Jag bygger in generellt system som skall fungera i alla lägen där det finns utpräglade jägare/byten. Tydliga exempel på detta är exempelvis biljakter eller vid förförelse.
Systemet påminner vagt om Spycrafts jaktsystem där både jägare och byte inför varje "omgång" väljer varsin strategi som påverkar ens chans att genomföra handlingen. Att PROVOCERA när bytet väljer GENOMSKÅDA är till nackdel för jägaren, exempelvis.
Målet för detta är att dels underlätta rollspelandet då man av systemet får hooks att jobba med, dels skapar det ett speligt gambling-moment, dels ges även social interaktion mer utrymme än det klassiska "Slå ett slag för Övertala för att få henne i säng...".
Frågan min är dock en annan - systemet inbjuder med enkelhet användandet av spelkort, där strategier, info och utfall kan finnas med. Då slipper man blädder i böcker osv. Men innebär korten, tycker ni, att det blir en för stort avbräck i skeendena i rollspelandet? Korten skall ses som kombinerande quick-rules/"SL-skärmar".
Finns det andra spel som har liknande mekanismer, med strategier för social interaktion?
Systemet påminner vagt om Spycrafts jaktsystem där både jägare och byte inför varje "omgång" väljer varsin strategi som påverkar ens chans att genomföra handlingen. Att PROVOCERA när bytet väljer GENOMSKÅDA är till nackdel för jägaren, exempelvis.
Målet för detta är att dels underlätta rollspelandet då man av systemet får hooks att jobba med, dels skapar det ett speligt gambling-moment, dels ges även social interaktion mer utrymme än det klassiska "Slå ett slag för Övertala för att få henne i säng...".
Frågan min är dock en annan - systemet inbjuder med enkelhet användandet av spelkort, där strategier, info och utfall kan finnas med. Då slipper man blädder i böcker osv. Men innebär korten, tycker ni, att det blir en för stort avbräck i skeendena i rollspelandet? Korten skall ses som kombinerande quick-rules/"SL-skärmar".
Finns det andra spel som har liknande mekanismer, med strategier för social interaktion?