Av 352 sidor är cirka 250 sidor regler.
Och om man separerar regler (rena regelmekanismer), tabeller (vapentabeller och sånt) och listor (färdighetsbeskrivningar och sånt), hur mycket av det är då regler? Det är det jag bryr mig om, för det är vad jag behöver lära mig. Tabeller och listor är bara referensmaterial som man slår upp vid behov.
Det är lite svårt att bedöma då mycket är blandat regler och bakgrundsmaterial. Regelkärnan beskrivs på fem sidor (vilka finns på Noirs sajt). Till detta kommer strid på åtta sidor samt skador på fyra plus fyra. Huvudpersonsbyggandet omfattas av 58 sidor, men det innefattar riktlinjer, bakgrundsmaterial, 20 sidor med arketyper och bakgrundspaket. Ca 22 sidor är Expertiser (motsvarar ungefär "feats". Som Yyy säger är det ca 85-90 sidor dedikerat bakgrunds-/kampanjmaterial (jag räkna kap. 1 Introduktion och kap. 4 Imperiet till detta). Berättarkapitlet (kap. 8) omfattar ca 40 sidor med ett introäventyr om åtta sidor. Det "hemliga" kapitlet som behandlar Smittan är en väldigt blandat kapitel ur regel- och bakgrundsperspektiv och det är på 30 sidor. Regelkapitlet, där kärnan är en del, är på totalt 50 sidor (drivkrafter, social konflikt, öde, karaktärsdrag, erfarenhet, referensmaterial för förmågor etc, välmående samt levnadsstandard) men har en hel del uppslag och exempel på hur detta används i spel, så kanske drygt hälften är konkreta regler. Utrustningskapitlet är på ca 30 sidor och innehåller både listor, vapen, bakgrundsinfo och modeuppslag.
Så att kalla det för 250 sidor regler slår snett i mitt tycke - snarare att det på dessa 250 sidor finns varierande mängd från 0-100% regler är mer rättvisande.
Skulle jag koka ned alla hårda regler (utan exempel och kampanjkopplingar) i en och samma volym tror jag (beroende på hur huvudpersonsskapandet bedöms vara) säga att Noir är ca 70-80 sidor regler. Men det är som sagt en gissning baserat på överslagsräkning. Det kan vara 60 sidor, det kan vara 120 sidor.
Meningen har varit att försöka göra Noirs läsning underhållande och inspirerande, även där det finns regelsektioner, så att man får tips och stöd i hur man faktiskt använder reglerna under spel.
Och som Yyy säger i recensionen och i kommentarerna, Noir får ett högt betyg och jag tycker att det motiveras bra vad som uppfattas vara både styrkor och brister utifrån Yyys önskemål - jag menar att om man bara läser recensionstexten så tar Yyy upp en del saker han uppfattar som negativa men jag uppfattar det som att det är en subjektiv bedömning snarare än en "objektiv sanning" (vad nu det är?). Hade Noir varit "trasigt" misstänker jag att betyget hade avspeglat detta. Nu förklarar Yyy på ett föredömligt sätt vad det är som sänker betyget, vilket jag tycker är strålande då han lämnar över bedömningen till läsaren att fatta sin egen inställning baserat på omdömet - jag önskar att fler recensenter i allmänhet i samhället hade motiverat sina recensioner på detta tydliga sätt.
Själv förstår jag tack vare detta uppfattningen och kommentarerna som ges, även om jag inte nödvändigtvis håller med i allt. ,-)