Nekromanti Noir: Mode

Big Marco

Läskig
Jag skriver just på bakgrundsinformation gällande rådande mode i spelet. Jag kan i princip skriva hur mycket som helst, då jag tycker att mode och kläder är extremt viktigt för att få en visuell bild av omgivningen och SLPer (eller så är det för att jag är inspirerad av Elis lysande beskrivningar av kläder i American Psycho ,-).

Är jag ensam om denna drive? Skjuter jag snett?

Storuggla

Champion
Uhmm. nej, du är inte ensam. Minns Mutant Chronicles. Vad var bästigast med det spelet? Jo, den sidan som visade snittet på de olika korporationernas kostymer. Det ger apball feeling. Om du kan få in illustrationer på kostymer och sådant så är det topp. Jag antar att du kommer ha en sektion om hattar dessutom, eftersom du inte vill skriva ett skitspel? :gremgrin:

Storuggla, fedorapower

Nightowl

Champion
Nej nej, fortsätt bara! Vilka kläder folk brukar ha och det intryck dom gör kan vara ballt. Problemet blir möjligtvis när SL börjar förutsätta att folk läst kapitlet och antar att spelarna kommer att förstå ledtrådar i form av kjollängd och färg på hattbandet...

...och det försöket till lustighet summerar min attityd till detaljerad världsinformation över huvud taget, när det börjar bli absolut förkunskapskrav blir det för mycket, annars är allting bara bra.

Erik

Rising

Vila i frid
inspirerad av Elis lysande beskrivningar av kläder i American Psycho
Ta med sånt! Det är roligt. Jag skulle gärna, med en rollperson som var en femme fatale, bara beskriva många spelledarpersoner genom att rabbla upp en massa info om deras kläder och asseccoarer. Det skulle liksom fånga en sådan persons människosyn så djävla spot-on! Då är det bra om man får lite att gå på direkt i regelboken.

Ulfgeir

Swashbuckler
I den typen av spell så känns det helt rätt anser jag. Likadant som det känns helt rätt i ett 1600-tals spel att det läggs massa krut på att beskriva flådiga kläder med djupa urringningar, korsetter och vackra klänningar för kvinnorna.

Kläderna är ju ett bra sett att fånga tidens anda.

/Ulfgeir

Rickard

Urverk speldesign
Jag och en till halvrespektabel forumit blev intervjuad av ett par esteter som gjorde ett arbete om "Återskapandet av historia genom rollspel".. Tjejerna beklagade sig över hur ytliga vi rollspelare var.. Jag kommer inte ihåg den exakta ordföljden (det var rätt länge sedan), så jag citerar från deras rapport:

"Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det inte är detaljerna som är viktigt vid skapande av levande rollspel i en historisk miljö. Det är istället viktigt att spelarna får en känsla av tiden man vill återskapa genom exempelvis kläder och miljö."

/Han som förvisso inte lajvar, men det är rätt tunnt med rollspelare i Norrköping, därav medverkan

Johan K

Gammal & dryg
Naee, kläder är väll en kalrt viktig del i det hela. Klädstilarna är väll en ganska bra visuell beskrivning av just den tid som gäller. Så du får gjärna skriva en rad eller två om just mode, kläder & sådant.

/ Johan K, som strax åker till Tokholmen

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nej, jag tycker att det är vettigt och intressant. Jag vill gärna veta hur klädstilen i en spelvärld är, speciellt om den skiljer sig från det man förväntar sig. Däremot är jag tveksm till om det hjälper att skriva så mycket om det. Illustrationerna kommer att vara mycket viktigare för spelarnas och spelledarens bild av folks utseende. Här säger verkligen en bild mer än tusen ord.

/tobias

Snow

Swashbuckler
Jag kan i princip skriva hur mycket som helst,
Gör inte det. Skriv lagom. Jag skulle aldrig orka plöja sida upp och sida ner med text om olika sorters kläder.
Titta på bilder skulle jag orka däremot.

Big Marco

Läskig
Re: Noir: Mode ... illustrationer

Jo, bilder är helt avgörande. Min vision är att det skall finnas massor av bilder i spelet, och då inte bara regniga nattsener på bakgatorna - spelet har en värld och Noir är den stämning som jag vill få fram som dominerande, men spelet är inte bara sin stämning.

(dock skall det inte vara torrt som de skolboksliknande upprabblingarna som i vissa av Neos spel och tillbehör)

Khelataar har fortfarande en av de bästa sätten att ge känsla för världen, och det är de små detaljer och brottstycken som visades av bilderna - typ "ett blåsinstrument från Weeeeeeiiiii-klanen". Jag tror jag skall använda mig av samma tänk - jag menar, en enkelt bild på en telefon med kabel, spiralsladd och nummerskiva säger jättemycket.