Krille
Super Moderator
Re: DoD6 - DoDE
"Och att du tycker färdighetspillandet tar mindre tid än upplevlande får stå för dig; det är ju knappast bara att smocka dit fler EP. De måste distribueras också."
Tja, tilldelar man en kasse med nya levlar så får man ju inte bara höja sina färdigheter rätt av. Även här får du ju en kasse poäng som måste distribueras. Modden att ge fler nivåer är större än att ge ett par EP till, IMHO.
Fast det handlar egentligen inte om hur svårt det är att modda. Det handlar om signaler. En ny rollperson i tidigare DoD var rätt hyfsat kompetent från början, så där behövdes inget pill eller regelmoddande. Det var dessutom en rätt klar signal att hyfsat kompetenta rollpersoner är normen.
I DoD6 så krävs en regelmodd, om än så bara att ge två nivåer till, för att få en hyfsat kompetent rollperson. Signalen är klar som vatten: normen är urusla rollpersoner som inte kan hälla piss ur en stövel trots att instruktionerna står under klacken.
Sen kan man säga vad man vill om hur svårt det är att ändra denna norm, men det är signalen som spelkonstruktören sänder i och med normen som jag inte gillar. Jag vill ibland (rätt ofta, faktiskt) spela något annat än barnrumpor, invalider eller inkompetenta idioter, men signalen som jag får från reglerna är att jag spelar fel om jag får för mig att spela en erfaren veteran. Sådant ska man först spela efter femtielva äventyr, juh.
"Och att du tycker färdighetspillandet tar mindre tid än upplevlande får stå för dig; det är ju knappast bara att smocka dit fler EP. De måste distribueras också."
Tja, tilldelar man en kasse med nya levlar så får man ju inte bara höja sina färdigheter rätt av. Även här får du ju en kasse poäng som måste distribueras. Modden att ge fler nivåer är större än att ge ett par EP till, IMHO.
Fast det handlar egentligen inte om hur svårt det är att modda. Det handlar om signaler. En ny rollperson i tidigare DoD var rätt hyfsat kompetent från början, så där behövdes inget pill eller regelmoddande. Det var dessutom en rätt klar signal att hyfsat kompetenta rollpersoner är normen.
I DoD6 så krävs en regelmodd, om än så bara att ge två nivåer till, för att få en hyfsat kompetent rollperson. Signalen är klar som vatten: normen är urusla rollpersoner som inte kan hälla piss ur en stövel trots att instruktionerna står under klacken.
Sen kan man säga vad man vill om hur svårt det är att ändra denna norm, men det är signalen som spelkonstruktören sänder i och med normen som jag inte gillar. Jag vill ibland (rätt ofta, faktiskt) spela något annat än barnrumpor, invalider eller inkompetenta idioter, men signalen som jag får från reglerna är att jag spelar fel om jag får för mig att spela en erfaren veteran. Sådant ska man först spela efter femtielva äventyr, juh.