Nekromanti Non-transitive Grime Dice

anth

Vetefan
Här kommer ett tips om ett udda tärningsspel. OK, det är mer ett tärningstrick än spel.

För säkerhets skull förklarar jag vad transitiv / icke-transitiv betyder.

Säg att vi har satsat tio kronor var på att spela tärning. Vi slår varsin tärning och den som slår högst får ett poäng. Den som först får tio poäng vinner tio kronor av den andre. Jag lägger fram fem tärningar: d4, d6, d8, d10, d12. Jag väljer den 8-sidiga tärningen, vilken tärning väljer du? Du väljer givetvis den 12-sidiga för den har högre snitt än d8:an.
Eftersom vi vet att d4:an slår lägst o.s.v. upp till d12:an som slår högst vet vi att detta är ett transitivt spel.

Säg att vi spelar sten-sax-påse istället: sten vinner över sax, som vinner över påse, som vinner över sten...
Detta är ett icke-transitivt spel eftersom det inte finns något val som alltid är bäst.

Matematikern James Grime har konstruerat en uppsättning tärningar som är icke-transitiva, d.v.s. skulle jag lägga upp de tärningarna, du fick välja en tärning först kan jag alltid välja en tärning som är bättre.

Jag tycker att han själv får förklara med de första prototyp-tärningarna:

Sedan dess har hans kollegor gått samman och tänkt ut färger på tärningarna för att det ska vara lätt att komma ihåg vad man ska välja:

Tycker ni att de verkar intressanta kan man köpa dem här:
http://mathsgear.co.uk/collections/dice
tillsammans med andra saker som är minst lika konstiga.

Vimes

Sillkung
Coolt som fan! Det finns ju massa grymma spel att bygga utifrån det här.

.113

Swashbuckler
Trodde det skulle vara vanliga tärningar först, lät intressantare då, men jag gillar upplägget :) Tärningar är kul, matte är kul ;)

Edit: Eller intressantare är väl att ta i, va ju intressant ändå, däremot var jag riktigt nyfiken på hur de skulle lyckas med något sådan med helt vanliga tärningar.