Jag, Arvidos och Linn (en icke-forumit) har skrivit ett AW-hack.
Här är alla playbooks vi har än så länge, dvs allt utom HG, First Session och Fronts.
Rollpersonerna
Old Sa'adi, Warden, en gammal kvinna som styr över ett rike av sand. Hon är också ädlingen av sand, riket är en enda stor öken full av varelser gjorda av sand.
Mitch Porlock, alkemist och ädlingen av Burar. En gammal intorkad man med mullvadslikt utseende och klolika händer, som med hjälp av alkemiska preparat och antagligen oskyldiga offer hållt sig vid liv sedan 1600-talet. Specialiserad på att skapa och förändra djur och levande varelser, och har massor av burar fulla av chimärer och muterade djur.
Lirrane, Tempest och ädlingen av Förruttnelse. Det visade sig att tidigare ädlingar av Förruttnelse hade låtit sin kropp ruttna inifrån och dö när tiden var inne, men Lirrane har som den förste lyckats motverka detta, genom behandlingar hos Mitch och att bo i en sarkofag i den torra öknen hos Sa'adi.
Bakgrund
Vi använde det mesta av första mötet till att skapa spelvärlden och Sa'adis chancel. Det ligger beläget mellan stigarna som går mellan olika världar, så man måste veta vart man är på väg för att hitta dit. Under sanden, tillräckligt långt ner, finns det grottor där de Små under marken bor, små krigiska varelser som är förvisade från ytan efter att Sa'adi invaderade och tog med sig all sand för några hundra år sedan. I grottorna bor även Mitch med sitt laboratorium; och det visade sig att Mitch hjälpte Sa'adi med invasionen för länge sedan.
Sa'adi var inte själv ansiktet utåt när det gällde att styra sitt rike, utan hon hade en sanddrottning vid namn Illyria som styrde men gjorde som Sa'adi sa.
Lirrane bor i en pyramid lite utanför den stora staden på Svarta Klippan, och sandvarelserna har nyss upptäckt det och börjat gå dit för att offra saker till den mystiska förruttnelseguden.
Spelets början
Vi började med Alkemistens och Wardens start of session moves. Mitch hade sett öppningar för två jobb:
- hennes bekant på Marie Curie-institutet i Paris, rektorn Feroulet, hade uttryckt sin irritation över en ambitiös professor Clark som var ute efter en befordran.
- Illyria, Old Sa'adis frontfigur, hade bett Mitch att göra henne till människa, eftersom hon trodde att det skulle göra henne mer lik Sa'adi och därmed en bättre drottning.
Mitchs spelare slog halvbra och fick därför välja ett jobb som misslyckats, och valde Illyria. Alltså sammanfattade vi att han fixat prof. Clark enkelt genom att, varandes ädlingen av Burar, förvandla hans nuvarande tjänst till en Bur, så att han skulle vara fast på sin position resten av sitt liv. Sedan såg vi Sa'adi och Lirrane på torget utanför palatset, där Illyria skulle utföra ritualen där hon tillförde vatten till fontänen på torget. Men Illyria dök aldrig upp.
Sa'adi bestämde sig för att lyssna på världen (hackets svar på Open your brain), missar slaget, och får ett förtvivlat rop på hjälp från underjorden. Det måste vara de Små som rövat bort henne! Sa'adi piskar upp sitt livgarde av sandfolk, ledda av Amiral Qyn, och skickar iväg dem för att leta upp henne.
Illyria är såklart inte alls bortrövad, utan ligger på en brits hos Mitch. Mitch har precis lyckats slite ut hennes själ och har den i en glastank, och väntar otåligt på kvinnokroppen från slavmarknaden som skulle levereras. Två gruffiga sandmän kommer dit med en slav, men det är ingen vacker kvinna utan en spetälsk pojke. Efter lite förhandlingar får han dem att föra bort pojken och komma tillbaka med en bättre kropp.
På ytan bestämmer sig Lirrane också för att lyssna på världen, och får bud från en stark och frisk förruttnelseande – den i pojkens kropp. Den berättar stolt att den har sett Illyria, hon ligger i Mitchs labb, kanske död.
Mitch blir otålig, och lämnar Illyrias själ i glastanken för att följa efter sandmännen upp och själv prata med slavhandlaren, så att hon vet att hon får rätt.
Slut på första mötet
Vi hade lagt så mycket tid på att prata om spelet i allmänhet, välja playbooks och skapa världen (bland annat pratat lite om Sa'adis släkt som jag inte nämnt här) att vi var trötta och avbröt här. Men jag hoppas vi snart spelar igen! Det var himla kul att se spelet in action, och man märker snabbt vilka moves som inte riktigt funkar. Men spelbart är det allt.
Om någon annan vill försöka spela kan man ta playbooksen och försöka pussla ihop HG-kapitlet genom följande dokument:
The HG
Namn
Koncept, introduktion
Misc.
Här är alla playbooks vi har än så länge, dvs allt utom HG, First Session och Fronts.
Rollpersonerna
Old Sa'adi, Warden, en gammal kvinna som styr över ett rike av sand. Hon är också ädlingen av sand, riket är en enda stor öken full av varelser gjorda av sand.
Mitch Porlock, alkemist och ädlingen av Burar. En gammal intorkad man med mullvadslikt utseende och klolika händer, som med hjälp av alkemiska preparat och antagligen oskyldiga offer hållt sig vid liv sedan 1600-talet. Specialiserad på att skapa och förändra djur och levande varelser, och har massor av burar fulla av chimärer och muterade djur.
Lirrane, Tempest och ädlingen av Förruttnelse. Det visade sig att tidigare ädlingar av Förruttnelse hade låtit sin kropp ruttna inifrån och dö när tiden var inne, men Lirrane har som den förste lyckats motverka detta, genom behandlingar hos Mitch och att bo i en sarkofag i den torra öknen hos Sa'adi.
Bakgrund
Vi använde det mesta av första mötet till att skapa spelvärlden och Sa'adis chancel. Det ligger beläget mellan stigarna som går mellan olika världar, så man måste veta vart man är på väg för att hitta dit. Under sanden, tillräckligt långt ner, finns det grottor där de Små under marken bor, små krigiska varelser som är förvisade från ytan efter att Sa'adi invaderade och tog med sig all sand för några hundra år sedan. I grottorna bor även Mitch med sitt laboratorium; och det visade sig att Mitch hjälpte Sa'adi med invasionen för länge sedan.
Sa'adi var inte själv ansiktet utåt när det gällde att styra sitt rike, utan hon hade en sanddrottning vid namn Illyria som styrde men gjorde som Sa'adi sa.
Lirrane bor i en pyramid lite utanför den stora staden på Svarta Klippan, och sandvarelserna har nyss upptäckt det och börjat gå dit för att offra saker till den mystiska förruttnelseguden.
Spelets början
Vi började med Alkemistens och Wardens start of session moves. Mitch hade sett öppningar för två jobb:
- hennes bekant på Marie Curie-institutet i Paris, rektorn Feroulet, hade uttryckt sin irritation över en ambitiös professor Clark som var ute efter en befordran.
- Illyria, Old Sa'adis frontfigur, hade bett Mitch att göra henne till människa, eftersom hon trodde att det skulle göra henne mer lik Sa'adi och därmed en bättre drottning.
Mitchs spelare slog halvbra och fick därför välja ett jobb som misslyckats, och valde Illyria. Alltså sammanfattade vi att han fixat prof. Clark enkelt genom att, varandes ädlingen av Burar, förvandla hans nuvarande tjänst till en Bur, så att han skulle vara fast på sin position resten av sitt liv. Sedan såg vi Sa'adi och Lirrane på torget utanför palatset, där Illyria skulle utföra ritualen där hon tillförde vatten till fontänen på torget. Men Illyria dök aldrig upp.
Sa'adi bestämde sig för att lyssna på världen (hackets svar på Open your brain), missar slaget, och får ett förtvivlat rop på hjälp från underjorden. Det måste vara de Små som rövat bort henne! Sa'adi piskar upp sitt livgarde av sandfolk, ledda av Amiral Qyn, och skickar iväg dem för att leta upp henne.
Illyria är såklart inte alls bortrövad, utan ligger på en brits hos Mitch. Mitch har precis lyckats slite ut hennes själ och har den i en glastank, och väntar otåligt på kvinnokroppen från slavmarknaden som skulle levereras. Två gruffiga sandmän kommer dit med en slav, men det är ingen vacker kvinna utan en spetälsk pojke. Efter lite förhandlingar får han dem att föra bort pojken och komma tillbaka med en bättre kropp.
På ytan bestämmer sig Lirrane också för att lyssna på världen, och får bud från en stark och frisk förruttnelseande – den i pojkens kropp. Den berättar stolt att den har sett Illyria, hon ligger i Mitchs labb, kanske död.
Mitch blir otålig, och lämnar Illyrias själ i glastanken för att följa efter sandmännen upp och själv prata med slavhandlaren, så att hon vet att hon får rätt.
Slut på första mötet
Vi hade lagt så mycket tid på att prata om spelet i allmänhet, välja playbooks och skapa världen (bland annat pratat lite om Sa'adis släkt som jag inte nämnt här) att vi var trötta och avbröt här. Men jag hoppas vi snart spelar igen! Det var himla kul att se spelet in action, och man märker snabbt vilka moves som inte riktigt funkar. Men spelbart är det allt.
Om någon annan vill försöka spela kan man ta playbooksen och försöka pussla ihop HG-kapitlet genom följande dokument:
The HG
Namn
Koncept, introduktion
Misc.