Nekromanti Noir - post apocalypse

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Nero said:
Jag har själv länge funderat på en post-apokalyptisk kampanj i den spelvärld som presenteras i de franska Simon-serierna (Simon de Flauve). Europa har gått tillbaka till en pseudomedeltida teknologisk nivå och anarki men där finns också megastäder där högteknologin och slaveriet frodas. Katastrofen är en fullständig ekonomisk kollaps efter kamp om naturresurser (fossila bränser) som gör att hela vår samhällspyramid fallit.
Jag gillar det dystopiska i tanken att även utan en katastrof som extern faktor kan vår livföring smahällsbyggnad förgöra sig självt.

Kolla in det!
http://www.lysator.liu.se/lsff/mb-nr20/Seriernas_fantastiska_vrldar.html

Kolla in det på Wikipedia
Hej!


Tack, det var ett bra tips. Jag tänker mig en kombination av flera orsaker i mitt scenario. Dels har vi energikrisen - eftersom det är aktuellt och för spelarna lätt att relatera till. Dels har vi något storskaligt världskrig - eftersom söndersprängda miljöer är rätt...hett.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Det låter som en fin idé. Nu när jag tänker efter föreslår faktiskt Simon en något längre utveckling än en plötslig kollaps. Kampen om naturresurser leder till upptrappning och krig mellan stormakterna, till slut faller dock hela samhällssystemen samman. Så utbombade ruinstäder är helt klart gångbart inte bara i din vision utan också Auclairs.
 
Top