Nekromanti Nittiotalet! Hur ägigt var det inte?

Targon

Hero
En liten fråga...

Jag har nu funderat ett tag på vad du grundar ditt påstående om tio års total inaktivitet från min sida, eller som du skrev: "Du satt alltså på röven och gjorde ingenting i ett årtionde?" Är nyfiken på vad du egentligen menar. Är det något speciellt du syftar på?

Ulfgeir

Swashbuckler
90-talet för mig:

1990 Gör militärtjänst som kryptobioträde upp i Stockholm.
1991 Börjar mina studier på högskolan i Borås... Många kurser har det blivit sedan dess... =^_^=
1994 Åker utomlands och pluggar en termin på Hawai'i.
1996 Åker till Irland och jobbar för stort Redmondbaserat mjukvaruföretag med i vissa fall tveksamma affärsmetoder. Jag vet jag är ond. :gremcool:
1997 Börjar jobba i gbg.

Minns även kårhusbranden i Borås där två studenter dog. Kände den ena lätt.

Musikmässigt så minns jag:
Eurodisco. Fast jag har svaga minnen av att en del av den kom redan under det sena 80-talet.

Metallica får jättehit med Enter Sandman. Banade väg för att Rammstein skulle slå igenom och den här typen av tung musik blir respektabel och nu faktiskt blir hitar som spelas på radio och den typen av musik blir standard i högoktaniga actionfilmer.

Sisters of Mercy + Ofra Haza får en hit med Temple of love.

Kylie Minogue hjälper Nick Cave på låten Where the wild roses grow. Snacka om att ljudbilden i den låten är helt perfekt och alldeles underbar. Detta är det som ger en rejäl nytändning till hennes karriär.

Spice Girls kometkarriär. Nu helt borta. Liksom Macarena...

Hedningarna och Garmarna gör nordisk folkmusik riktigt häftigt igen.

Filmmässigt:
Nikita, Leon och 5th Element av Luc Besson.
Die Hard 1
Braveheart
Shakespeare in love
Cutthroat island

/Ulfgeir

hraufnir

Swordsman
Gruppspelet:
Sverige-Kamerun 2-2 (Roger Ljung gör Sveriges första VM-mål, trots gipsad hand)
Sverige-Rysslan 3-1
Sverige Brasilien 1-1

Åttondel: Sverige-SaudiArabien (kommer pinsamt nog inte ihåg siffrorna här)
Kvartsfinal: Sverige - Rumänien. Vinner på straffar. Thomas Ravelli gör en pinsam segerdans.
Semifinal: förlust i slutet mot Brasilien. 0-1
Match om 3:e. Seger med 4-0 (eller var det 4-1?) mot Bulgarien.

Grendel

Warrior
90-talet... Nja. Jag hoppas mer på andra årtionden. Siktar på slutet av (20)40-talet, då jag blir pensionär. Om de inte höjt pensionsåldern till 90 då, vilket jag inte skulle bli förvånad över. :gremcrazy:

90-tal. Började det som skötsam enstörig, halvt utstött 15-åring. Olycklig, ensam (inte alltid negativt dock) och så vidare. Slutade det som en skötsam, ganska social, ganska nöjd 26-årig allsysslare med studieskulder utan färdig utbildning. Ganska mycket som nu, med skillnaden att jag har större studieskulder. Däremellan är allt ganska suddigt. Började gymnasiet två gånger (det ganska långa klivet från fordonsmek till bild-och-form-estet), hade ett ganska långt förhållande som gick åt pipsvängen, flyttade lite mellan Kalmar, Växjö och Göteborg, pluggade på högskola/universitet, lyssnade på Nirvana, Portishead, Björk, Lamb, NIN. Hatade eurodisco, pojkband etc. Det blev väldigt lite rollspel, utom i början och slutet av årtiondet. Konstigt att så mycket kunde hända och förändras på bara 10 år.

G

Guest

Guest
Kanada gav oss en vit rappare som fick en hit, Informer hette den och han hette något i stil med Daddy Snow ellr DJ Snow.
Snow hette han och kom med laten informer.