Nekromanti Nivåkrångel...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Till herr löpknut ...

Hela spelet har inte förändrats i och med D6E.

D6E är egentligen inget annat än mer avancerade regler för skapande och förbättrande av rollpersoner.

Eksem

Champion
Re: Lokalt lågt atmosfäriskt tryck

"Varför skulle jag bli sur över ditt senaste inlägg?"

Jag tror iofs att det är hans signatur, men jag kan ju ha fel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hörru, Knuten...

...du pekade på fem områden i din utökade kritiska analys av det regelsystem som ligger till grund för DoD6.

1. Du ville att yrkesnivåerna skulle avskaffas.
2. Du ville att fyra tvåmannatält ska vara billigare än ett åttamanstält
3. Du vill ha vapenfärdigeter per vapen, istället för en färdighet för strid
4. Du tycker att rollfiguren är för dålig från början
5. Du vill att man ska kunna slåss med vapen om man är Lärd

Det var "allt" du tyckte var dåligt med grundboken. Inte så särskilt mycket, tycker jag. Yrkesnivåerna är väl det som är mest "allvarligt" och som påverkar spelandet, men det är väl knappast "allt" som finns i grundboken. Att du anser att spelet suger bara för att priset på tält inte överensstämmer med hur du vill ha det är... att överrreagera en smula, om man säger så.

Som Krille påpekade finns det delade meningar om huruvida man ska ha en stridsfärdighet per vapen. Det finns de som har erfarenhet av att slåss med svärd, som hävdar att ett generellt stridsvärde är mer likt verkligheten, än ett färdighetsvärde för varje vapen. Jag har själv ingen erfarenhet att falla tillbaks på, men jag tycker att det låter rimligt. Det finns så mycket i en strid som inte beror på vapnet, utan på kunskap om strid, så vapnet är bara en liten del av hela ekvationen.

Rollpersoner ska ju vara dåliga i början. Det i sig tycker inte jag bevisar att ett spel suger. Däremot tog det i min mening lite för lång tid att bli bättre enligt reglerna i grundboken. Men det fixar man lätt.

När det gäller vapen och yrken, så håller jag med att det är ologiskt att inte vem som helst kan plocka upp ett svärd och använda det. Men det är en detalj i sammanhanget, och inget som påverkar spelet i någon större utsträckning.

Sammantaget kan jag inte hålla med om att detta "allt" utgör mer än en liten del av reglerna. Du har inte nämnt yrkena, färdigheterna, besvärjelserna, varelserna eller nått annat av allt som utgör innehållet i regelboken.

Magnus

Krille

Super Moderator
Hörru, Magge...

"Rollpersoner ska ju vara dåliga i början."

Det här är nog det enda i ditt inlägg som jag inte håller med om. En rollperson ska, IMHO, vara så bra som är troligt och roligt. DoD6 ligger under båda dessa gränser, men det är min smak, åsikt och erfarenhet.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tihihihi!!!

"härligt att folk... bajsar på sig när man skriver suger "

Ja, visst är det skitkul!!! Tänk så många läsare som tvingas byta byxor varje gång du skriver något av dina genomtänkta inlägg. Du bär ju upp hela kemtvättsnäringen på dina axlar.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hörru... ööh... öööh... Krille...

...låt oss säga så här istället: rollfigurer ska vara sämre i början än de är när man spelat en stund. Att börja med duktiga rollfigurer är kul det också, men om man inte har provat att börja med dåliga, finns inte... ska vi säga, tillfredsställelsen att ha blivit bättre i lika stor grad.

Men visst, rollfigurer ska väl kanske inte vara jättedåliga. Så länge det inte är troligt och roligt att de är det... men det är ett cirkelresonemang från min sida. :gremgrin:

Hepp!

Magnus

Storuggla

Champion
Hörru Mangemoddisen!

Jag är med dig! Man ska börja som värsta dynghögen och vara en riktig sopa i det mesta, det är roligare så... tycker jag. Men sen gillar jag att spela människa i WFRP också, det kanske kan vara därför? ^_^:

Storuggla, motgång föder sengångare

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Hörru Mangemoddisen!

För mig beror det helt på. Däremot vill jag gärna se, på samma vis som magnus, att man utvecklas på ett explosivt vis. Kanske inte att man blir bäst på allt efter några äventyr, men att rollpersonen verkligen förändras.

"Storuggla, motgång föder sengångare "

Är det inte så att gengångare ofta blir sengångare?

Krille

Super Moderator
Hepp me, Rhonda?

"...låt oss säga så här istället: rollfigurer ska vara sämre i början än de är när man spelat en stund."

Det kan jag köpa utan problem, borträknat diverse lyten och ärr, förstås.

"Men visst, rollfigurer ska väl kanske inte vara jättedåliga."

Det ska i alla fall inte vara reglerat i regeltext att de ska vara sämre än en helt normal hantverkande SLP, och om rollpersoner är ungefär lika bra som dessa så ska SLPerna i alla fall kunna utöva sitt yrke och leva på det. Vilket för övrigt är en effekt som jag tycker mig se i DoD6 och "det där andra rollspelet som alla spelar som Everquest är helt kompatibelt med" - antingen är en ny rollperson komplett oduglig jämfört med normalt folk, eller så är världen befolkad av inkompetenta stackare. Nu vet jag inte om det faktiskt är så, men jag tycker mig se den tendensen i alla fall.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Rollspel kompatibelt med EQ?

Skulle det kanske vara... EQ d20?

Tadaaaa! Hepp!

(cue laughtrack)

(Krille hits Magnus with saucepan)

(cue hysterical laughtrack)

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Hörru... ööh... öööh... Krille...

...låt oss säga så här istället: rollfigurer ska vara sämre i början än de är när man spelat en stund. Att börja med duktiga rollfigurer är kul det också, men om man inte har provat att börja med dåliga, finns inte... ska vi säga, tillfredsställelsen att ha blivit bättre i lika stor grad.
Det viktiga är att systemet skalar så att man inom systemet kan skapa både klena nybörjare och biffiga hjältar, beroende på vilken stil man vill spela.

Nu har jag inte läst DoD sen Gigant, så jag vet inte om jag gillar den aspekten av nya DoD eller inte. Men viktigt är det...

Nightowl

Champion
Re: Hörru Mangemoddisen!

Är det inte så att gengångare ofta blir sengångare?
Det är tvärtom; de flesta odöda djur var en gång sengångare...

En utveckling är ju relativ ; om en nyskapad rollperson har en allvarlig chans att spöa den genomsnittlige bonden i fäktning eller schack, hindrar ju inte det att han får däng av Cyrano de Bergerac eller Kasparov ända tills han tuffat till sig på YN 10.

Jag har fått för mig att det är rollpersonens förmåga visavis bönder, igelkottar och lytta gubbar stört sig på, inte att de inte är Conan när de börjar.

Erik

G

Guest

Guest
DoD6 - DoDE

Har väl skummat igenom samtliga inlägg på denna tråd och kommit fram till följande: Slipknot har väl rätt i vissa anseenden. Man är rätt kass från början, Ja, det stämmer... Men vem är bra i början av en karriär?? Knappast någon. Sen kanske jag tycker att skillnaden mellan nivå 1 och nivå 2 är för stor... Man blir INTE bättre lite i taget, utan man bli JÄTTEmycket bättre mellan nivåerna, sen att jag personligen bli lätt illamående när jag läser om dom helt [enligt mitt tycke] omotiverade kp ökningarna är väl snarast mitt problem. Ok, visst! Efter år av batalj och krig så kanske man lär sig hantera smärta och skador, men kroppen tål knappast mer för det! Man kanske inte tuppar av om man får en sticka i ögat efter års erfarenhet...Men en klyvyxa i skallen är en klyvyxa i skallen oavsett om man är Amatör eller Legend...Jäjä...Nog om detta...

Jag har nyligen läst igenom DoDE och tycker att det är ett klart uppköp... Reglerna är mer konsekventa, genomarbetade och mer lätta att arbeta vidare med själv... [Alltså hitta på egna regler som INTE skiljer sig för mycket från det konstruktörerna själva kanske skulle använda sig utav...] Sen är Layouten fantastik...Att bara hålla och läsa i reglerna ger iaf mig en stor inspiration [Någon NeoGames borde ta efter, så fick jag det sagt oxå].

Sen saknar jag någon form av världsbeskrivning. DoD6´s värld verkar vara minst sagt intressant...Men fortfarande vet jag iaf för lite för att på ett tryggt sett genomföra någon form av kampanj i den världen [Nej, jag har inte köpt eller läst några av äventyren som finns...Kanske det finns mer där o läsa]...Nu kommer det en massa argument som: Det fanns ju INGEN som helst världesbeskrivning i någon DoD version som tidigare kommit ut! OK, rätt. Men jag tycker att nivån på rollspel har höjts, så därför förväntar jag mig iaf en liten beskrivning av världen...

Vad ville jag ha sagt??? Jo, DoDE är klart värt o köpa om man gillar DoD oavsett utgåva...

Mvh
Lexx - I worship his Shadow

Krille

Super Moderator
Re: DoD6 - DoDE

"Men vem är bra i början av en karriär?? Knappast någon."

Å andra sidan, måste man alltid börja i början av rollpersonens karriär? Det blir svårt att spela erfarna gamla rävar då, om det enda spelet stödjer är gröna tonåringar.

G

Guest

Guest

Å andra sidan, måste man alltid börja i början av rollpersonens karriär? Det blir svårt att spela erfarna gamla rävar då, om det enda spelet stödjer är gröna tonåringar.

Gällande DoD6 JA, men i DoDE är det annorlunda, där finns det regler för mer "erfarna gamla rävar" som du kallar det...Eller rättare sagt så har man större chans att bli bättre i sina färdigheter då man får + på slaget på tabellen för hur lyckad ens karriär har varit.

Men jag håller med dig. Deesutom tycker jag att det e trist att spelarna har så liten kontroll över hur pass "erfarna" rollpersonerna blir...Ok, vi får utgå ifrån att vi nu pratar om hur man tar fram sin karraktär enligt reglerna...

JAG personligen kommer att ändra på det...Lite mer enligt "gamla Expert...Mer kontroll...

Mvh
Lexx - I Worship his Shadow

Feliath

Swashbuckler

Med spelet stödjer ju mer erfarna rävar också! Tredje nivån kallas ju inte "Utövare" för inte! Jag antog att det indikerade den genomsnittlige yrkesutövarens nivå. Det bör inte vara alltför komplext att bara lägga rollpersonerna på en högre nivå när man börjar spela. Att regler däremot ges för utveckling från grön tonårnig, om det är vad man vill starta spelarna som, kan ju inte ses som dåligt direkt.

Krille

Super Moderator

"Med spelet stödjer ju mer erfarna rävar också! Tredje nivån kallas ju inte "Utövare" för inte! Det bör inte vara alltför komplext att bara lägga rollpersonerna på en högre nivå när man börjar spela."

Är jag bara dum när jag förutsätter att ett rollspel funkar direkt när man köper det, utan att kräva en massa regelmoddar först?

Att DoD6 dessutom är ett regelsystem med en massa sekundära värden som ändras varje gång man går upp en nivå gör ju saken inte lättare. Det finns ju en massa KP, SK och fan och hans moster som ändras när man går upp. Då är det klart mycket enklare att göra en erfaren räv i äldre DoDor: ge fler EP och höj maxgränsen. Klart.

Feliath

Swashbuckler

Är jag bara dum när jag förutsätter att ett rollspel funkar direkt när man köper det, utan att kräva en massa regelmoddar först?
Inte nödvändigtvis, men kanske när du kallar något så enkelt för en regelmodd. :gremwink: Det är det inte, från mitt perspektiv; det är exakt samma sak som att dunka på fler EP, och det är ett antagande inbyggt i levelstrukturen att mer erfarenhet=hörge level, precis som BRP antar mer erfarenhet=mer EP.
Och att du tycker färdighetspillandet tar mindre tid än upplevlande får stå för dig; det är ju knappast bara att smocka dit fler EP. De måste distribueras också.