Nekromanti Noir - första intryck.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Varför är frågeställningen viktig?

Blir man såhär trist av att läsa genusvetenskap, eller är det ett förhandskrav?

Liksom, hallå, det är ett spel.

Ibland blir jag väldigt trött på att allt ska vara så politiskt korrekt hela tiden. Då tycker jag det är skönt att försjunka i en bok, en film eller ett spel som inte är det.

(Undrar hur Conan skulle ha tett sig om novellerna skrivits idag, av någon politiskt korrekt författare mån om att inte alienera kvinnliga läsare.)

Det sagt: Nix, jag har inte läst Noir (ännu).

Big Marco

Läskig
Dementi - Noir är inte jämlikt

spelskaparna berättar redan här att de inte är ute efter en jämställd värld
Motsatsen presenterades igår. På IRC. Av två från Team Noir.

Va? Då har nog något missuppfattats. Som Bearnie säger så har jag hela tiden sagt, och säger fortfarande, att Noir är menat att vara mycket ojämlikt och orättvist, med förtryck och fördomar åt alla håll, i synnerhet sett ur ett 2007-års perspektiv. Det är en viktig del av Noir och Imperiet att dessa orättvisor finns och är en grundbult i visionen.

Däremot finns det inga hinder för att spelarnas huvudpersoner att vara med om berättelser som cirklar kring dem där detta inte utgör något problem (i enlighet med kapitel 8 - Upplevelsen). Du får det att låta som om Team Noir (och i det specifika fallet som refereras till, undertecknad och Ripperdoc) har sagt att Noir skulle vara jämlikt, och det är fel.

EchonCique

Hero
Jag vill inte heller göra Noir jämlikt.

Trodde först det var något jag skrivit. Men så var inte fallet.

Det är något Bearnie skrev, som jag i min tur replikerade mot.

Det är också min uppfattning, som du skriver, att Noir skall vara (och är) mycket ojämlikt och orättvist. Därom råder inget tvivel.

(Redigering: Det var mer sexistiskt som jag åsyftade i min kommentar. Där jag för övrigt inte delar de åsikter som förts fram och nu ligger i din fina signatur. :gremsmile: )

EchonCique

Hero
Det är inte det som jag skriver om..

Jag försöker inte få Noir omstöpt i något sorts politiskt projekt anno 2007. Absolut inte.

Du läser in saker jag inte menar.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Det är inte det som jag skriver om..

Inte för att vara spetsfundig, men eftersom så många tycks ta fel på vad du menar, skulle du kunna förklara det? För jag är inte säker på att jag förstår heller.

EchonCique

Hero
Det är uppstyckat på femtielva ställen.

Jag vill förändra bilden av kvinnor som målas upp så att man får marginellt friare tyglar, när man väl spelar en kvinna. Jag vill ta bort de hämmande faktorerna som jag inte kan se i den vision som målats upp kring Noir, men behålla det som andra kallar 'sexism' eller 'ojämlikhet'.

Och ge kvinnorna tillbaka deras sexualitet, då den skiljer sig från mäns. Genom att redigera stycken av text som de står i boken, så att dess budskap förändras marginellt.

Noir utan ojämlikheter och sexiga damer och herrar är inte Noir.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Det är uppstyckat på femtielva ställen.

Vore det förresten inte helt fantastiskt intressant att via t.ex ett äventyr i Noir tydliggöra könsmaktsstrukturer, det socialt konstruerade könet, etc?

I mina ögon är överdrift en mycket god grogrund för något jag gillar att göra med rollspel - det medvetandegörande projektet. Att leka med konventioner och fördomar, att dra dem till deras spets för att sedan raskt vända på dem för att uppnå en poäng. Det är sådant jag gillar i rollspel (och film, och böcker, etc).

//Krank, medveten om genus men gillar spel med möjligheter till överdrift

Rosen

Myrmidon

Vore det förresten inte helt fantastiskt intressant att via t.ex ett äventyr i Noir tydliggöra könsmaktsstrukturer, det socialt konstruerade könet, etc?

Um, näe...

--
Åke

Arfert

Facit

personligen har jag inget emot att Noirs värld är grovt ojämlik (och allmänt hård för övrigt)... det kan ju vara en intressant värld att spela i ändå... en spelvärld är en spelvärld och behöver inte/ska inte vara den bästa av världar.

..utan att jag reagerade på att man får en känsla av att skribenterna har "gottat sig i" att skriva om styckade nakna brudar... ja jag vet att jag kanske är lite orättvis och det kanske inte var tänkt så, men känslan av helheten blir så när såna saker dyker upp lite överallt när man bläddrar... lite som man velat provocera för provocerandets egen skull.

Rosen

Myrmidon

jag vet att jag kanske är lite orättvis och det kanske inte var tänkt så, men känslan av helheten blir så när såna saker dyker upp lite överallt när man bläddrar... lite som man velat provocera för provocerandets egen skull.

Jag skulle iofs kunna skriva även det på Genre Convention-kontot... fast även om det skulle vara fallet så tar jag hellre någons "huhuhuh, cool, huhuh" än någons predikoturer.

--
Åke

Arfert

Facit

kanske det.. fast det tillhör ju inte genren egentligen, tror inte Bogart styckade någon naken brud (eller inte heller nån av skurkarna i noir-filmerna)... fast Noir är ju inte vanlig klassisk noir, utan "neo-noir"... ;-)

MrG

Swashbuckler
Bogart (OT)

kanske det.. fast det tillhör ju inte genren egentligen, tror inte Bogart styckade någon naken brud (eller inte heller nån av skurkarna i noir-filmerna)...
Ska man vara petig så slog Bogie igenom som skurk i Noirfilmer (Pettified forreset mer exakt) och brudarna (i det fallet Betty Davis) var de verkliga huvudpersonerna. Men som Tomas sedan också påpekade ska inte Noir rollspelet vara ett film noir-rollspel direkt. Med tanke på hur ofta jag hör Sin City nämnas som inspirationssreferns har jag fått intrycket att det snarare är ett "Grim n´gritty"-rollspel.

Fast jag har ju inte hunnit köpa eller läsa det, så vad vet jag :gremgrin: