Nekromanti Noir - Stridssystem

Big Marco

Läskig
Idag, medan jag snörvlar och bekämpar huvudvärken, fick jag en smula ångest.

I Noir råder en tänkt stämning för strid som tämligen actionfylld men också ganska kortvariga. Det är få regler, så gott som inga undantag och mekanismerna följer alla samma spår.

Jag tror att essensen i stridsystemet skulle kunna bli 2-4 layoutade sidor. Problemet är att just nu är det 24 sidor i Word (12pt). Det som tar upp plats är tips, tanke men framför allt exempel - jag tror att varenda regel eller handlingar har ett eget exempel, mycket då jag själv gärna lär mig regler genom att läsa exempel. Mecket blir som sagt att omfånget sväller. Och ett svullet omfång kan skapa känslan av "komplext", "jobbigt" etc.

Hur skulle du göra?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Exempel är fint och bra

Hur skulle du göra?
Jag skulle behålla det som det är. Stridssystem blir extremt mycket mer pedagogiska med rejält tilltagna exempel. Det är nästan så att man inte kan får för många exempel.

Vad du kan göra är att på ett tydligt sätt skilja exemplen från regelbiten, genom att lägga dem i rutor eller på helt egna sidor.

Annars tror jag att läsaren ganska enkelt genomskådar att systemet inte är speciellt komplext, bara grundligt förklarat, så jag tror inte att du behöver oroa dig.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
"Hur skulle du göra?"
Lägga exemplena på nätet..

Alternativt låta några andra få läsa (och spelleda reglerna?) och sedan så ser du vad de missuppfattat och kan stärka de punkterna med exempel..

/Han som roat undrar om forumiterna får provision på rollspelet snart

Ulfgeir

Swashbuckler
Håller med Gurgeh om att exempel är bra. Man måste dock vara noga med att exemplen verkligen visar det som man försöker åskådliggöra och att de är extremt tydliga. Kan någonting missuppfattas, så kommer det att göras.

Men med en bra layout så kan man enkelt hitta de relevanta regelbitarna, och då bara titta på exemplen när de verkligen behövs (typ första gången man läser igenom reglerna).

/Ulfgeir

Johan K

Gammal & dryg
Hur skulle du göra?
Är det ett problem, egentlgien då.. Förutom att det blev lite fler sidor än vad du tänkt dig.
Exmpel & förklaringar är något som jag tor att man inte kan få för mycket av. Så du får mer än gjärna behålla det hela. Tror inte at det blir så svuilligt om mdet bara är förklaringar & sådant som är med.

hraufnir

Swordsman
Exempel är jättebra. Jag tycker att du bör göra som de har gjort angående karaktärsskapandet i Vampire. (Bara deras beskrivande process, och inget regelsystemskopiering här).

Där beskriver de först med enkel översikt hur en karaktär skapas. Beskriver kortfattat (ett litet stycke bara) de olika stadierna.
Sedan görs ett exempel där man visar hur en person skapar en RP, sedan gås karaktärsskapandet igenom del för del i detalj.

Så mitt förslag är detta:

Berätta lite kort (en A4 kanske?) en översikt av hur en strid går till. Ge sedan ett exempel på en strid. Gå sedan vidare för att berätta om de olika delarna och stegen i detalj...

Då får man fort en bra bild av hur en strid genomförs rent regeltekninskt. Sedan visar man hur en strid ser ut "inlajv" så att säga. Vad upplever RP (inte spelarna)? Sedan förklarar man de olika attackalternativen i detalj, olika sätt att "banka gobbos" på och hur man räknar skador och färdigheter osv. Har man först förstått hur en strid ser ut regeltekniskt och sedan hur den kan se ut i spel, då är det lättare att ta till sig de olika delarna.

Sen får du gärna ha korta textexempel vid varje grupp av detaljer. Typ om du har Stridskonster beskrivna, ge ett exempel lite kort innan folk får gå in på den delen i texten.

LordTengel

Swordsman
Viss (överhängande?) risk att upprepa vad som redan sagts, men om du nu ville ha flera personers åsikter så...

Kör hårt med exemplen. Som påpekats förut, se bara till att de är tydligt utmärkta så att det är lätt att skumma förbi om man redan är säker på att man vet hur någonting fungerar. Jag har hittills aldrig blivit irriterad på exempeltexter i något rollspel vad jag kan minnas, så länge de är vettigt skrivna - men det förutsätter jag.

Big Marco

Läskig
Lägga exemplena på nätet..

Nej, fy fan! Exemplen måste finnas i boken man läser. Jag skulle bli förbannad om jag mötte en sådan lösning.

Big Marco

Läskig
Re: Exempel är fint och bra

Vad du kan göra är att på ett tydligt sätt skilja exemplen från regelbiten, genom att lägga dem i rutor eller på helt egna sidor.

Jag tänkte ha dem efter varje handling som de beskriver, så de kommer direkt - för att underlätta att man läser regler, kollar med exemplet, fattar och går vidare. Annars tror jag att det blir rörigt, eller?

Krille

Super Moderator
Flöden

Du tänker dig alltså ett textflöde med regler, exempel, regler exempel osv?

Ett alternativ skulle kunna vara att ha två flöden, ett med regler och ett med exempel. Det kan krävas lite trickig layout, men det borde gå.

Ett tredje alternativ skulle kunna vara ett mindmap-orienterat flöde. Jag får bilder i huvudet av Engel eller möjligen rollformulärs/rollpersonsuppslagningsprocedurförklaringen i Call of Cthulhu - regeln/formuläret i centrum, förklaringar med pilar in mot mitten.

Jonas Ferry

Swordsman
Kanske doggy-style?

Jag tycker att Dogs in the Vineyard av Vincent Baker har en föredömlig approach. I det spelet funkar beskrivningen av konflikthantering i största allmänhet, och strid i synnerhet, så här. Värt att veta kan vara att formatet på boken är litet, säg ungefär som PTA, när jag nämner hur många sidor saker tar upp.

sidan 33: Overview, berättar i stora drag hur saker funkar. Börjar med en liten berättelse om hur ens bror ska in till stan och skjuta en prostituerad som förlett hans son.

s. 34-36: The Simple Case, beskriver hur man sätter upp "stakes" och applicerar "traits" (ganska likt PTA). Vincent fortsätter sitt exempel, och beskriver hur man försöker snacka sin brorsa till rätta. Han själv är SL i exemplen och läsaren är spelare. I exemplet förlorar man konflikten, brorsan knuffar sig förbi en och skjuter kvinnan.

s. 37-38: Escalating, börjar med meningen "Ganska grymt, eller hur?". Beskriver hur man eskalerar från att snacka till att slåss och sedan till att skjuta. Fortsätter samma exempel som tidigare, men backar till tidpunkten då brorsan knuffar sig förbi.

s.39-41: Fallout, beskriver skadesystemet eftersom man i exemplet precis klippt brorsan på käften och sedan avväpnat honom när han drar revolver.

s.42-47: Beskriver saker som multipla motståndare, uppföljningskonflikter, att hjälpa till, osv. Lite specialgrejor.

s.48-51: Recap, där man får en sammafattning utan några exempel.

s. 52-56: Some Cool Applications of Conflict Resolution, som beskriver hur man kan sköta saker som fungerar inom systemet, men som inte är helt uppenbara. Hur gör man om ena parten blir överraskad, hur gär man om man vill förbinda någon, och sådana saker.

Jag tycker att det är rätt skönt att följa ett exempel hela vägen genom beskrivningen. Ibland backar han i exemplet och säger saker som "Men vad hade hänt om någon dragit vapen? Jo, då...". Det gör det lätt att läsa första gången. Sen finns det en Recap när man snabbt behöver slå upp något, och det är bra.

Jag kan plocka med spelet nästa PTA-möte (Parent Teacher Association, någon?) så får du kolla.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Exempel är fint och bra

Jag tänkte ha dem efter varje handling som de beskriver, så de kommer direkt - för att underlätta att man läser regler, kollar med exemplet, fattar och går vidare. Annars tror jag att det blir rörigt, eller?
Jo, jag föredrar också den uppenbara lösningen där exemplen helt enkelt är en del av den löpande texten. Att skilja exemplen från den övriga texten var bara ett förslag på hur man kan göra för att tydligt visa hur enkel regelbiten är och hur omfattande exemplen är. Men jag tror som sagt att läsaren märker det ganska fort och inte avskräcks av textmängden.

/tobias

Big Marco

Läskig
Re: Flöden

Två-flöden-metodiken hade varit bra om textlängderna är någotlunda symetriska - vilket de inte är i dagsläget.

Jag använder ett ifyllt rollformulär när exempel-RPn skapas - det exemplet är fö ett helt eget uppslag skilt från löpande regeltext.

Rickard

Urverk speldesign
"Nej, fy fan! Exemplen måste finnas i boken man läser. Jag skulle bli förbannad om jag mötte en sådan lösning. "
För det första så trodde jag att du ville sålla bort exempel och inte stenhårt hålla fast vid dem, därav mina förslag.. För det andra så har jag lite svårt att se det framför mig hur du telepatiskt ser att det finns fler exempel på hemsidan..

Många skapare idag åsidosätter hemsidan på tok för mycket.. Pinnacle är väl det enda spelföretaget som jag vet har nyttjat det på ett bra sätt.. De var till och med så schyssta att de lade regeluppdateringarna från sourcebooks på hemsidan..

När jag kom med mitt förslag så tänkte jag inte att du skulle skriva "Se hemsidan för fler förslag", utan du kan istället ha regelfördjupningarna på hemsidan.. Jag skulle bli förbannad om jag var tvungen att läsa igenom regler för eld med exempel.. Sådana detaljistiska undantagsregler kan lika gärna hamna på hemsidan..

/Han som har det mycket enklare, eftersom alla hans regler finns på nätet och om han någonsin skulle ge ut ett rollspel skulle han bara trycka upp världen

ZaiToh

Warrior
Dela upp det

Jag skulle helst se det i två olika kapitel, kompakta regler i ett och exempeldelen i ett annat. Kan iofs vara i samma kapitel, bara det är uppdelat. Exempel används ju nästan enbart första gången, sen blir det kapitlet en referens.

Kanon vore om du hade de kompakta reglerna på hemsidan så det gick att skriva ut till spelarna/egen komihåg. Perfekt då man är påläst men för stunden inte just kommer på hur det här, bara kolla och så minns man allt.

/ZaiToh

Big Marco

Läskig
Re: Dela upp det

Det är så det blir - jag gör en referensdel med alla exempel samlade i slutet av respektive kapitel. Det blev den bästa metoden för överblick och flöde.