Nekromanti Noir "nydanande"

Arfert

Facit
Det finns inte en suck i helsicke att ovanstående spel inte skulle influera oss.
..och inget fel i det... Saga är ju till exempel inspirerat av Dragon Warriors, Prince Valiant, Ars Magica, HarnWorld, Pendragon och Runequest. Men främst av Dragon Warriors då... Alla spel är inspirerat av nåt.

Feliath

Swashbuckler
Re: Fet chans...

Imprimis: Jag har kollat på spelet. För att hålla mig på den säkra sidan av de för närvarande formskiftande forumreglerna nöjer jag mig med att konstatera att om den tänkta känslan ska härröra från noirrullar i någon grad har du i min personliga mening misslyckats fatalt.

Secundus: Bara för säkerhets skull tankade jag kapitlet. Inte nog med att jag inte hittar någon beskrivning sådan du anför, termen »film noir« förekommer inte ens i texten. (Jag körde till och med en sökning för att vara på den säkra sidan.)

/Feliath — En incident av »nyhetsfilmer«, en av »filmstjärnorna«

Nightowl

Champion
Inspiration och transpiration

Precis. Fast någon gång kommer väl någon på en ide först...

Sandy Petersen skrev en artikel en gång om att han saknade en grej i många rollspel som han gillade i krigsspel: spelskaparkommentarer, som oftad inkluderade varifrån man fått alla idéer.

I samma artikel påpekade han att Sanity-reglerna i Call of Cthulhu, som fick någerst många uppföljare, kom från när han fick ett äpple i huvudet... jag menar, när han läste en artikel med en regel om galenskap till spelet Tunnels & Trolls i spelets husorgan The Sorcerer's Apprentice.

(System Omega är för övrigt inte särskilt nydanande, om någon undrar.)

Erik

Arfert

Facit
du han före mig att lista för och nackdelarna med Noir... så ja hänvisade till ditt svar. Hursomhelst, jag tycker Noir har en hel del att komma med, även om spelvärlden inte riktigt är min påse. Sandukar är "o-charmigt" på fel sätt (medan SIN CITY till exempel är det på rätt sätt, jag kan inte förklara det bättre än så, det har med nyanser att göra). Jag skulle gärna spela det med nån som kan spelet som spelledare... Däremot lider det av samma sak som BW... massor med regler, och relativt ostrukturerat. Det skulle vinna massor på en upptajtning och omstrukturering. Jag gissar att Marco o co har en tanke med att till exempel blanda regler och stämningstexter, men det blir för tungt. Fram med rödpennan!

Bjorn

Hero
Vill bara påpeka att helheten som är ett rollspel (eller en bil eller vilken komplex produkt som helst) mycket väl kan vara nydanande och revolutionerande även om samtliga "delingredienser" går att hitta i tidigare verk.

Faktum är att jag skulle vilja säga att IDAG tror jag sannolikheten att ett spel där spelskaparna inte har influerats av en stor mängd existerande spel som de gillar har mycket liten chans att vara nydanande.

Standing on the shoulders of giants och allt sånt vettu...

/Bjorn

Gordeg

Hero
Re: Du säger det?

Läste du hela mitt inlägg?
Ja, och jag tyckte att du motsäger dig själv lite, men det jag reagerade på var att du uttryckligen definierar nydanande som något du själv inte sett förut. Att du, eller jag, eller någon annan enskild person inte sett något förut betyder inte automatiskt att det faktiskt är nytt.

Detta är för övrigt inte avsett som kritik mot Noir. Däremot kan jag inte låta bli att tänka på buzzet kring Vampire på 90-talet när jättemånga rollspelare var helt övertygade om att Storytellingspelen var något helt nytt och unikt. Beviset för detta? Att White Wolf själva påstod det...

Gordeg

bladerunner_35

Warrior
Min bäste herre Han.

Naturligtvis har Ni helt rätt. Tillåt mig att i all vänlighet göra Er uppmärksam på att eder vita springare i sin iver lämnat Er en överraskning därbak. Det stinker sju resor värre än de ruttnande inlägg ni så chevalereskt vill göra oss andra uppmärksamma på och jag hoppas verkligen inte att Ni eller någon av edra vapendragare råkar kliva i det om ni nu av någon anledning skulle vilja sitta av.

Mogger

Hipsteranka
Re: Du säger det?

Nej, du missar min poäng helt, vilket kan bero på att jag var otydlig.

Av alla spel som influerades av Ron Edwards idéer är de flesta ganska lika - tunna, nishade, regellätta m.m. Bara två spel viker av från mallen och erbjuder en betydande mängd crunch tillsammans med Forgeprinciper. Dessa två spel är Noir och Burning Wheel. Gissningsvis kommer fler spel att försöka lägga sig mellan konventionella spel och indiespelen då det där finns hur mycket obruten mark som helst.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Det räcker.

Att skriva inlägg bara för att vara dryg är inget som gör forumet bättre. Inget mer av det slaget, tack. Givetvis gäller detta också svar på detta inlägg.

MrG

Swashbuckler
Ehm... nog har väl dystopier existerat före ASF?

Och "bomber" är väl ett direktlån av Ron Edwards "bangs"?
Någon arrangerade ett tag "Dystopia"-scenariot på GothCon som kändes som preNoir miljö, det var det som jag åsyftade (och är inte säker på vilka det var)

Och bomberna som jag fattat det har jag sett långt innan jag hittade något från Edwards (första som jag såg var nog 1995, men det var säkert pillat på tidigare)

Så inte meningen att låta avis eller missundsam, men jag hade hört om hajpen för Noir och lite köpt den (plus att jag är fäst vid film noir) och sen spelade jag spelet och det var bra, men inget nytt för mig och blev besviken :gremfrown:

Och så får man så ofta höra egenreklam för spelet (även om en bunt här i tråden har trätt fram och visat att det finns fler som uppskattar det) så jag kände för att ventliera lite. För nydanande för att vara ett svenskt tryckt spel med regeltyngd och större upplaga är säkert helt korrekt, bara nydanande håller jag inte lika mycket med om.

-Gunnar

Man Mountainman

Storsvagåret
Så inte meningen att låta avis eller missundsam
Det tyckte jag inte alls att du gjorde. Jag håller ju med om att de Noir-element du räknade upp inte är nydanande: jag var bara oenig med dig om deras ursprung.

Det jag egentligen reagerade på var vad jag upplevde som en obefogad vilja att återföra allting till friformen

/Kalle