Nekromanti No more Lucy in the sky

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
New York Times skriver idag att dvärgplaneten 2003UB313, "formerly known as Xena" nu har fått ett officiellt namn av IAU: Eris, splitens och tvedräktens gudinna i den grekiska sagovärlden. Månen "Gabrielle" har fått namnet Dysnomia(1) efter Eris' dotter "a sprit of lawlessness" . Namnen kan ses som en ironisk kommentar till den hätska debatt bland astronomer som uppstod efter det att Eris fått IAU att "degradera" Pluto från planet till dvärgplanet, samt en elegant referens till Xena-skådespelerskan Lucy Lawless som person och till den allmänna stämningen i teveserien Xena.

Vid samma tillfälle tilldelades Pluto ett astronomiskt katalognummer som motsvarar dess nya "degraderade" status i solsystemet.

<font size="1">(1) Detta grekiska ord betyder ordgrant "laglöshet".</font size>

Dilandau

Myrmidon
Hur jäkla tragiskt/häftigt är det att himmlakroppar får namn som refererar till tv-serier?

Pom

Swashbuckler
Bah! Kan amerikanarna fortsätta kalla Pluto planet tänker jag fortsätta kalla 2003UB313 för Xena.

Fast när jag var liten ritade jag en rymdserie där man upptäckte den tionde planeten och gav den namnet Eris, just för att det varit så mycket debatt om den. Så, OK då.

Erik_N

Warrior
Alla anhängare av discordianism jublar. :gremsmile:

"Erisians seldom pray, it is much too dangerous."