Nekromanti Noir: Öde

Big Marco

Läskig
Tjipp,

Jag har med ett system för öde och ödespoäng i Noir, men just nu är det främst rena regeltekniska modifkationer man kan påverka med dem (typ sänka svårighet etc).

Jag undrar om ni, kreativa hjärnmassa, har några idéer för hur ni skulle använda Öde i ett Noir-liknande rollspel? Nivån som den är lagd idag är att man med Öde kan påverka SLP och historien i viss grad, dock inte till ett 100%-igt samberättande. Så jag vill inte ha för mycket "flum" heller.

Idéer mottages hjärtligt, då jag är lätt hjärndöd efter att ha redigerat alldeles för mycket text. =)

Eller skall jag skippa de idéerna och låta Ödet fungera som dte gör just nu, att vara en påverkare av regelmekanismerna?

MrG

Swashbuckler
Hade en kompis som körde något liknande i en pulpkampanj, poäng (med rent fysksika markörer) delades ut när man gjorde något genremässigt korrekt och användes för att markand förbättra sina chanser (åt hållet så länge det inte är fummel, funkar det). Har även sett ett liknande system inom fantasy där spelmarket delades ut och gav en i förväg angiven bonus (tror att det var en garanterad 6 i ett system med varierade mängd d6 som man slog).

Använder själv ungefär samma system just nu för att köra humoristisk fantasy, dvs skratt lika med små turmarkörer som i sin tur garnaterar en lyckad handling.

Tycker det är ett bra sätt att belöna genretrohet...

Big Marco

Läskig
Ja, genre-gestaltningar är bra. Jag gillar dock om spelarna kan hjälpa varandra med ödet - genom uppoffringar (det klassiska Sin City-citatet som den luttrade polisen Hartigan myntar; "An old man dies, a young girl lives, a fair trade."

Uppoffringar är coola. Och bör belönas.

Då kommer frågan - vad är mer genrespecifikt, som man kan göra regler av. Det är viktigt att regelbiten finns med, då jag hatar flummiga system med stor tolkningsbarhet.

Big Marco

Läskig
Re: Kasta ett öga i Adventure! från White Wolf [nt]

Ah, jag får gräva fram den ur bokhyllan....högen med böcker vid skrivbordet...vid fåtöljen...i från badrummet....ah från sovrummet!

Något speciellt jag skall leta efter?

EchonCique

Hero
Inget NT men sidhänvisning

Du kan ju läsa sidan 152 till 154 för att få beskrivning av hur de nyttjar sina poäng till att låta spelarna förändra utgång av olika saker i spelet.

Hur man hanterar 'Dramatic Ending' kan också vara av intresse för dig, det hittar du på sidan 193 till 197. Det borde täcka in allt du kan tänkas vilja använda dina poäng till.

Om du fortfarande vill ha mer inspiration kan jag tipsa om en lång tråd på www.RPG.net som går igenom ett attributslöst regelsystem med personlighetsdrag och motton som grund för att se om man lyckas eller ej med sina handlingar. Även där använder man dem för att påverka omgivningen och förändra en utgång av en situation som annars var dömd att gå motsatt väg.

*rotar i bokmärkena* ..

http://forum.rpg.net/showthread.php?t=174918
Tråden heter "My name is Steve and this is my Firefly RPG"

Du har första konceptdragen med beskrivning på första sidan och lite mer matnyttigt på sidan 4 och 5 (tror jag).

Förresten så verkar du ha löst det mesta så som jag vill se ett system. Så tummen upp på det du släppt hittils på forumet.

Big Marco

Läskig
Re: Inget NT men sidhänvisning

Tackar för sidreferenserna - jag skall kolla hur de har löst det.

Jag är ute efter bra regelverk kring spelarpåverkan. Jag är dock inte ute efter samberättande, då jag tycker att det är just flummigt och för strukturlöst ur ett kampanjperspektiv (dock, som scenariospel fungerar det bra, tycker jag). Men påverkan är kul, att få en edge, utan att ta över. Jag tror på spelledarens inflytande som guide och opartisk tolkare och gestaltare.

Förresten så verkar du ha löst det mesta så som jag vill se ett system. Så tummen upp på det du släppt hittils på forumet.

Tackar. =) Jag kommer att fortsätta att bolla tankar här - det vore idiotiskt att inte göra det, när chansen finns. Målet är att skapa ett brett omtyckt rollspel, och då är jag bara pompös om jag tror att jag själv lyckas göra allting rätt.

MrG

Swashbuckler

För mig är det en flytande gräns mellan spelarpåverkan och samberättande. Har inget problem att ha det i kampanjer (fungerade utmärkt senast igårkväll), spelarna har respekt för att jag har en långsiktig plan, samtidigt som det skulle vara onödigt att inte ta tillvara på deras infall. Plus att ju mer delaktiga spelarna känner sig, desto roligare verkar de ha.

Det blir lite problematiskt att ha ett system som belönar genretrohet, utan att det blir lite "flumm" då hela genrekonceptet är rätt flummigt och bygger på att alla har samma uppfattning hur genrern ser ut. För att kompencera den biten kör jag just nu med att även spelarna har rätt att dela ut poäng för genretrohet, men det får då ta av sina egna, tycker jag att de hade rätt får de nya av mig.

Big Marco

Läskig

Helt rätt - efter att ha spelat Noir i helgen så föll flera saker på plats. Jag har rätt god koll på hur ödet skall användas (tack Nallo för inspirationsblixten) så att det blir bra tematiskt och storymässigt.

Jag vill inte ha flum i reglerna. Reglerna är regler. Flum är bakgrunden och setting.

Speltest är kul - utan speltest går det inte att hitta svagheter i systemet. Jag misstänker att helgens test gjorde Noir ungefär 50% mer lättspelat och strömlinjeformat. =)