Nekromanti Noirs framtid beseglad

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen Noirs framtid beseglad
Den kompletta produktionslinjen till det prisbelönta dystopiska rollspelet Noir presenteras

Gå till nyheten/notisen

Johan K

Gammal & dryg
Av ren nyfikenhet, får man fråga om motivet att just ge 5 moduler till just NOIR & inte ha det mer öppet ??
I övrigt så får jag säga att jag är ruggit nöjd med mitt köp av NOIR & hoppas på att spela det lite mer !
För det scenariot på GC gav mig mycker mer mersmak !

Big Marco

Läskig
Kul att du är nöjd med Noir och att du hade kul på Gothcon!

Anledningen till att vi begränsar utgivningen till sex böcker totalt (fem böcker + Noirs grundbok) är att vi anser att det är allt som behövs för att till fullo beskriva Noirs värld, hemligheter och intriger. Att vi sätter en begränsning i utgivningen tror och hoppas jag dessutom höjer kvaliteten på det publicerade materialet - alla inblandade vet vilka ramar som gäller. Vi ville inte hamna i ett läge där det bara görs nya böcker som innehåller tunt och upprepad material. Nu blir böckerna fokuserad på att verkligen innehålla det som är det viktigaste för Noir som koncept.

Dessutom kommer material att släppas som PDF, via NoirWIKI, i Fenix och på konvent. Men det ligger utanför de sex böckerna. Vi kommer också att släppa ett speltillbehörspaket (med skärm, kort, initiativbräde, markörer och häften med direkt användbar info för berättaren) och personakter.

Givet vår modesta utgivningstakt på ca en bok per år så har vi publicerat material fram till år 2012 eller så.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vill nog applådera beslutet att begränsa utgivningen - det lär ge ett större fokus på de böcker som kommer, och ger dessutom möjligheten till den sköna känslan av att ha ett "komplett" rollspel. Inga moduler som refererar till sånt som inte släppts och inte kommer att släppas, inga stora hål i världen... Jag tycker att det låter smaskens, helt enkelt.

Skräckexemplet här är för mig Mutant Chronicles. Spelet hade verkligen behövt en bättre Ilianbok och dessutom böcker för övriga Apostlar - som det är nu ligger allt fokus på Algeroth, den ende som fick en genomarbetad bok.

Samma sak gäller t.ex Mechanical Dream, som hade många böcker på lager - och som refererades till i texten typ "nu visar vi dig hur du skapar en nybörjare till rollperson, mer detaljer om vad som händer metafysiskt när du blir bättre, tillsammans med hemligheterna i världen, avslöjar vi i nästa bok...".

Johan K

Gammal & dryg
Ok, man tackar för svaret Marco !
Då är jag mer med på hur ni tänker om NOIR. Hursomhelslt, ska bli kul att se vad som komam skall.. Även om man får vänta tills 2012 tills man ått allt matriel.. :gremtongue: :gremwink: