Hörru, Knuten...
...du pekade på fem områden i din utökade kritiska analys av det regelsystem som ligger till grund för DoD6.
1. Du ville att yrkesnivåerna skulle avskaffas.
2. Du ville att fyra tvåmannatält ska vara billigare än ett åttamanstält
3. Du vill ha vapenfärdigeter per vapen, istället för en färdighet för strid
4. Du tycker att rollfiguren är för dålig från början
5. Du vill att man ska kunna slåss med vapen om man är Lärd
Det var "allt" du tyckte var dåligt med grundboken. Inte så särskilt mycket, tycker jag. Yrkesnivåerna är väl det som är mest "allvarligt" och som påverkar spelandet, men det är väl knappast "allt" som finns i grundboken. Att du anser att spelet suger bara för att priset på tält inte överensstämmer med hur du vill ha det är... att överrreagera en smula, om man säger så.
Som Krille påpekade finns det delade meningar om huruvida man ska ha en stridsfärdighet per vapen. Det finns de som har erfarenhet av att slåss med svärd, som hävdar att ett generellt stridsvärde är mer likt verkligheten, än ett färdighetsvärde för varje vapen. Jag har själv ingen erfarenhet att falla tillbaks på, men jag tycker att det låter rimligt. Det finns så mycket i en strid som inte beror på vapnet, utan på kunskap om strid, så vapnet är bara en liten del av hela ekvationen.
Rollpersoner ska ju vara dåliga i början. Det i sig tycker inte jag bevisar att ett spel suger. Däremot tog det i min mening lite för lång tid att bli bättre enligt reglerna i grundboken. Men det fixar man lätt.
När det gäller vapen och yrken, så håller jag med att det är ologiskt att inte vem som helst kan plocka upp ett svärd och använda det. Men det är en detalj i sammanhanget, och inget som påverkar spelet i någon större utsträckning.
Sammantaget kan jag inte hålla med om att detta "allt" utgör mer än en liten del av reglerna. Du har inte nämnt yrkena, färdigheterna, besvärjelserna, varelserna eller nått annat av allt som utgör innehållet i regelboken.
Magnus