Nekromanti Nivåer av spel, inom ett spel

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Jag är så jävla dålig på att faktiskt få inlägg skrivna, men nu gör jag ett försök, mkej?

Jag gillar romaner som utspelar sig i miljöer typiska för rollspel, och som inspirerar till rollspel. Ofta så rymmer de både en personlig nivå av story och en större, politisk eller strategisk, nivå. Det tycker jag är koolt och det skulle jag vilja ha med när jag spelar. Och, inte minst, jag skulle vilja ha regler för det.

Alltså, för att använda en liknelse, så skulle spelet, och dess regler, i princip motsvara tre sorters dataspel. Dels en strategisk eller politisk nivå som motsvarar typ Civilization, dels en taktisk nivå som liknar Total War eller Dawn of War eller liknande, och dels en personlig, dramatisk nivå som motsvarar en typisk FPS eller klassiskt rollspel.

Jag är naturligtvis så fri att röra mig mellan dessa nivåer som mitt omdöme tillåter, men jag skulle vilja ha regler för det, och gärna ganska speliga regler. Jag har nämligen kommit på att min lockelse till speliga regler till trots så tycker jag ganska illa om dem i situationer där "immersionen" för spelarna gärna störs av dylika regler, i min erfarenhet. Däremot är de kalas på till exempel en strategisk nivå.

Vad jag letar efter är i princip avancerade brädspelsregler för den strategiska och den taktiska nivån, men som inte känns alltför konstiga att köra ihop med rollspel på individnivå. Har det gjorts några schyssta sådana sen Gigant? Finns det några helt färska idéer kring det här?

De idéer kring regler för organisationer som har diskuterats här har ju mest varit inne på den minimalistiska vägen, något som jag gärna söker mig till när det gäller rollpersoner, men på den taktiska och strategiska nivån skulle jag nog hellre se något mer komplext system, eftersom det inte stör spelflytet på den nivån att verkligen tänka igenom sitt nästa drag och bolla alternativ fram och tillbaka och så.

Trädstrukturer när det gäller val i sådant spel är också koolt. Att ha konkreta regler för hur val omöjligör vissa framtida val och öppnar vägen för andra. Att välja mellan strategier - specialisera eller bredda, skaffa resurser eller bygga försvar. Allt sånt här är så jävla koolt i böcker, men hur når man det i rollspel?

Det behöver inte gälla nån särskilt stor taktisk nivå, för den delen! I min Mutantkampanj är den ende rollpersonen en specialagent för tronen, med ett följe av slp:ar som ska växa och utvecklas. Hur kan man göra ett system för det, till exempel, så att det finns ett slags speligt moment i hur spelaren vill prioritera vissa egenskaper i hans team eller skyffla om resurser hit eller dit? På den här speliga nivån skulle man ju inte alls behöva bry sig om att spelarens val motsvarar rollpersonens val heller. Spelaren borde ju kunna tänka "jag avvecklar den här medhjälparen så att jag frigör poäng för att skaffa mig en sån här istället", och sen när man går in i dramatiskt spel igen så ställs man inför tragedin när en pålitlig gammal medhjälpare trillar av pinn på nåt vis, och strax så ramlar någon ny assistent över en.

Min fråga alltså, förutom att efterlysa allmänt tänk kring det här, är om det finns något färdigt system som ger mig det jag vill ha av detaljrikedom planeringsspelandet, samtidigt som det är regellätt i stil med Shi2, Terone, Nyx eller liknande? Det skulle jag gärna vilja hitta i så fall...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Det excellenta brädspelet Battlestations från Gorilla Games blandar på ett lysande sätt en personlig nivå (som lämpligen kombineras med rollspelselement) med en småskalig taktisk nivå (bordningar och sånt) och en större taktisk nivå (strid mellan rymdskepp). Det är definitivt ett spel som är värt en titt, både som stilstudie i att spela på flera nivåer och som ett attans bra spel. Det är dessutom så bra att man antagligen skulle kunna använda det som rymdstridssystem för rollspel.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Min fråga alltså, förutom att efterlysa allmänt tänk kring det här, är om det finns något färdigt system som ger mig det jag vill ha av detaljrikedom planeringsspelandet, samtidigt som det är regellätt i stil med Shi2, Terone, Nyx eller liknande?
Mitt favoritspel i det sammanhanget är Pendragon, som har ett bra och relativt enkelt regelverk på rollpersonsnivå, och även system för att bygga upp och administrera ett län och en armé.
Däremot saknas den strategiska mellannivån du efterfrågar i Pendragon så den måste man skapa själv eller importera från något brädspel/motsvarande.

Gordeg
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det fanns faktiskt ett rollspel som hade en strategisk/taktisk nivå och sedan en vanlig nivå, och det var, lite förvånande kanske, AD&D med sin kampanj Birthright.

Där spelade man kung med ett eget land, och hade dels rent strategiska faser som påminde om spel som Civ eller Diplomacy, och sen vanligt rollspelande. Är nog det roligaste till AD&D som jag nånsin spelat. En grej jag gillade var att man skilde på den level man var på och landets resurser och makt. Min karaktär (en prästkung) var av relativt låg level, men samtidigt en av de absolut mäktigaste männen på kontinenten med arméer av paladins och clerics till mitt förfogande.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Renegade Legion-serien från FASA hade en sådan uppdelning. Dels fanns rollspelet Legionnaire för personlig strid. Därovan fanns brädspelen Centurion för stridsvagnsstrid och Renegade Legion proper för rymdjaktstrid. Ovanför det fanns Leviathan för slagskeppsstrid, och slutligen Prefect för strategiskt hanterande.

Spelen kunde kombineras och det fanns mängder med skalregler för att skala upp och ner. Det fanns till och med en kampanj som hette Distant Fire där samtliga spel utom Prefect användes, och i många scenarier så var det fler än ett spel som ingick. Det var dock inte helt utan problem - till exempel så var ett Centurion-slagfält en rad marknivå på Renegade Legion-spelplanen, som i sin tur var en hex på Leviathan-spelplanen - och ett helt Leviathan-rymdslag var ett tärningsslag i Prefect.

De olika spelen var skitkul separat, men fungerade mindre bra ihop på grund av skalproblemen ovan.

---

Jag klurar ju lite med T10 2.0 just nu, och en tanke där är ett fältkampanjsystem för medeltida tidig feodal krigföring. Tanken är helt enkelt en balansgång mellan ett tidigt avgörande och en stark här - tar du dina husknektar så har du fördelen att slå till snabbt, men du har ingen stor här. Ska du ha en stor här så måste du mönstra den och det tar tid. Dessutom har du problemet att allt eftersom din här drar runt så måste den försörjas, så du vill verkligen inte ta för lång tid med att mönstra hären och du vill heller inte ta för lång tid innan du kommer till skott.

Så egentligen handlar det mest om att båda sidor vill hitta ett så fördelaktigt slagfält som möjligt innan pengarna tar slut. Är slagfältet för dåligt så ställer man inte upp hären utan slinker vidare. Tricket är att hitta ett slagfält som ställer fienden mellan valen att bli av med en strategisk stödjepunkt, svälta ihjäl, drabbas av deserteringar, eller slåss i underläge. Han kommer förstås försöka med samma trick mot dig.

Själva fältslaget bygger i princip på att en man är lika med en poäng. Du vet hur många poäng du själv har, men inte hur mycket fienden har. Sedan ackumulerar båda sidor poäng: om din poängsumma överstiger fiendens här så är fiendens här tillintetgjord. På samma sätt så blir din här tillintetgjord om fiendens poängsumma överstiger din här. Enskilda hjältedåd kan ytterligare öka på ens egen poängsumma.

Så här kommer nästa avvägning: man kan alltid välja att förlora slaget. Då blir hären inte tillintetgjord, men man måste lämna slagfältet och vilket mål man hade satt upp inför slaget är förlorat. Eftersom man inte vet hur hög fiendens poängsumma är så är det en gissningslek och ett nervspel. Ett chicken-race, helt enkelt.

Naturligtvis kommer härens härjningar - och fiendehärens - att direkt påverka kassakistan. På så sätt blir strategi, taktik och envig sammanknutna.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Förutom att jag är osäker på hur väl det passar dig vad gäller regellätthet, låter det som Reign är precis vad du är ute efter. (Och om inte annat så går det ju att sno dess kompani-regler och anpassa till vad man nu föredrar för system i övrigt.)

Det har just upplägget med två nivåer--rollpersonerna som agerar som individer bland andra individer, och kompanierna som agerar på en större skala gentemot andra kompanier, med viss möjlighet för de förra att påverka de senare.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
På svenska kommer jag spontant bara på Eon + Riddaren + Krigsherren. Jag kan dock inte säga något om hur kopplingen sinsemellan är gjord eller fungerar.

Men Eon styr rollpersonen. Riddaren styr landhantering. Krigsherren styr kriget. Personligt-Strategiskt-Taktiskt.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Tack

Tack för svaren kamrater! Det har varit lite annat som har snurrat de sista dagarna, men jag återkommer nog med mer när jag får nästa skriva-rollspels-tråd-ryck, kanske om ett halvår eller så! :gremgrin:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Förutom att jag är osäker på hur väl det passar dig vad gäller regellätthet, låter det som Reign är precis vad du är ute efter. (Och om inte annat så går det ju att sno dess kompani-regler och anpassa till vad man nu föredrar för system i övrigt.)

Det har just upplägget med två nivåer--rollpersonerna som agerar som individer bland andra individer, och kompanierna som agerar på en större skala gentemot andra kompanier, med viss möjlighet för de förra att påverka de senare.
Stort tack för tipset! Jag har kollat på Reigns hemsida och det ser ut att ligga väldigt nära vad jag vill åt. Inte minst påpekar de till och med själva att det går att applicera deras kompaniregler på vilket annat system som helst, och då behöver jag ju inte välja grundsystem efter det här behovet.

Någon här som har spelat det, alternativt använt kompanireglerna till något annat spel?
 
Top