Jaggernaut
Hero
- Joined
- 6 Aug 2003
- Messages
- 941
Okej detta är inget diskussionsämne egentligen (och sedan blev det ganska långt också) men jag behöver få utlopp för min frustration.
För ca 5 veckor sedan (22/8) började jag på universitet. Jag läser civilingenjör: teknisk fysik och det verkar helt okej.
Vi hade riktigt trevliga nollningsveckor (förlåt mottagningsveckor som det heter nu) och alla i klassen är helsköna och trevliga typer. Eller ja ca 98 % är det. Då kan man tycka att: Ja men det är bara en person i klassen du inte drar jämnt med. Vad är problemet? Håll dig till de andra 98 % av klassen då.
Helt rätt men det fungerar tyvärr inte på det sättet i det här fallet Förresten kan jag tillägga att jag inte är den enda som stör sig på den här personen, kommer till varför.
Hon är ordentligt mycket äldre än alla andra i klassen men det är inte ett problem. Det som är problemet är att hon stör på föreläsningarna.
Det händer att hon kommer sent till föreläsningen. Javisst det händer alla men till motsats från andra smyger hon inte in för att inte avbryta föreläsningen utan hejar på föreläsaren (avbryter redan där) och tror sedan på fullaste allvar att föreläsaren ska avbryta allt ytterligare för att förklara vad denne skrivit på tavlan (whiteboard förresten) innan hon kommit, 30 minuter försenad.
Hon ställer massvis med frågor hela tiden. Att ställa frågor är i sig inte fel men då man gör det hela tiden stör det faktiskt.
Hon kommer med massa andra inlägg hela tiden också. För det mesta Orelevanta saker också.
Exempel: ( - ett sådant tecken före betyder att det är hon som kommit med kommentaren)
Först något som inte stör någon annan men inte fungerar ändå. Hennes typiska svar på en matematisk lösning som kräver redovisning (alltså att man ska visa hur man gått tillväga för att lösa uppgiften, dvs beräkningar) är ett virrvarr bestående av slumpmässigt dragna (raka) sträck där fälten som uppstår ifyllts av färgkritor och så en formel här och var. Det funkar liksom inte som svar något som lärarna försökt berätta för henne. Dessutom är det inte bara redovisningarna som är otillräckliga utan hennes svar är oftast fel också.
Under föreläsning i matematik:
- Om man räknar med fyra axlar blir det läckra mönster (helt oväsentlig för tillfället).
Om man räknar bakåt på en enhetscirkel får man ett minustecken framför gradtalet (man räknar med grader i enhetscirkeln, eller radianer)
- Då drar jag en parallell med att man kan gå bakåt i tiden genom att göra så.
Under genomgång av dimensionsanalys*. En av variablerna fick en negativ exponent**(X-2)
- Då upplever man det som att det går framåt i tiden fast det egentligen går bakåt i tiden.
Nästa lektion (inte en föreläsning så egentligen störde hon ingen annan än läraren) försöker hon gå igenom vad hon kommit fram till i sin dimensionsanalys för en annan lärare.
Jag hörde inte allt (hade annat att göra) men vilket fall innefattade så väl hennes typiska svar (virrvarret av sträck och färgfält) plus drömmar och Jesus.
Då alla variablerna i ett uttryck fick exponenter som var ½.
- Alla tal rör sig runt ½. De kommunicerar med varandra. Om man upphöjer 666 med ½ blir det en skönhet i beräkningarna.
Under genomgång att ett OH-blad endast bör innehålla 6 punkter om 6 ord.
- Om man tar 6 6 får man en singularitet i talet.
Under en föreläsning idag verkade det som om föreläsaren blivit förvarnad om hennes frågvishet för så fort hon sträckte upp handen och försökte få ordet sa han ”Vi tar det senare”. Till slut började hon på vifta med båda händer så han lät henne få ordet. För tillfället talade han om ett teknisk institut i norra USA som han besökt.
- I Indien så drar kvinnorna upp kjolen och skiter på gatan för att det är så varmt att det inte luktar.
En annan sak som jag inte har något exempel på är att hon försöker på något sätt koppla samman saker med kristendomen, gärna bibeln.
Ja detta är ett urval den stora mängd av orelevanta inlägg hon kommit med. Det verkar inte heller som om hon förstår att hon stör. Än hur många gånger läraren säger åt henne att frågor efter föreläsningen eller i pausen så har hon något nytt att säga efter ca 5 minuter. En lärare frågade ”Är det du eller jag som är läraren?”. Det är inte bara lärarna som sagt åt henne utan även andra studenter i klassen (dock inte jag ännu) men hon gillar att ställa frågorna på en gång och/eller är det sådant som alla vill veta. Sedan kan andra också fråga. Hon har även fått för sig att det är hela klassen och inte bara hon som inte får fråga.
*Dimensionsanalys används för bestämning av matematiska samband. Just den här uppgiften gick ut på att man skulle ta fram ett uttryck för hur stor diameter ett djur skulle behöva ha på sina ben på en annan planet för att kunna bära sin kroppsvikt.
**Ett tal upphöjt i ett negativt tal.
Just det ja…hon var inte helt okänd innan hon började i vår klass utan hon har gått sommarkurser med äldre studenter som mer än gärna berättar om det ;p Bland annat hade hon tydligen hela tiden frågat om det de gick igenom hade något att göra med *mystiska superavancerade* vågor som hon läst om i Illustrerad Vetenskap.
Lite kan vara roligt men nu börjar det blir för mycket. Det jag frågar mig är vad hon gör på en sådan här utbildning.
/Jaggernaut – fördämningen brast.
För ca 5 veckor sedan (22/8) började jag på universitet. Jag läser civilingenjör: teknisk fysik och det verkar helt okej.
Vi hade riktigt trevliga nollningsveckor (förlåt mottagningsveckor som det heter nu) och alla i klassen är helsköna och trevliga typer. Eller ja ca 98 % är det. Då kan man tycka att: Ja men det är bara en person i klassen du inte drar jämnt med. Vad är problemet? Håll dig till de andra 98 % av klassen då.
Helt rätt men det fungerar tyvärr inte på det sättet i det här fallet Förresten kan jag tillägga att jag inte är den enda som stör sig på den här personen, kommer till varför.
Hon är ordentligt mycket äldre än alla andra i klassen men det är inte ett problem. Det som är problemet är att hon stör på föreläsningarna.
Det händer att hon kommer sent till föreläsningen. Javisst det händer alla men till motsats från andra smyger hon inte in för att inte avbryta föreläsningen utan hejar på föreläsaren (avbryter redan där) och tror sedan på fullaste allvar att föreläsaren ska avbryta allt ytterligare för att förklara vad denne skrivit på tavlan (whiteboard förresten) innan hon kommit, 30 minuter försenad.
Hon ställer massvis med frågor hela tiden. Att ställa frågor är i sig inte fel men då man gör det hela tiden stör det faktiskt.
Hon kommer med massa andra inlägg hela tiden också. För det mesta Orelevanta saker också.
Exempel: ( - ett sådant tecken före betyder att det är hon som kommit med kommentaren)
Först något som inte stör någon annan men inte fungerar ändå. Hennes typiska svar på en matematisk lösning som kräver redovisning (alltså att man ska visa hur man gått tillväga för att lösa uppgiften, dvs beräkningar) är ett virrvarr bestående av slumpmässigt dragna (raka) sträck där fälten som uppstår ifyllts av färgkritor och så en formel här och var. Det funkar liksom inte som svar något som lärarna försökt berätta för henne. Dessutom är det inte bara redovisningarna som är otillräckliga utan hennes svar är oftast fel också.
Under föreläsning i matematik:
- Om man räknar med fyra axlar blir det läckra mönster (helt oväsentlig för tillfället).
Om man räknar bakåt på en enhetscirkel får man ett minustecken framför gradtalet (man räknar med grader i enhetscirkeln, eller radianer)
- Då drar jag en parallell med att man kan gå bakåt i tiden genom att göra så.
Under genomgång av dimensionsanalys*. En av variablerna fick en negativ exponent**(X-2)
- Då upplever man det som att det går framåt i tiden fast det egentligen går bakåt i tiden.
Nästa lektion (inte en föreläsning så egentligen störde hon ingen annan än läraren) försöker hon gå igenom vad hon kommit fram till i sin dimensionsanalys för en annan lärare.
Jag hörde inte allt (hade annat att göra) men vilket fall innefattade så väl hennes typiska svar (virrvarret av sträck och färgfält) plus drömmar och Jesus.
Då alla variablerna i ett uttryck fick exponenter som var ½.
- Alla tal rör sig runt ½. De kommunicerar med varandra. Om man upphöjer 666 med ½ blir det en skönhet i beräkningarna.
Under genomgång att ett OH-blad endast bör innehålla 6 punkter om 6 ord.
- Om man tar 6 6 får man en singularitet i talet.
Under en föreläsning idag verkade det som om föreläsaren blivit förvarnad om hennes frågvishet för så fort hon sträckte upp handen och försökte få ordet sa han ”Vi tar det senare”. Till slut började hon på vifta med båda händer så han lät henne få ordet. För tillfället talade han om ett teknisk institut i norra USA som han besökt.
- I Indien så drar kvinnorna upp kjolen och skiter på gatan för att det är så varmt att det inte luktar.
En annan sak som jag inte har något exempel på är att hon försöker på något sätt koppla samman saker med kristendomen, gärna bibeln.
Ja detta är ett urval den stora mängd av orelevanta inlägg hon kommit med. Det verkar inte heller som om hon förstår att hon stör. Än hur många gånger läraren säger åt henne att frågor efter föreläsningen eller i pausen så har hon något nytt att säga efter ca 5 minuter. En lärare frågade ”Är det du eller jag som är läraren?”. Det är inte bara lärarna som sagt åt henne utan även andra studenter i klassen (dock inte jag ännu) men hon gillar att ställa frågorna på en gång och/eller är det sådant som alla vill veta. Sedan kan andra också fråga. Hon har även fått för sig att det är hela klassen och inte bara hon som inte får fråga.
*Dimensionsanalys används för bestämning av matematiska samband. Just den här uppgiften gick ut på att man skulle ta fram ett uttryck för hur stor diameter ett djur skulle behöva ha på sina ben på en annan planet för att kunna bära sin kroppsvikt.
**Ett tal upphöjt i ett negativt tal.
Just det ja…hon var inte helt okänd innan hon började i vår klass utan hon har gått sommarkurser med äldre studenter som mer än gärna berättar om det ;p Bland annat hade hon tydligen hela tiden frågat om det de gick igenom hade något att göra med *mystiska superavancerade* vågor som hon läst om i Illustrerad Vetenskap.
Lite kan vara roligt men nu börjar det blir för mycket. Det jag frågar mig är vad hon gör på en sådan här utbildning.
/Jaggernaut – fördämningen brast.