Jag är en extrem Kult-fantast men efter att ha tagit min Noiroskuld så kommer jag att lämna Kult och alla dom fantastiska minne jag har från det spelet och istället spel Noir. Min inställning till Noir har ändrats radikalt, som att byta till en ny sida i dagboken, öppna ögonen efter en fyra månader lång koma eller att läsa Den vidunderliga kärlekens historia för första gången. Jag tror att jag kommer att älska Noir och jag hoppas att mina förväntningar inte är för höga.
Ojojoj! =) Du får mig att rodna. Men det är jättekul att du har funnit dig tillrätta med Noir. Jag får liknande historier från andra också, så något lockande finns däri. Det som är extra kul är att det även verkar vara äldre gamla rollspelare har har "återfunnit" rollspelandet genom Noir. På Noirs forum finns en del sådana berättelser - och det är verkligen hedrande att höra.
Varför för en huvudperson ”bara” ha en expertis vid ett värde av 4-6 i förmågan och två expertiser vid 7+? Vi kunde inte fatta det men vi kom fram till att systemet måste vara ordentligt speltestat och att det fanns en poäng med att nya huvudpersoner begränsas.
Ja, det är en balanseringsmekanism, dels för att få viss bredd på huvudperson, dels för att det skall gå hyfsat fort. Tidigare versioner av systemet tillät spelaren att fritt välja typ 10 expertiser bland alla, och följa de regler som finns gällande erfarenhet under spel. Men det lade en stor börda på spelaren, det tog tid och tröskeln för att förstå blev för hög. Så därför ser det ut som det gör i den tryckta versionen.
En av mina spelar blev så tagen av Noir att ha inte vill fortsätta att spela Gemini utan byta, omedelbart, till Noir. Samma person tyckte att vi alltid skulle köra med Noirsregler, oavsett rollspel och då har vi inte ens börjat spela!
Spännande! Själv håller jag på att skapa ett NoirFantasy, ett regelverk som är fantasyanpassade men som behåller Noirs kärna (trovärdigt/rimligt i stället för realism/detaljer, fokus på action och drama, berättelser där huvudpersonerna är drivande och har konkreta medel för att påverka regelverket, etc). Noirs regler har använts, svjv, till Call of Chtulhu, Chock, WoD, Eon, Forgotten Realms, Trudvang och Wastelands. Det kanske blir fler? =)