Nekromanti Nobelpris - vem vinner?

Lindenius

Swashbuckler
Äntligen!

Äntligen med en motivering som verkar vettig och sansad i alla fall:

Motiveringen:"som på spaning efter sin hemstads melankoliska själ har funnit nya sinnebilder för kulturernas strid och sammanflätning”.
//erik. inte så impad

Phelan

Hero
Re: Äntligen!

Jag kan ju konstatera att det var bra länge sedan någon som jag läst tidigare fick litteraturpriset, men det hände idag! (Och jag läser väldigt lite skönlitteratur nu för tiden...)

"Mitt namn är röd" är den bästa av hans böcker som jag läst hittills, och då den är historisk fiction är det säkert något som många på forumet kan ta till sig.

Mvh / Phelan

Organ

Out of time, out of mind

"Mitt namn är röd" är den bästa av hans böcker som jag läst hittills, och då den är historisk fiction är det säkert något som många på forumet kan ta till sig.
När och var utspelar den sig?

/Anders

Phelan

Hero

Nu har jag tappat bort tiden lite, men 1400- el 1500-talet har jag för mig. Settingen är sultanens hov och handlar om illustrationerna till den nya självförhärligande bok som sultanen beställt och de mord som äger rum på grund av illustrationerna. Det handlar om det traditionella, islamiska sättet att illustrera kontra att några av illustratörerna börjat ta till sig av italienskt måleri. Låter kanske torrt men det är det definitivt inte, det blir en fantastisk djupdykning i islamisk konst och dess idévärld i mötet med det nya. Dessutom skriven på ett lite annorlunda sätt - alla kapitel är författade i jagform, men jaget, dvs berättarens synvinkel, är olika personer i de olika kapitlen.

Mvh / Phelan