Nominera en svensk rollspelshjälte

Troberg

Sinister eater
Ärligt talat, det är för många namn för att välja ett. Vi lyfter varandra.

Men, måste jag välja någon, så måste det bli Gardener. Utan rollspel.nu så hade rollspelssverige sett väldigt mycket skralare ut. Många har inspirerats till att faktiskt skapa här, många nya tankar har fötts, idéer har nötts mot varandra och kommit ut starkare, events har drivit kreativiteten och så vidare.

afUttermark

Swashbuckler
Erik Granström Tack för allt

Måns och Leon för ni jobbar med Kopparhavet som är allt det göttiga från mina egna fantasier typ.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
När jag någon gång läste om att det skulle göras ett DoD med romarriket som tema så var min spontana reaktion att det lät på gränsen till ointressant, men såhär i efterhand så tycker jag snarare det är en brist att vi aldrig fick se ett sådant spel.
Anders modell 1988 var synnerligen entusiastisk över projektet -- jag anser att antikens Europa har dimensioner väl värda att återge i spelform. Anders modell 2020 har en annan syn på hur ett sådant "Rom"-spel bör läggas upp: urban fantasy i en järnåldersstad som är civilisationens mittpunkt. Jag utforskade en del av upplägget för många år sedan i Fenix-artikeln Roma Umbrarum. Rom var i mångt och mycket ett cyniskt maffiasamhälle med patricierfamiljerna och toppbyråkraterna som ledande maktspelare och med kejsaren som megabossen. Jag kunde dock inte ha skrivit ett sådant spel 1989 -- det är en vision som växte fram i mitt sinne under 90- och 00-talen.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag vill nominera Tomas Björklund, Lars-Åke Thor och Fredrik Malmberg som en gång i forntiden översatte (dåligt) och bearbetade (rörde till) ett rollspel som hette Basic Roleplaying och gav ut det på svenska under namnet Drakar och Demoner. De första tio åren av mitt rollspelsliv var t100 och fornödisk fantasy mer eller mindre synonymt med rollspel (även om jag spelade annat också) och det är till viss del fortfarande så.

Last edited: