Nekromanti Nollställa BIOS?

solvebring

Superhero
Halloj!
Har köpt nytt RAM-minne som antagligen lär anlända i början av nästa vecka. Jag rekommenderades då, när jag satt i de nya komponenterna, att nollställa BIOS.

Jag har googlat som en skållad gnu, men finner inga definitiva svar. Det är lite "kanske", "borde gå" och andra tveksamma svar. Någon manual har jag inte heller, och någon sådan i PDF-format eller dylikt har jag inte kunnat finna. Tro mig, jag har letat både på servicehemsidor och torrents.

Har ett MSI K9VGM-V moderkort, ifall det är bra att veta exakt vad man har att göra med. Har själv ingen aning, eftersom jag är skitdålig på det här med hårdvara. Kan sätta ihop skiten, men jag är inte så vidare duktig på komponenternas faktiska uppgifter och innehåll. Jag är väldigt, väldigt tacksam för hjälp!
Jag vädjar rättare sagt... :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Halloj!
Har köpt nytt RAM-minne som antagligen lär anlända i början av nästa vecka. Jag rekommenderades då, när jag satt i de nya komponenterna, att nollställa BIOS.

Say... what?

Inte för att jag förstår varför; men det borde bara vara att trycka antingen typ F1 eller DEL medan den räknar hur mycket RAM du har (i början när du just startat datorn), vilket borde ta sig in i settings - och sedan där nånstans borde det finnas nån grej för att återställa alla inställningar.

Men jag förstår ärligt talat inte varför det ska göras. Vem har sagt det?

solvebring

Superhero
och sedan där nånstans borde det finnas nån grej för att återställa alla inställningar.
Tydligen inte. Folk snackar om att ta ut batteriet på moderkortet, koppla ur nätagget, och låta det dra ur sig. Andra pratar om någon liten knapp eller dylikt på moderkortet, och en del om skumma kommandon i DOS osv. Tydligen kan man t.ex. nollställa BIOS om någon information via BIOS skulle vara felaktig, om datorn cp'ar vid uppstart, eller om man t.ex. satt lösenord i BIOS och sedan inte kommer förbi det. Alltså, det ska tydligen vara lite hitech att göra detta. Testa att googla ska du få se. :gremsmile:
... Jag utgår själv bara från vad jag läst. Hade inte hört om något dylikt innan.

Vem har sagt det?
Tja du, "nissen" på komplett.se's support som hjälpte mig ta reda på hur mycket minne jag max kunde köra med mitt moderkort.
Jag frågade nämligen om det var något mer jag behövde veta eller om det bara var att tuta och köra sedan. Då sade han att man vanligtvis brukar nollställa BIOS när man sätt i nya komponenter, så det var att rekommendera.
Sedan dess har jag letat som en galning för att ta reda på hur i helvete det går till.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Tja du, "nissen" på komplett.se's support som hjälpte mig ta reda på hur mycket minne jag max kunde köra med mitt moderkort.
Jag frågade nämligen om det var något mer jag behövde veta eller om det bara var att tuta och köra sedan. Då sade han att man vanligtvis brukar nollställa BIOS när man sätt i nya komponenter, så det var att rekommendera.
Sedan dess har jag letat som en galning för att ta reda på hur i helvete det går till.

Öh, tja, jag vågar nog säga att jag satt i ganska många nya komponenter i mitt liv (bygger datorer som hobby, främst äldre, men bygger också alla datorer jag själv använder från scratch) och jag har aldrig ens hört det rådet, än mindre testat.

Så jag tror att du klarar dig.

GnomviD

Heresiark
solvebring said:
Det finns en guide på WikiHow som ger en juste överblick över hur det går till. För att ta reda på exakt hur du ska gå till väga för ditt moderkort rekommenderar jag att du googlar/kollar i manualen. Vad processen gör är att den återställer bios till fabriksinställningar. Det är ett knep som man snabbt lär sig som har försökt överklocka manuellt i bios. :gremwink:

Att man däremot skulle göra det när man installerar ny hårdvara är ingenting som jag har hört, men det känns ändå lite logiskt när jag tänker efter. Har aldrig gjort det själv, men iom att det hela tar ~5 minuter så är det väl lika väl. Håll dock i åtanke att du kommer få fixa om eventuell processor- och minnesöverklockning som du har gjort. Jag minns inte om grafikkortets klockning också påverkas av bios, men jag tror inte det (var för länge sedan jag höll på med sådant där).

Snow

Swashbuckler
Tydligen inte. Folk snackar om att ta ut batteriet på moderkortet, koppla ur nätagget, och låta det dra ur sig. Andra pratar om någon liten knapp eller dylikt på moderkortet, och en del om skumma kommandon i DOS osv. Tydligen kan man t.ex. nollställa BIOS om någon information via BIOS skulle vara felaktig, om datorn cp'ar vid uppstart, eller om man t.ex. satt lösenord i BIOS och sedan inte kommer förbi det. Alltså, det ska tydligen vara lite hitech att göra detta. Testa att googla ska du få se. smile
... Jag utgår själv bara från vad jag läst. Hade inte hört om något dylikt innan.
Det där ska du absolut inte behöva göra. Att ta ut batteriet från moderkortet är sånt man gör om datorn inte startar alls för att nån inställning där är paj.

Plugga i minnet. Starta datorn. I vissa fall kommer bios att säga: "Men hey! du har köpt mer minne till mig! Coolt. Nu har jag koll på det så starta om en gång till." Eller så startar den bara.

solvebring

Superhero
Öh, tja, jag vågar nog säga att jag satt i ganska många nya komponenter i mitt liv (bygger datorer som hobby, främst äldre, men bygger också alla datorer jag själv använder från scratch) och jag har aldrig ens hört det rådet, än mindre testat.

Så jag tror att du klarar dig.
Mjo, jag struntar nog i det då. Har aldrig hört talas om det heller från gamla bekanta som bygger datorer. Tack för hjälpen, då vet jag att jag kan vara lugn och bara köra.

solvebring

Superhero
rekommenderar jag att du googlar/kollar i manualen
Jag skriver det i första inlägget, att jag googlat som en gnu och varken hittat några vettiga svar eller någon manual. Jag har ingen manual själv nämligen, inte längre i alla fall och jag kan inte minnas om jag haft någon. Säkert inte, eftersom den här datorn var klar när den kom.

Att man däremot skulle göra det när man installerar ny hårdvara är ingenting som jag har hört,
Nej, och just därför tror jag att jag lyder Kranks råd och och skiter i det. Skulle det sedan visa sig krångla kan jag väl lägga ned mödan på det då.

Håll dock i åtanke att du kommer få fixa om eventuell processor- och minnesöverklockning som du har gjort.
Jo, jag vet det. Men det är lugnt, har inte klockat någonting, så det skulle inte spela mig någon roll.

solvebring

Superhero
Plugga i minnet. Starta datorn. I vissa fall kommer bios att säga: "Men hey! du har köpt mer minne till mig! Coolt. Nu har jag koll på det så starta om en gång till." Eller så startar den bara.
Okej, thanks. Jo, det är precis min plan just nu.
Tackar för hjälpen folks! :gremsmile: