Nekromanti Noir - Bilder kontra regler

Arfert

Facit
ja det tycker jag också man kan ha när det är relevant... i Saga har jag bilder på skrivdon, mynt, instrument, en kyrka, ett typiskt bonde-hus i genomskärning med mera, med mera, så man ska få lite mer känsla för världen..

Celledor

Hero
När jag satt och skulle beställa bilder till VEUS så gick jag igenom kapitel för kapitel och inga bilder i det om regler skulle göra det tråkigt med bara text och tabeller, har dock försökt att ge bilderna en mening. Tycker att man ska försöka ha en jämn fördelning av bilder genom hela boken fast nånon extra där det känns att det behövs för att visa/förstärka vad man menar.

Har även tänkt på att ha ett visst ansike på olika delar i boken (tog ut bara ansikerna från alla bilder och det blev typ 40 stycken). Skulle inte detta kuna fungera som ökad orientering då man kan leta efter en viss karaktär i sidhörnet.

Vapen har jah inte bilder på än och jag vet inte om jag kommer att ha det men om det blir så blir de färre tilll antalet och visar mera olika kategorier och typer av vapen, ammunition och inte en massa olika modeller.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vapenvägran

Vad är det för fel på vapenillustrationer?
Att de i nio fall av tio är helt meningslösa, och att de sänder ut meddelandet att i det här spelet är det vapnen som är intressanta, medan andra saker är mindre intressanta, eftersom vi inte orkade rita några bilder på dem (eller beskriva dem heller). (Uttalandet gäller inte Saga på något sätt, utan rollspel i allmänhet, speciellt svenska skräckrollspel, märkligt nog.)

Alla vet kanske inte hur en skäggyxa eller andra vapen ser ut i Albion ... en stridshammare i Saga och en i Warhammer eller Dungeons & Dragons har helt olika stuk..
Om det finns en poäng bakom vapenillustrationerna är det en helt annan sak. Jag har förståelse för om man tycker att det är nödvändigt att illustrera en manriki-gusari eller en xiphos, men hur meningsfullt är det att ha med en bild på en dolk eller ett kortsvärd? Vad ger bilden för information? Ett kortsvärd är ett kort svärd, och roligare än så blir det inte. Samma sak med nutidsrollspel där många spelskapare verkar anse att alla pistoler måste ha en egen illustration, trots att skillnaden mellan två olika pistoler oftast är mindre än skillnaderna mellan två bilder i pysselserien "finn fem fel".

Men det största felet är väl det enorma fokus på just vapnen som bilderna automatiskt innebär. Det finns delar av spelvärlden som är mer välförtjänta av den uppmärksamheten.

/tobias

Spitfire

Swordsman
Re: Vapenvägran

Istället för vapenillustrationer skriver man kanske då "googla på Xiphos för att se hur den ser ut."

isåfall är de enda vapenillustrationerna i boken såna som är rena fantasy eller science fiction vapen..

Arfert

Facit

tja, håller delvis med, finns knappast nånmening att se ytterligare en bild på en Glock eller M16... men i spel som Noir eller Western så har de en plats...

och hur ser ett kortsvärd EGENTLIGEN ut ;-) som en Gladius? Huggare? Smal och spetsig? Bred? eneggad? tvåeggad? there is no end to the possibilitys... Och alla som spelar rollspel kanske inte är experter på medeltida vapen som många forumiter... tycker det är bra att ha med.

Givet att vapen har stor plats i ett "normalt" äventyrsinriktat rollspel, då man lägger mycket tid på att faktiskt ha ihjäl folk och varelser. Inte konstigare att man har en massa sidor med stridsregler.

sen GILLAR många vapenbilder... man säljer troligen mer på att ha dom med än att ta bort dom.

Big Marco

Läskig

de sänder ut meddelandet att i det här spelet är det vapnen som är intressanta

Noir (eftersom tråden handlar om detta spel) har ett stridssystem som är narrativt och actionfyllt (i detta ligger en tämligen enkelt skadesystem som premierar berättande över "obduktionsrapporten"). Där har vapnen en del ... "personlighet", med en kortare bakgrund och ett modellnamn (på samma sätt som det finns modeskapare eller bilmärken, cigarettmärken och olika former av hasardspel definierade).

Däremot anser jag att det är busenkelt att ta bort vapenfokus om berättelsen inte är tänkt att innehålla strid öht, utan ha ett hårt fokus på andra aspekter av människans dualistiska natur.

(Personligen blir jag helt avtänd när vapenlistorna innehåller "Stor Pistol" som definition. Men jag är måhända miljöskadad.)

Storuggla

Champion

"sen GILLAR många vapenbilder... man säljer troligen mer på att ha dom med än att ta bort dom."

Jag har för mig (och detta är jag inte helt hundra på) att Magnus Seter en gång sagt att vapenillustrationer säljer, och det gör pinupbilder på sagde Seter med. Nu är det möjligt att han egentligen sa "böcker med feats/regler/orcher/scavens" istället för "böcker med vapenillustrationer", men jag vill minnas att någon sagt att vapenillusar säljer.
Det där med pinupbilderna däremot, det är ju bara sunt förnuft.

Storuggla, björnfäll och röd ros

Organ

Out of time, out of mind

hur ser ett kortsvärd EGENTLIGEN ut ;-) som en Gladius? Huggare? Smal och spetsig? Bred? eneggad? tvåeggad?
Ja. Det är annars ett problem med illustrationer av något med så stor bredd i beskaffenhet som ett kortsvärd. För det är ju precis så som namnet hintar om att ett kortsvärd är just ett kort svärd (precis så kort att det är för kort att vara ett bred- eller långsvärd, eller vad de längre enhandssvärden kallas i det aktuella spelet).

/Anders

Arfert

Facit
Re: Vapenvägran OT

det där med om man kallar det bred- eller långsvärd, eller bara svärd... det är en djungel ;-) ..fått höra MÅNGA åsikter om det...

Flurtis

Hero
Re: mothåll

Anser tvärtemot, ett långt textavsnitt uppfatas som längre än en om den vore avbrutten med bilder. Dessutom har du ju den mentala biten och "första intrycket"

Med bilder i regelavsnittet ----> "Jaha regler igen"
Utan bilder i regelavsnittet ----> "fy fan vad regler, orka läsa igenom"

//Flurtis som anser att det är viktigast med en snygg layout på dom tråkigaste kapitlena

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: mothåll

Å andra sidan - om du koncentrerar texten kan intrycket lika gärna bli:

Utan bilder: "Ah, vad skönt. Inte så mycket regler.
Med bilder: "Fffs, hur mycket regler skall det egentligen få finnas... Orka läsa?"

Ditt förslag är nämligen bara ett möjligt utfall av det hela.

Dessutom innebar inte en snygg layout nödvändigtvis att man har bilder där. Layout är inte detsaamma som bilder nämligen. En bra layout skapar esssutom uppbrott och minnesmärken i texten som sagts tidigare i ämnet. Det behövs med andra ord inte bilder för et utan går lika lätt att stadkomma på andra sätt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sent omsider ...

... kan jag väl bara erkänna att det är jag som påpekat det otroligt uppenbara; vapenillustrationer säljer fler böcker.

/M