Nekromanti NOCTUM snart ute

Big Marco

Läskig
Ursäkta? Elitist? Rollspel förmedlar stämning och information genom språket vilket finns för att underlätta kommunikationen. Om nu jag, av olika skäl, anser att texten är svårförstådd/felaktig är det väl bättre att poängtera detta än att skita i det?

Det handlar inte om elitism. Det handlar om att jag vill förstå vad som är tänkt att förmedlas utan att störas så mycket så att jag tappar tråden.

Det borde väl märkas i mina inlägg att jag själv knappast är en stjärna på svenska språket - jag är väl medveten om mina svagheter på området. Jag skaffar hjälp för att åtgärda detta. Jag utgår från att skaparen också ville ha feedback på sin skapelse. Mina kommentarer fick texten att bli bättre och skaparen tackade för detta. Vad fick dina kommentarer för effekt som hjälpte konstruktören i sitt arbete att göra ett bättre intryck?

Rickard

Urverk speldesign
Jag blev nyfiken på den "otroliga" mängden stavfel, så jag tog och läste sidan.. Hade inte tänkt att göra det annars.. Fast din fråga bidrog nog mest..

"Jag måste ställa en fråga till forumiterna: Tyckte ni verkligen att det var krångligt att läsa den texten? /.../ Ifall ett rollspel hade haft en sådan mängd stavfel, hade det kunnat, säg, flytta ner spelets betyg ett snäpp på en femskala? "
Jag upptäckte "bränmärken" på hemsidan (första stycket) och det var väl allt.. Tyckte det var jobbigt med typsnittet dock.. När jag korrläste texten istället för att läsa igenom den, så var det lite ställen jag hade velat ha punkter på istället för kommatecken.. Fast skrivsättet är också, enligt mig, rätt personlig och inget man borde slå ner på..

Om ett rollspel har en konstig, språklig sak (stavfel, upprepning, felaktiva tecken) per sida så sänker det helt klart betyget med ett snäpp.. Om personen inte har ansträngt sig för att ge en bra bild utåt, så varför ska jag då tro att personen ansträngt sig i tankeplanet? Sedan finns det typo och felstavningar.. Jag slår ner mer på stavfel än typon, trots att typon kanske tyder på slarvighet.. Typon är lätta att missa.. Stavfel är.... okunnighet..

/Han som inte kan förklara sitt tankesätt i sista stycket bättre än så

sacrilege

Veteran
Jag vet att texten på sidan är som den är. Håller på att jobba med den. Men mina ansträngningar gällande tankeplanet är jag dock nöjd med. Ska inom kort lägga upp lite exempel från själva boken så att folk kan spana in det. Det ska bli intressant och se hur själva spelvärlden bemöts. Jag uppskattar faktiskt kommentarerna kring hemsidan eftersom den skapades under lite stress och faktiskt inte är färdig så är det bara bra med feedback.

Rickard

Urverk speldesign
"Men mina ansträngningar gällande tankeplanet är jag dock nöjd med."
När jag läste igenom vad Noctum var så lät det rätt fräckt och det märks att du är full av inspiration.. Det ska bli kul att se hur du lyckas förmedla det till oss som läser, för när jag läste igenom din förklaring om rollspelet så tänkte jag "Hur fanken ska jag lyckas spelleda det här?"..

/Han som först tänkte samma sak om L337

sacrilege

Veteran
Spelledningen av Noctum är en ganska unik sak och det står detaljerat med i grundboken om hur det går till. Hur SL förmedlar världen och miljön beror mycket på vilken spelstil man använder sig ut av. De olika spelstilarna passar till olika kampanjer och äventyr. Dessa varierar mellan psykologiska thrillers kretsande kring farliga reliker och historiska fynd till snabba hack & slash lir i dödliga labbmiljöer.
Att leda skräckrollspel är en konst i sig och därför har jag ansett att det är viktigt att förmedla detta i SL kapitlet.
Kul att du är intresserad :gremgrin:

sacrilege

Veteran
Jag har lagt ut lite material på hemsidan nu. Detta är reklam som ska ge en uppfattning om hur delar av layouten och stilen på boken kommer att te sig. Gå in på Avdelningar i hemsidans meny. Har inte postat det som news ännu.

entomophobiac

Low Prep High Play
Vad fick dina kommentarer för effekt som hjälpte konstruktören i sitt arbete att göra ett bättre intryck?

Haha. Du markerar min poäng väl :gremgrin:

Jag tyckte bara att det var märkligt hur du kunde behöva yppa hur dåligt språket var, när i stort alla andra kunde kommentera alstret som det var.