Tally-hoo!
Den här tråden ser bra ut..)
Ah, då får väl jag göra mitt bästa för att tillföra något.. (Blev inspirerad av Hans vilja att diskutera.. Typ.)
Som en del vet vid det här laget, iallafall Han /images/icons/wink.gif, så försöker jag åstakomma ett rollspelssystem där grundegenskaperna är sammankopplade med färdigheterna, så att ens smidighet och styrka osv avgörs på ett iniutitiv sätt som också känns verkligt.. Jag har verkligen kört fast här, och tragglar för att få ordning på detta! (Resten av systemets beta är jag däremot nöjd med nu. Rätt så. Har inte speltestat så mycket.)
Iallafall, att rollpersonen ständigt "växer" känns lite dumt för mig också.. Visserligen så SKA dom väl bli lite skickligare allt eftersom dom håller på, men om man sammankopplar detta med grundegenskaperna så kommer dom sakta men säkert bli smartare, smidigare, snabbare, hårdare, starkare, bättre.. Lite dumt.
Kanske man borde göra så som såhär resonerade jag: Man kan inte ha hur många färdigheter som helst som är väldigt höga.. Eftersom någon med 15 (På DoD-skalan 1-20) borde syssla med denna färdigheten varje dag för att hålla sig i trim. Då skulle man kunna få prioritera olika färdigheter som ska gå att höja riktigt högt, genom att dela ut "rutinpoäng" eller så på dom.. Säg att man inte kan höja färdigheterna över 12 utan rutinpoäng.. Om du lägger 2 rutinpoäng på en färdighet, och 3 på en annan kan du höja dessa till 14 och 15.. Detta representerar hur mycket du använder färdigheterna varje dag. Naturligtvis går det att flytta runt dom i efterhand. Och sedan så kanske grundegenskaperna (smidighet osv..) ska höjas efter vilka färdigheter som går "över gränsen". (Många färdigheter över gränsen på Fysik=Tränas fysiskt ofta=Hög fysik) Och så kanske man ska göra så istället för "12" som gräns så använder man värdet i den aktuella grundegenskapen som gräns. Vet inte hur förhållandet "färdigheter över grundegenskaper höjer grundegenskaper" skulle funka, kanske det motverkar sig själv.
Andra frågor att tänka på, som kanske ni kan hjälpa mig med?
Ska färdigheter eller grundegenskaper vara det som sänks om man inte använder färdigheten?
Jag tycker det känns bättre ifall den pensionerade svärdsmästaren får minus på smidighet, och på så sätt indirekt minus på sin fäktning. Då har han fortfarande "tekniken" så att säga. Nackdelen med detta är att han kan fortfarande vara lika bra på att fäktas om han tränar volleyboll varje vecka, eller nåt.. Kanske lite dumt.
Dessutom: Jag tycker alltså att det är lite dumt om rollpersonerna obönhörligen blir bättre, men det är helt okej ifall dom samlar på sig mer och mer erfarenhet i olika färdigheter, även om dom blir lite "ringrostiga" med åren.. Riktigt bra faktiskt.
Kanske man skulle skippa grundegenskaper helt, och bara använda färdigheter? (Som kan höjas och sänkas) Så om man försöker sig på en fysisk ansträngning tar man kanske den högsta lämpliga färdigheten (Styrketeknik?) och ger lite bonus för att man kanske har en bra färdighet vid sidan av (Marschuttålighet?)
Tror jag glömde nåt.. Eller kanske inte.
Nå, vad säger NI??