Vi håller på med initiala speltest för närvarande av strid- och skadesystemet till mitt nya rollspel, som vi tills vidare kan kalla för "Noir", bara så det har en benämning.
Regelsystemet är tämligen odetaljerat i Noir och baseras sig snarare på vad spelaren/rollpersonen vill göra, snarare än vad spelet tillåter honom/henne att göra.
En sak, eller snarare en känsla, som jag vill ha i strider är att de skall vara underhållande och fräcka, med mycket action och oväntade grepp. Ett exempel på hur jag vill att ett slagsmål skall gå till finns i Bond-rullen "The Living Daylights", då Necros gör en fritagning av General Koskov i herrgården Blayden. En av de inledande sekvenserna i scenen är ett slagsmål i ett kök som sammanfattar hur jag ser på saken - mycket rörelse, improviserade vapen används, några sparkar/slag, kast och knuff, fula tricks (som att kasta salt i ögonen eller trycka ned MI6-agentens nylle på spisen), mm.
Har ni andra, som har en mycket större hjärnkraft att förfoga över än jag har, några idéer om hur man får in det jag är ute efter? Hur har ni eller andra gjort. Hur skall man inte göra?
Regelsystemet är tämligen odetaljerat i Noir och baseras sig snarare på vad spelaren/rollpersonen vill göra, snarare än vad spelet tillåter honom/henne att göra.
En sak, eller snarare en känsla, som jag vill ha i strider är att de skall vara underhållande och fräcka, med mycket action och oväntade grepp. Ett exempel på hur jag vill att ett slagsmål skall gå till finns i Bond-rullen "The Living Daylights", då Necros gör en fritagning av General Koskov i herrgården Blayden. En av de inledande sekvenserna i scenen är ett slagsmål i ett kök som sammanfattar hur jag ser på saken - mycket rörelse, improviserade vapen används, några sparkar/slag, kast och knuff, fula tricks (som att kasta salt i ögonen eller trycka ned MI6-agentens nylle på spisen), mm.
Har ni andra, som har en mycket större hjärnkraft att förfoga över än jag har, några idéer om hur man får in det jag är ute efter? Hur har ni eller andra gjort. Hur skall man inte göra?