 - Började jag till skillnad från glinen Bobby och Yassilus skolan. Spelade fotboll i Kalmar FF, fastän både min pappa och farbror tyckte jag skulle spela i Kalmar AIK. Första halvåret hade vi en snäll vikarie i skolan för vår soon-to-be-retired lärarinna hade trillat av en pall och var sjukskriven.
1993 - Mitt hat för oförstående lärare föds då min inlärning aldrig stimuleras utan jag tvingas göra repetetiva tråkiga saker i skolan (typ, räkna tiokompisar och sånt). Oengagerad lärarinna daltar med oss.
1994 - Sista terminen i trean får vi en ny lärarinna. Tacka fan för det. Hon kan lära ut saker och använder sig av pedagogik. Lånar svårare böcker till mig på stadsbiblioteket, till exempel Anne Franks dagbok och The Hobbit när jag läst ut i stort sett allt intressant på skolbiblioteket.
1995 - Börjar fyran och det konstateras snabbt att tantan vi haft större delen av lågstadiet hade lyckats lära oss totalt så mycket man skulle kunna när man gick i tvåan, ungefär. Ett fantastiskt upphämtningsjobb börjar och jag är fortfarande idag imponerad av hans inlärningsteknik och förmåga att läsa elever. De svaga kom ikapp, de starka fick utvecklas. Detta leder givetvis till vissa spänningar inom klassen, och det är också nu personligheterna börjar forma sig ordentligt. Jag blir utfryst, slagen och på andra sätt mobbad men har fortfarande en krets med goda vänner så jag klarar mig. Dessutom vet ju jag att det är jag som har rätt, och eftersom jag är så smart kommer jag få ett bra jobb och de där kretinerna kommer få städa min lägenhet, tanka min bil och packa mina livsmedel. Jag köper Load av Metallica och blir mer och mer förälskad i bandet. Läser Sagan om Ringen första gången.
1996 - Jag går i femman och har för första gången en "flickvän". Vi förtrycker fyrorna medans sexorna förtrycker oss.
1997 - Går i sexan och är kung på jorden. Börjar spela Chronopia och basket.
1998 - Börjar högstadiet och hoppas på att få en ny chans. Blir omtyckt av lärare och ett par nya personer utanför min gamla krets. Petter är den stora idolen, lyssnar även på annan hiphop och börjar forma mina politiska ståndpunkter.
1999 - Åttan, nytt klassrum (hela högstadietiden var kaotisk och präglad av ombyggnad) och en ny tjej i klassen. Blir min vana trogen blixtförälskad i henne och börjar svärma, men hon väljer en annan kille och kör ett göra-slut-tal som gör mig överlycklig då hon uppenbarligen tyckte att vi var tillsammans utan att jag ens visste det(deras förhållande höll i en månad, vilket jag förutsåg på dagen när några polare hade vadslagning). Better to have loved and lost than never loved at all, och det. Träffar via henne och en kompis som flyttat en bit utanför stan nya kompisar, bland annat den första av tre flickvänner som heter Maria. Mitt första riktiga förhållande även om jag inte är lika kär som hon. Det håller i två månader och jag gråter inga tårar för att det är slut. Bryter kontakten med folket där ute i samband med att jag kommer på lite kant med nämnda polare.
2000 - sätter jag igång att spela rollspel och bli nördig kuf på allvar. DoD6 och Neotech är det som gäller, men vi börjar också spela Western innan det på allvar blir nytt årtusende(först årskiftet 2000-2001 som egentligen bytte millenium, sådeså.), vilket firas med rödvin(äckligt), oxfilé(äcklig), klyftpotatis och bearnaiesesås (gott, däremot) hemma hos en polare utan närvarande föräldrar. Första riktiga allvarliga fyllan. Mitt första riktigt långa förhållande startade den tjugoandra november.

...och därifrån har det bara gått utför. :gremgrin:

Targon

Hero
Re: Vad jag gjorde på 90-talet!

Du satt alltså på röven och gjorde ingenting i ett årtionde?
Åtminstone en klar förbättring från vad jag gjorde på 80-talet. Och jag gör knappast mer under pågående decennium.

Rosen

Myrmidon
Jag läste det först som "äggigt"...

Vad minns ni bäst från nittiotalet?

Jag blev 25 vintrar ungefär när 90-talet startade så jag borde väl minnas en hel del. Fast på nåt vis känns det ändå som om 80-talet hade mer balla grejor att bjuda på... Ok, en personlig krönika:

Det startade med dunder och brak för min del; release av Khelataar och massor med spelassignments (jag minns att jag tillbringade delar av julhelgen -89 med att göra illustrationer till modulen Zimarakh och Rubicon #4).

Efter nåt år gick det ner sig rätt snabbt när Lancelot Games gjorde det; -91 provade jag på att bo svart och vara utfattig kyrkråtta, sen ruttnade jag på det och skrev in mig på universitet. Där blev jag kvar en stor del av decenniet.
Till 90-talets låt måste jag fö bara utse systemvetarnas dåvarande signaturmelodi - 'Köra fort som fan' med Ronny & Ragge. ^_^

När jag inte pluggade var jag rätt mycket i Umeå, fysiskt eller mentalt. Festerna där var inte lika vilda som de med Maninnya Blade i Boden på 80-talet, men det snackades faen så mycket mer rollspel... Decenniets klart bästa fest var fö mitt 30-årskalas - jag, två killar till, en bandare och tre helrör whisky, nere i universitetets mörka katakomber. The stuff of legends.

I slutet av pluggtiden snubblade jag också över en ny major hobby - en av de där stora och livsförändrande, i klass med Hårdrock och Rollspel.

Det senare 90-talet surade ner sig rätt rejält. Mina två 10-15 år gamla spelgäng upplöstes, nästan samtidigt, och alla gamla kampanjer dog ut (fast jag hittade en ny spelgrupp relativt snart). Jag slutade plugga bara för att upptäcka att det inte fanns några jobb för systemerare - däremot blä-jobb som programmerare, sysvaktmästare eller webbdesigners - och började undra om jag hade skaffat mig studieskulder i onödan. Ett tag siktade jag på seriebranschen istället, men den tvärdök i samma veva som jag stack in nosen i den, så jag började ställa in mig på att bli en fattig kyrkråtta en gång till.

Sen ljusnade det rätt fort. Sverox och Rävspel föddes och jag hade plötsligt assignments igen. Jag firade det med att åka på semester till Indien, och där mötte jag världens sötaste tjej.

Sen dess har det mesta pekat uppåt.

--
Åke

Quadrante

Grisbonde
Re: Nittiotalet! Hur äggigt var det inte?

Medeltidsveckan - är för mig rätt nittiotal, sitta och sy, sukta efter helskinn av häst i mossgrönt, smida spikar och sitta på (rätt lökiga) möten och diskutera heraldik, äta torrt bröd... Ja nu tog jag med lite av sånt som inte var medeltidsveckan också, sånt som var mer relaterat till SCA. Själva medeltidsveckan var mer att gå omkring i "medeltidskläder", supa upp reskassan och rumla runt i gräset om natten (oftast ensam då eftersom man var stupfull).

New age ... är också en nittiotalsgrej, åtminstonde de första åren av nittiotalet, sitta och lyssna på trummband, meditera leta efter sitt inre djur och sånt. Ja, och tarot med varianter, runor, handläsning och besvärjelserabblande.

IT ..ja, det är en riktig nittiotalsgrej man kan säga dog -99. (och med den försvann golddiggerkänslan)

B52 och Gallianoshots ...

Sen var det nåt med musiken också.

Storuggla

Champion
Re: Jag läste det först som "äggigt"...

"Jag firade det med att åka på semester till Indien, och där mötte jag världens sötaste tjej."

Hur fan går det till? När jag varit på semester har jag antigen legat stuprak på golvet så ingen någonsin kan anse mig en sötnos eller så har jag klättrat upp på ett berg och sett på utsikten och getterna, och det blev ingen romans där heller. Det kanske är min shoujomangafixering som gör det, men... berätta! :gremlaugh:
Föresten, läs True Story: Swear to God!

Storuggla, mer kobolder!