Vapenvägran
Vad är det för fel på vapenillustrationer?
Att de i nio fall av tio är helt meningslösa, och att de sänder ut meddelandet att i det här spelet är det vapnen som är intressanta, medan andra saker är mindre intressanta, eftersom vi inte orkade rita några bilder på dem (eller beskriva dem heller). (Uttalandet gäller inte Saga på något sätt, utan rollspel i allmänhet, speciellt svenska skräckrollspel, märkligt nog.)
Alla vet kanske inte hur en skäggyxa eller andra vapen ser ut i Albion ... en stridshammare i Saga och en i Warhammer eller Dungeons & Dragons har helt olika stuk..
Om det finns en poäng bakom vapenillustrationerna är det en helt annan sak. Jag har förståelse för om man tycker att det är nödvändigt att illustrera en manriki-gusari eller en xiphos, men hur meningsfullt är det att ha med en bild på en dolk eller ett kortsvärd? Vad ger bilden för information? Ett kortsvärd är ett kort svärd, och roligare än så blir det inte. Samma sak med nutidsrollspel där många spelskapare verkar anse att alla pistoler måste ha en egen illustration, trots att skillnaden mellan två olika pistoler oftast är mindre än skillnaderna mellan två bilder i pysselserien "finn fem fel".
Men det största felet är väl det enorma fokus på just vapnen som bilderna automatiskt innebär. Det finns delar av spelvärlden som är mer välförtjänta av den uppmärksamheten.
/tobias