Nekromanti Noob på Crusader Kings II

Sodivra

Champion
Har märkt att det är en del här på forumet som snackar om Crusader Kings, och nu har jag köpt spelet, funkade på min Notebook - Yay!

Jag spelar som småkungen av Munster, och mitt mål är att ena Irland under min flagga. Under 17 år har jag krigat till mig Desmond och Ossory. Herregud vad långsamt det går!

Jag låter min chancellor försöka fejka rätt att invadera grannskapen på heltid (14.25% att lyckas årligen) men det går seeeeegt. Jag antar att jag skulle kunna övertala några av greverna att bli mina vassaler, om de hade gillat mig. Kan ju försöka gifta in ett grevskap till min släkt, greven har bara en dotter, men det har han ju inte lust med förstås.

För det mesta händer ingenting, så nu har jag satt tidacceleratorn på max och sitter och gör annat medans jag väntar på att åren ska gå. Har jag missat något?

Cybot

Mest spelbar
Ja. Crusader Kings II går ganska långsamt.
Det brukar ta åtminstone en generation för att kriga till dig tillräckligt för att gå upp en nivå i titlar (30-40 år typ).

Så 17 år för att göra dig till Duke of Munster (fast den kan ju kallas Petty King eller något annat typ) är ganska bra.
Tricket är att kriga till dig 51% av provinserna i e. När du väl har gjort det så kan du skapa en titel och så får du automatiskt claim på alla andra provinser inom din de jure domän.

Min irländska kampanj började som Earl of Dublin, jag skapade claim på den andra provinsen inom Meath och gjorde mig själv till Duke of Meath, när farsan dog så fick jag en av provinserna i Leinster och så var det bara ett steg bort ifrån att bli duke of leinster and meath. Sen så dog min första karaktär. Sonen var nu ledare över två duchies. Nästa steg var att jag claimade två provinser i munster, tog dem och sen claimade titeln och plockade sista provinsen. Sen behövde jag bara en enda provins till för att claima titeln som kung av Irland. När jag väl var kung över irland så var det bara att begära att resten blev mina vassaller. Jag såg också till att gifta bort min dotter med en av sönerna av Kungen av Alba, och såg till att han blev kung (genom att mörda han bröder).
Det var vad den andra generationen gjorde innan han dog.

Den tredje generationen säkrade några provinser i Wales och samtidigt så fick jag jackpot på min plot i Alba. Sonen, och framtida kungen av Alba, var ett möjligt val som arvinge till Irland. Så steg ett var att se till att han blev vald till Kung av Irland. Vilket även hände. Och när hans farsa dog så var jag kung över Irland, Alba och stora delar av Wales. När jag väl hade gjort mig till Kung av Wales, slagit ner några uppror i Alba (eftersom jag räknades som Irländare så var de ganska motsträviga) osv så var det bara några provinser kvar för att bli Kejsare över Brittanien. När jag väl hade den titeln så plockade jag hela England på bara några år.
Det var vad fjärde generationen gjorde innan han dog.
Femte generationen höll på att rensa ut alla icke-irländska dukes och ge de titlarna till Irländare.
Det tog ett tag och var ett ganska jobbigt göra.
Sjätte generationen byggde också vidare på Brittanien och när väl Brittanien var tillräckligt Irländskt så flyttade jag huvudstaden till Middlesex (för att det är ett jäkligt sexigt läge *Ba-dumsh*. Och för att de kan bygga fler städer) så min demesne var nu ganska fet.

En annan grej jag gjorde för att öka på mina inkomster var att göra om ett Hertigdöme i varje kungadöme så att de lydde under en Doge. Det ger lite mindre levies, men MYCKET mer pengar i statskassan då de lyder under stadslagarna och räknas inte som feodala undersåtar.

Sodivra

Champion
Ja, just nu sitter jag och glor på en 73-årig greve, väntar på att han ska dö så att hans efterträdare som gillar mig ska ta över. Jag tänker, lite fåfängt, att jag kanske kan ge honom fett med gåvor så att han vill bli min vasall.

Lite förtydligan, jag startade med titeln Petty King och Grevskapen Thomond och Ormond, och har krigat till mig Ossory (fejkade dokument) och Desmond (de jure).

Jesus, det här måste vara det långsammaste spel jag spelat! Vi får väl se hur det går...

Sodivra

Champion
Upptäckte just att jag kan förklara krig mot greven av Leinster, eftersom han är min kusin, så jag kan hävda att det grevskapet är min rätt! Det hade jag inte riktigt fattat, intressant. Han har grevskapet av Dublin också, jag provade att försöka förhandla mig till bägge, men det var tydligen inte kosher.

Cybot said:
när farsan dog så fick jag en av provinserna i Leinster och så var det bara ett steg bort ifrån att bli duke of leinster and meath.
Menar du provins som i städer/borgar/socknar? Kan man avancera från att styra en provins till ett helt grevskap? Hur då?

Robban

Hero
Genom att gifta sig rätt och ställa sig på rätt sida i inbördeskrig -- kungen belönar (oftast) de som han tycker om.

Cybot

Mest spelbar
Arvidos MC said:
Menar du provins som i städer/borgar/socknar? Kan man avancera från att styra en provins till ett helt grevskap? Hur då?
Provins som i Grevskap.

G

Guest

Guest
Allt detta prat om att spela irländsk lantgreve fick mig själv att vilja pröva. Vad händer efter ett mycket lyckat övertagande av Irland och utveckling av min ställning i världen. Två generationer dör av lunginflammation!

Kan tipsa om att spela som Rurik i Holmgard när du är klar med lantgrevskapen på Irland. Jävligt enkelt att skapa kungadömet Rus och med lite list tar man imperiet Ryssland ganska snabbt. Dock så blir det lätt ättestrider i och med att man är hedning och är förpassad till gavelkind som succesionslag. Men med lite list går det bra också (läs: lönnmörda ihjäl dina egna barn innan de hinner bli ett problem)

Ond bråd död

Swashbuckler
Vet inte om det ändrats med uppdateringar, men man kunde dela ut temple till sönerna man var mindre nöjd med. Då blev de nån sorts asa-präst istället och nöjde sig med det.

Cybot

Mest spelbar
Jag har för mig att detta är sant även för kristna härskare. Blir ens son präst så ärver han inte.

Sodivra

Champion
Nu har jag fått veta att hastighet 5 går så fort som ens system kan arbeta. Eftersom jag spelar på absoluta minimumspecs så är det inte märkligt att det känns som att det går långsamt, hastighet 5 går väl i hastigheten 1-1.2 dagar i spelet per IRL-sekund ungefär för mig.

Caligo

Swashbuckler
Är det ett roligt spel? Jag älskar ju strategispel och det ser ju helt ok ut.

Cybot

Mest spelbar
Arvidos MC said:
Nu har jag fått veta att hastighet 5 går så fort som ens system kan arbeta. Eftersom jag spelar på absoluta minimumspecs så är det inte märkligt att det känns som att det går långsamt, hastighet 5 går väl i hastigheten 1-1.2 dagar i spelet per IRL-sekund ungefär för mig.
Förklarar saker. För mig så är det typ 2 veckor per sekund, om inte mer.

Är det ett roligt spel? Jag älskar ju strategispel och det ser ju helt ok ut.
Jag tycker det är kul. Men jag gillar Hearts of Iron 3, Cities in Motion 2 och sådana spel också som många av mina kompisar tycker är "Sloooooow".

Ond bråd död

Swashbuckler
Mer beroendeframkallande än kul. Men jag gillar att se lite alternativa historier utvecklas. I nuvarande scenariot blev Ungerns religion först en riktig religion och sen erövrade de tillräckligt för att bli ett imperium. Vet inte hur vanligt det är att religioner uppgraderas, vikingarnas religion verkar skitsvår att levla pga att östfranken har deras sista heliga plats.

Sodivra

Champion
Ond bråd död said:
Mer beroendeframkallande än kul. Men jag gillar att se lite alternativa historier utvecklas. I nuvarande scenariot blev Ungerns religion först en riktig religion och sen erövrade de tillräckligt för att bli ett imperium. Vet inte hur vanligt det är att religioner uppgraderas, vikingarnas religion verkar skitsvår att levla pga att östfranken har deras sista heliga plats.
Absolut, att bara spela på och se vad som händer känns som den stora behållningen!

Året är 1103. Min startkaraktär, Hertig Murchad av Munster dog år 1099. Han blev 72 år och känd som "den Gamle". Älskad av alla så var hans ambition att ena Irland. Hans son Brian (som redan hunnit få vitt skägg) tar över och gör den sista kampanjen för att erövra minst halva Irland så att han kan utropa ön till ett kungarike. Problemet är bara att han är avundsjuk, girig och grym, ett riktigt as alltså! Jag vill helst bli av med honom, jag skickar iväg honom på ständiga självmordsattacker mot fienden, men han dör ju fan inte!

Alla andra hatar ju honom också, min vasall Hertigen av Desmon går ihop med hans son Fergus och gör uppror, vilket slås ner. Min (enda) son Fergus slängs i fängelse och så utropar jag (Brian) mig till kung av Irland.

Problemet är nu alltså bara att Brian (jag) är ett jävla rötägg, och hans son är ju ännu värre! Glupsk, lat, svekfull! Han har minimala stats i diplomacy, stewardship och learning, men däremot massiva 18 i martial (kriga) och 9 i Intrigue.

Så vad fan ska jag göra? Om jag låter sonen ruttna i fängelsehålan så går tronen till min dotter, som är gift med någon som är trogen hertigen av Desmond. Så... Blir han kung över hela Irland då?

Annars kan jag ju släppa ut mitt rötägg till son och använda hans massiva krigarskillz för att erövra mer land, fast jag vet inte vad det skulle vara för land, det finns ju inget jag kan göra anspråk på i dagsläget, liksom.

Fram med era förslag!

Hmmm. Jag ser att det pågår ett krig om tronen i Skottland nu, och Prinsessan Mirren av Skottland, hertiginna av Albany och Moray är ogift. Jag skulle kunna ändra successionsordningen så att den gamle Murchads favoritson Máel-Ciarán mac Murchad blir arvtagaren, förlova honom med prinsessan Mirren, och sedan blir vår kommande son kung över både Skottland och Irland, gissar jag? Iallafall delar av Irland, men jag kan de jure kriga till mig mer, om jag tolkar det rätt. Hursomhelst är det långt fram i tiden, Máel-Ciaráin är bara 12 år gammal.

Det mest optade skulle väl vara att smygmörda Brians fru, gifta bort honom med den skotska prinsessan och sedan "unleash the Brian" och hans massiva krigarskillz i en stig av blod och förintelse för att erövra hela Skottland, men vafan, det vore ändå för ruttet.

Cybot

Mest spelbar
Det går inte att vara för rutten i Crusader Kings. Ju mer machiavellianskt du spelar, destå bättre.

Robban

Hero
Arvidos MC said:
Så vad fan ska jag göra? Om jag låter sonen ruttna i fängelsehålan så går tronen till min dotter, som är gift med någon som är trogen hertigen av Desmond. Så... Blir han kung över hela Irland då?
Han blir... prinsgemål eller nåt sånt, om jag minns rätt. Dock blir hans barn arvtagare till Irland, vilket är dåligt för dig -- de tillhör nämligen inte din ätt, utan hans.

G

Guest

Guest
När jag blev klar med erövringen av Irland så gick skickade jag ner min kansler till Galicien och skapade ett claim på provinsen Coruna vilken sedan erövrades.
Så nu är min nuvarande karatär kung över Irland och Galicien. Min plan är att erövra hela Spanien och gör ett semesterparadis åt mina själlösa irländare.
Därtill så har jag sått några frön i Skottland hos den nuvarande konungen vilka förhoppningsvis kommer bära frukt snart... om inte Skottlands eviga ättestrider tar kål på dem.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag vet inte hur bra det funkar men det kan vara värt att testa: Sök upp den person som hatar dig mest i hela domänen och gör honom till öh, spionmästare eller vad de kallas. Helst nån som redan plottar att mörda dig och har lite högre intrigvärde.

Är din dotter bortgift sådär bra så att hennes barn blir av din ätt? Annars kan det vara klokt att ta det försiktigt.