Nekromanti Noctum VS Bortom

Botulf

Hero
Vilket anser ni vara intressantast/roligast/bäst/sämst och vilken skillnad är det på dem?

IcarusDream

Anti-populist
Jag har spelat både Bortom och Noctum, jag skulle så här i efterhand säga att Bortom är det starkade av de två. Noctum har väldigt många fördelar, det är väldigt brett där Bortom är lite mer nischat. Bortom har enklare, på gränsen till överdrivet simpla regler.

Det har väl lite med vad man gillar att göra skulle jag tro. Vill man spela vilda actionäventyr och spränga zombies hjärnor passar Noctum bra. Om man får kläm om Bortom, i äventyr som Den femte kolonnen, Den fjärde kolonnen eller Karma så skulle jag säga att stämningen är oslagbar. Problemet med Bortom är att man får gräva lite för agt komma åt den häftiga informationen.
Å andra sidan, om man tycker Bortoms regelsystem är för simpelt kan man ju köra en kombo och spela Bortom med Noctums regler.

Det är mina fem cent i alla fall

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Eftersom jag skrev Bortom tänker jag inte säga något om vilket som är bäst eftersom jag är väldigt jävig i den frågan. Men eftersom du får få svar tänkte jag göra ett försök att belysa skillnaderna.

Sett till reglerna skiljer sig de två spelen åt. Noctums regler finns i två versioner och är hyfsad detaljerade. Det finns en uppsjö av färdigheter i bästa Drakar och Demoner och Kult-stil. I Bortoms regler finns färre, men mer breda, färdigheter. Överlag kan Bortom sägas vara mer regellätt.

Världsmässigt kan man säga att Noctum är nattsvart i sin miljö: introduktionsberättelserna handlar om offret av barnporrhandeln och om en mordisk sekt. Bortom är något ljusare och ser snarare till individerna och hur de relaterar sina upplevelser till det vanliga livet. Introduktionsberättelsen Karma lägger fokus på hur karaktärerna blir smittade av en sjukdom som ingen annan än dem verkar lägga märke till. Hur hanterar effekterna av sjukdomen när ingen tror en?

Hoppas det var till någon hjälp!

Andy

Vila i frid
Re: Noctum VS Bortom (lite OT)

Introduktionsberättelsen Karma lägger fokus på hur karaktärerna blir smittade av en sjukdom som ingen annan än dem verkar lägga märke till. Hur hanterar effekterna av sjukdomen när ingen tror en?
Det där låter som Den Svarta Madonnan i mina öron. Men det kan vara bra ändå (DSM är ju trots allt det bästa äventyret någonsin, tycker jag).

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Noctum VS Bortom (lite OT)

Jo, du har rätt i att Den svarta madonnan har en liknande gimmick med en sjukdom. Det var ett skäl till att jag länge funderade på att stryka den delen ur berättelsen, även om jag till slut valde att ha kvar den.

De bär helt klart vissa likheter, men både uppkomsten liksom funktionen i berättelsen är väldigt olika. I Karma skapar det en djuptgående konsekvens för karaktären som inte kommer gå över med en "quick fix". Utan att avslöja för mycket kan det sägas att sjukdomen blir ett definierande karaktärsdrag, lite grann som alkoholister dragning till alkohol. Det är en ständig kamp för att inte återfalla till gamla vanor.

För karaktärerna blir det en del av deras vardag, medan andra skulle säga att de var hypkondriker. Där i det ögonblicket har de redan tagit ett steg bort från den alldagliga, mundana världen och in i en annan värld. Var väljer karaktären ta för steg härnäst: försöker hon hålla sig grundad i vardagen eller tar hon fler steg och kommer allt längre bort från det normala?