Nekromanti Nobilis Character Sheets

Eksem

Champion
Eftersom Hogshead dött och återuppstått och Nobilis hamnat någon annanstans har jag ingenstans att ladda ner Character Sheetsen till Nobilis. Är det någon som kanske har dem sparade på hårddisken, eller vet någon annanstans där man kan ladda ner dem?

Eksem

Champion
"Då får jag väl göra ett eget då!" Så gjorde han d

Nöden är kreativitens moder. Jag slängde ihop ett eget formulär som jag bifogar utifall att någon annan stackare hamnar i samma situation.

Formuläret är hårt baserat på orginalet, men med en twist. Dessutom är det i A5-format istället för 12"*12".

Kommentera gärna.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Schysst! Men ...

... ord som »ATTRIBUTE« ger mig krupp när de sätts versalt utan tillräcklig spärrning.

Men det är troligtvis för att jag är en typografi-idiot.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Nyfiken i en strut (OT)

"ord som »ATTRIBUTE« ger mig krupp när de sätts versalt utan tillräcklig spärrning."

Spärrning? Jag lider av kunskapstörst (ibland, bl.a nu), så om du vill förklara vad det är för nåt så blir jag glad. :gremsmile:

Eksem

Champion
Re: Schysst! Men ...

Argh! Ska jag sitta och göra egna kerningtabeller också eller? Jag är programmerare för bövelen, inte formgivare! (och framförallt inte typograf, även om jag har någon bok av Christer Hellmark liggandes någonstans).

/Jonas, tar faktiskt gärna emot fler tips, och har t.om. Grafisk Kokbok liggandes någonstans

Selly

Level 5 Laser Lotus
En yttepyttesak...

...nämligen "MIRCALE LEVEL", under Gifts. Normalt sett gillar jag inte att anmärka på stavning, och du hade säkert sett det själv också, men hellre att du ser det nu än efter att du skrivit ut tjugo ex. :gremblush:

Dante

Staff member
Spärrning = motsats till knipning (nt)

NT = Nystädad Tacksamhetsbetygelse

Dante

Staff member
Nej då ...

Inte behöver du fixa kerningstabeller.

Däremot kan du spärra alla versala ord ungefär 5 procent (10/200 i XPress, 50/1000 i InDesign och PageMaker). Det utjämnar skillnaderna i ljusutrymmet mellan bokstäverna. Då måste du gå ner något i grad för att orden ska rymmas på samma utrymme som nu.

Eksem

Champion
Re: En yttepyttesak...

Äsch, klart man ska klaga på stavning, om det är tangentbordshalkningar så är det ju ingen som tar illa upp antar jag. Tackar!

/Jonas, spanar efter fler stavfel, och har ökat utrymmet mellan T och T i ATTRIBUTES.

Dante

Staff member
Gaah! ...

»[…] har ökat utrymmet mellan T och T i ATTRIBUTES.«

Problemet är ju att det finns för mycket luft mellan T och T (jämför med R och I ovan). Spärra hela ordet i stället för att göra individuella kerningspar (se inlägg längre ner i tråden).

Versala bokstäver är inte tecknade för att stå tillsammans. Därför måste de spärras för att ge ett jämnt intryck. På den tiden det bara fanns versaler såg bokstäverna annorlunda ut. (Nobilis-loggan är satt i »Trajan« som efterliknar bokstäverna på Trajanuskolonnen i Rom. Där ser man tydligt att både B och L är mycket smalare än de är i moderna typsnitt.)

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Spärrning = motsats till knipning

Skall jag vara ärlig så vet jag inte vad det är heller, men tack i alla fall. Inser att det förmodligen inte är helt lätt att förklara (brukar sällan vara det). :gremcrazy:

Dante

Staff member
Jodå, det är faktiskt busenkelt ...

Spärrning: Ökning av teckenmellanrummen.

Knipning: Minskning av teckenmellanrummen.

Eksem

Champion
Re: Gaah! ...

Hehe, retas bara, följde ditt råd längre ned i tråden, (tror jag?). Har aldrig jobbat med något mer avancerat i layoutväg än Publisher tidigare, och det var i högstadiet. Det tog mig tio minuter att fatta hur jag skulle göra grå textboxar :gremwink:

Tackar för övrigt att du listade ut vad loggan är satt i! Jag visste inte alls vart jag skulle vända mig för att fråga det nämligen.

Och har du börjat jobba i Södertälje ännu?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Ooo...

Tack så mycket. Är faktiskt rätt så intresserad av ämnet, problemet är bara att jag inte kan nånting - kanske blir ändring på det nu. :gremgrin:

Dante

Staff member
Puh! ...

»Tackar för övrigt att du listade ut vad loggan är satt i!«

Listade ut och listade ut.

Det ser man väl med en gång?