Nekromanti [Noir] Alternativ värld

Zire

Swashbuckler
Nu när jag har kommit över första besvikelsen med Noir har jag börjat hitta guldklimparna (när förväntningarna sjunkit ner mot jorden igen :gremsmile:). Men jag skulle behöva förslag på någon bra miljö att köra det i.

Från början hade jag tänkt att köra med det i Mutantvärlden, men det är mycket regler att anpassa och utan större insikt i varken Mutant- eller Noirreglerna så är det nog tyvärr för svårt att göra det just nu. (Och så var vi inte säkra på att det blir så bra kombination heller.)

Så kruxet är att settingen bör fungera helt utan modifikation av Noirs regler (till en början iaf.).

Cyberpunk var en annan setting som vi funderade på, men vi hade lite svårt att hitta riktigt dystopisk inspiration där. Och det känns som att man gärna vill ha lite mer "grej" av settingen än bara att det är cyberpunk.

I inspirationen av Noir hittade vi Blade Runner, Equilibrium och V för Vendetta, men Blade Runner och V för Vendetta tyckte vi inte riktigt passade och Equilibrium ger inte så mycket utan sin handling.

Den seriösaste funderingen var nog settingen "20 år efter undergången": Ekonomin kraschade i början av 2000-talet med kaos, krig och sjukdomar som följd. Infrastrukturen och kommunikationerna bröt samman, länder kollapsade och en ny ordning fick byggas upp. Rollpersonerna befinner sig i denna kamp för överlevnad i en mörk och dyster värld som långsamt faller mot sin fullständiga undergång tjugo år efter kollapsen. (Tanken är att man innan man kör igång väljer ett relativt känt område för deltagarna, bestämmer vad som har hänt där och så kör man i det området.)

Det jag skulle vilja ha är tips: Har du någon annan idé om setting eller värld som det kan fungera bra att köra med Noirs regler i?
Och om du har kört med Noirs regler, skulle det fungera att köra med omodifierade regler i "20 år efter undergången" settingen ovan?

Arfert

Facit
testa Mekanurgs kampanj "Knivblänk i Prag"... skulle kunna fusioneras till nåt ballt med Noir... du kan ladda ner den på www.sagagames.com

"kafkapunk" a la Tredje mannen i ett alternativt Europa...

Zire

Swashbuckler
Tack för tipset. En sådan setting borde kunna passa mycket bra. Att de hade många gemensamma inspirationskällor gjorde det bara tydligare.

Genesis

Ni dés ni maître
Den seriösaste funderingen var nog settingen "20 år efter undergången": Ekonomin kraschade i början av 2000-talet med kaos, krig och sjukdomar som följd. Infrastrukturen och kommunikationerna bröt samman, länder kollapsade och en ny ordning fick byggas upp. Rollpersonerna befinner sig i denna kamp för överlevnad i en mörk och dyster värld som långsamt faller mot sin fullständiga undergång tjugo år efter kollapsen. (Tanken är att man innan man kör igång väljer ett relativt känt område för deltagarna, bestämmer vad som har hänt där och så kör man i det området.)
Jag körde ett väldigt lyckat one-off-äventyr i en sådan miljö, med skillnaden att istället för ett känt område för spelarna så körde jag på Mars. En sunkig och nedgången Mars-metropol var en ypperlig plats för film noir, även om halva stämningen säkert kom från de übercoola och stereotypa (men med dolda ickestereotypa hemligheter) karaktärerna jag gav dem (alkoholiserad privatdeckare Jake Bullet och hemlighetsfull supersnygg donna Scarlet Nightingale). Det blev ett riktigt lyckat äventyr som vi fortfarande pratar om då och då.

//Genesis spelade dock med ganska minimalistiska regler och inte spelet Noir.

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Från början hade jag tänkt att köra med det i Mutantvärlden, men det är mycket regler att anpassa och utan större insikt i varken Mutant- eller Noirreglerna så är det nog tyvärr för svårt att göra det just nu.

[/ QUOTE ]

Jag tror inte att det är så mycket jobb. Om du dessutom väntar in det mer dystopiska Ulvriket så borde sammanslagningen vara klockren. jag ska själv försöka få till det framöver.

Det enda du behöver göra är att twista befläckelsen till att funka som mutationer, och det är ju inte superknepigt. Låt Noir bestämma vad som är möjligt.

Zire

Swashbuckler
Ok, ja det var faktiskt mutationer och vapen som vi "fastnade" på. Vi har bara bläddrat igenom kapitlet om befläckelse, men nu när jag kollade igen så såg jag att det kunde ha mer med det fysiska också att göra. Fördelen med att köra i Mutant är ju att vi då får en massa värld gratis (som dessutom verkar intressant).

Dock har vi nog tänkt att göra några förändringar: Att djurmänniskor delvis härstammar från djuren är människornas propaganda. I själva verket så har de bara drag åt det hållet, de är missbildade människor helt enkelt och med lite fantasi så kan man urskilja dem som kaniner, getter eller liknande. Däremot så avbildas de i världen som bilderna i Mutantboken, ursprungligen som propaganda och baktalande av de muterade människorna, men med tiden har det blivit en stil och ett uttryck som används överallt.

Den andra ändringen är att mycket få mutationer är användbara (men rollpersonernas, om spelaren vill). Detta mest för att bättre passa stämningen med befläckelse i Noir.

Poseur

Swashbuckler
Av rent intresse skulle jag vilja höra vad för något du inte är nöjd med i noirs värld som jag personligen tycker är underbar?

/poseur som inte har något att göra med team-noir men älskar spelet.

Marukusu

Hero
Förlägg för all del kampanjerna i ett "Fatherland"-scenario (i.e. efter att Hitler segrat under VK2).
Annars borde en alternativ Stalinistisk värld passa ypperligt. Kolla bara in det här och det här - stilen bara skriker Noir...

Bjorn

Hero
Vienna 1913

Min känsla är att det skulle kännas ganska coolt att spela Noir i en spion/agent/diplomatsetting i Wien och/eller andra europeiska metroploer under slutet av "the long 19th century".

Även spel under WW1 skulle kunna funka om man inte fokuserar allt för mycket på själva krigandet.

/Bjorn

Zire

Swashbuckler
Egentligen är det väl inte så mycket jag direkt ogillar. Stilen känns kanske lite väl extrem emellanåt (och jag gillar inte klassisk noir). Det är nog mest att jag inte kände någon större inspiration när jag läste i kapitel 4.

Från början var tanken att vi skulle använda någon setting som vi kan improvisera ihop lite snabbt eller någon som vi känner till sedan tidigare, men nu verkar det som att det kan ta ett tag innan vi har mölighet att spela igen, så nu har jag bättre möjlighet att läsa in mig på världskapitlet (och ändra på det som inte faller i smaken).

Zire

Swashbuckler
Re: Vienna 1913

spela Noir i en spion/agent/diplomatsetting
Det var en bra idé! Det är lite sådan mer riktad setting som jag var ute efter.

Zire

Swashbuckler
Den andra bilden var verkligen grym. (Det var nog den mörka bakgrunden som gjorde det. :gremsmile:)

Det kan nog öht. vara bättre att hålla sig mot den tidigare delen av 1900-talet. Jag har börjat överge "20 år efter undergången"-scenariot av den anledningen.

Storuggla

Champion
Re: Vienna 1913

"Det var en bra idé!"

Detta påstående stödjer jag.

Storuggla, it's like that in politics

Boboliwsy

Warrior
Själv har jag planer (som troligen aldrig kommer bli av, men ändå...) på att använda Noirs regler i ett flertal äventyr/kampanjer framöver, både i Noirs värld och andra settings, exempelvis:

1. Pulp, Indiana Jones-stuk, ca. 1935, jakten på en försvunnen skatt (möjligen försvunnen stad - Atlantis), kamp mot nazister eller andra slemmiga skurkar osv, kan bli grymt kul (hoppas jag).

2. Kriminalitet, droger och våld. En mindre kampanj som börjar nån gång på 1980-talet, i soliga Miami. Lite Scarface över det hela, där rollpersonerna börjar som småbrottslingar och får arbeta sig uppåt i den kriminella världen.

Jag älskar Noirs regler och tror att de kan funka till det mesta egentligen - utan, eller med minimal, moddning. Funkar säkert jättebra till din setting också.

//Boboliwsy - dags att gå ut med hunden, igen, yay...