Nekromanti Noob på Crusader Kings II

Sodivra

Champion
Tack för tipsen, allihopa!

Cybot said:
Det går inte att vara för rutten i Crusader Kings. Ju mer machiavellianskt du spelar, destå bättre.
Du har helt rätt, det uppenbara skulle vara att göra Brian singel och sedan gifta bort honom. Jag prövade, men prinsessan av Skottland vägrar gifta sig med någon annan min lilla halvbror? Så efter 10 långa år där Kung Brian tack och lov lyckas hålla sig vid liv så kan jag ändra successionsordningen till strikt endast män, avrätta min son i fängelset och gifta bort Máel-Ciarain. Deras avkomma kommer ärva båda Irland och halva Skottland, och ha claims på att erövra resten av Skottland.

Sen tar vi England, ha ha!

Sodivra

Champion
Herregud! Seg-gubben Kung Brian I blev 80 år innan han dog och lämnade över tyglarna till sin halvbror.

Nu blir det ytterligare en seg väntan tills halvbrodern, 30 -plussare, trillar av pinn så att vi får en arvinge som kan göra anspråk på skotska tronen och ena Skottland.

Ett intressant problem är att den nye kungen bara har tre döttrar, inga söner. Och eftersom jag rensade i ätten och gjorde det omöjligt för arvet att gå igenom kvinnor så finns det inga riktiga arvtagare i nuläget. Skulle kungen dö idag så skulle Irlands nya kung bli Duncan the Careless, en obskyr imbicill till släkting från Skottland som startade ett inbördeskrig i Irland av anledningar jag inte riktigt förstår. På något sätt är han en pretender till den skotska tronen också, och han har en frisyr som liknar T.C.'s i Preacher.

Cybot

Mest spelbar
Arvidos MC said:
Skulle kungen dö idag så skulle Irlands nya kung bli Duncan the Careless, en obskyr imbicill till släkting från Skottland som startade ett inbördeskrig i Irland av anledningar jag inte riktigt förstår. På något sätt är han en pretender till den skotska tronen också, och han har en frisyr som liknar T.C.'s i Preacher.

Bravissimo! Excellente! Honom skall vi ha!

:gremgrin:

Sodivra

Champion
Cybot said:
Arvidos MC said:
Skulle kungen dö idag så skulle Irlands nya kung bli Duncan the Careless, en obskyr imbicill till släkting från Skottland som startade ett inbördeskrig i Irland av anledningar jag inte riktigt förstår. På något sätt är han en pretender till den skotska tronen också, och han har en frisyr som liknar T.C.'s i Preacher.

Bravissimo! Excellente! Honom skall vi ha!

:gremgrin:
Klockrent :gremlaugh:

Regenter alltså, can't live with em can't live without em

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/kungen-skojigt-och-trevligt

Några tips på vad man kan sysselsätta sig med i 40 år istället för att invadera Skottland?

Sodivra

Champion
Cybot said:
Arvidos MC said:
Några tips på vad man kan sysselsätta sig med i 40 år istället för att invadera Skottland?
Invadera något hertigdöme i Wales!
Precis det jag tänkte göra! Men hertigen av Leinster, tillika min Spymaster, gör uppror... IGEN! Suck. Jag besegrar honom och förvisar honom från kungariket för att få ett stopp på tramset.

Då gör ALLA hertigar uppror.

gg

Robban

Hero
Varför inte bara ta från honom titeln, har han gjort uppror är han dömd brottsling och ingen klagar.

Ond bråd död

Swashbuckler
Tyvärr är det det som är spelet. Man bygger upp och de river ner. Jag brukar trivas bäst med att ha stora hertigdömen i nån annans rike eller ett rike i ett imperium. Främst för att man slipper jiddra med alla bondeuppror och gnälliga adelsmän.

Sodivra

Champion
Robban said:
Varför inte bara ta från honom titeln, har han gjort uppror är han dömd brottsling och ingen klagar.
Fan, vi har gått från +100 till -60 i vår relation, jag klarar inte av att ha honom i mitt land, det river upp för mycket känslor

Men okej, jag provar det istället. Hey, om han inte har grevskap att göra uppror med så kanske han kan återgå till mig som spymaster och fokusera på det, för han var verkligen oersättlig... (famous last words)

Sodivra

Champion
Ond bråd död said:
Tyvärr är det det som är spelet. Man bygger upp och de river ner. Jag brukar trivas bäst med att ha stora hertigdömen i nån annans rike eller ett rike i ett imperium. Främst för att man slipper jiddra med alla bondeuppror och gnälliga adelsmän.
Jag känner verkligen att jag fått en sjukt fördjupad förståelse för det feudala systemet!

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag tyckte faktiskt det. Särskilt hur tyskromerska riket kunde vara en sån jäkla härva blev mer klart efter att ha spelat lite CK2. Iofs så är det lite förenklat så att man inte äger grevskap i andra länder och så.

Vad är det hertigarna vill åstadkomma med sitt lilla tramsiga uppror? Vill de ha en specifik kille som ny kung så tenderar såna att råka ut för olyckor.

Robban

Hero
Arvidos MC said:
Robban said:
Men okej, jag provar det istället. Hey, om han inte har grevskap att göra uppror med så kanske han kan återgå till mig som spymaster och fokusera på det, för han var verkligen oersättlig... (famous last words)
Det är nog inte en jättebra idé att låta honom fortsätta vara spymaster... Eller ens släppa ut honom ur fängelsehålan. Jag skulle rekommendera att använda honom till nästa blot, men du är ju sån där katolik... :gremtongue:

Simon

Swashbuckler
Arvidos MC said:
Ond bråd död said:
Jag känner verkligen att jag fått en sjukt fördjupad förståelse för det feudala systemet!
+1

Robban

Hero
Nu blev jag också sugen på att köra lite CKII, så sagt och gjort.

Min släkt börjar med greve Haraldr Halfdansson av Skåne (eller hans far); hans son, Sigfrið of Skåne ärver år 852. Han har flera lyckade vikingaräder bakom sig och är älskad av sina undersåtar men dör av en mystisk olycka 27:e januari 875. Hans son Haraldr of Skåne tar över, men blir utmanad till holmgång bara några månader senare och dör av akut metallförgiftning via yxan som Borgmästare Halfdan of Uppåkra använde där den 27:e maj 875. Hans halvsyster Malmfrið of Skåne ärver tronen vid 5 års ålder, och är då i borgmästare Hrafn of Dalbys händer.

Hon avbryter genast sin förlovning med kronprinsen av Sjaelland och ingår en matrilineär förlovning med Guðröðr Hvitserk, arvtagare till grevskapen Dunholm och Northumberland.

I juli 881 så förklarar hon subjugationskrig mot Gotland, som hon vinner 882. Hon bygger genast ut Visborg fästning (Castle Town). 884 så får hon så ett claim på Blekinge. 885 är fyller hon 16 och blir en Fortune Builder. Förlovningen med Guðröðr slås upp då han vägrar ett matrilineärt giftermål, så hon gifter sig med Godi Olafr of Wenlock istället, enbart på grund av hans utseende (attractive, kan lika gärna börja avla fram supermänniskor). Hon blir gravid, kyskheten till trots, den 2:a oktober 885.

10:e februari 886 så blir hon så chieftess över Blekinge, och utlyser genast ett blot för att fira. Blekinges förra härskares dotter blir ett bra offer, och avslutar även den släkten.

G

Guest

Guest
Robban said:
Nu blev jag också sugen på att köra lite CKII, så sagt och gjort.

Min släkt börjar med greve Haraldr Halfdansson av Skåne (eller hans far); hans son, Sigfrið of Skåne ärver år 852. Han har flera lyckade vikingaräder bakom sig och är älskad av sina undersåtar men dör av en mystisk olycka 27:e januari 875. Hans son Haraldr of Skåne tar över, men blir utmanad till holmgång bara några månader senare och dör av akut metallförgiftning via yxan som Borgmästare Halfdan of Uppåkra använde där den 27:e maj 875. Hans halvsyster Malmfrið of Skåne ärver tronen vid 5 års ålder, och är då i borgmästare Hrafn of Dalbys händer.

Hon avbryter genast sin förlovning med kronprinsen av Sjaelland och ingår en matrilineär förlovning med Guðröðr Hvitserk, arvtagare till grevskapen Dunholm och Northumberland.

I juli 881 så förklarar hon subjugationskrig mot Gotland, som hon vinner 882. Hon bygger genast ut Visborg fästning (Castle Town). 884 så får hon så ett claim på Blekinge. 885 är fyller hon 16 och blir en Fortune Builder. Förlovningen med Guðröðr slås upp då han vägrar ett matrilineärt giftermål, så hon gifter sig med Godi Olafr of Wenlock istället, enbart på grund av hans utseende (attractive, kan lika gärna börja avla fram supermänniskor). Hon blir gravid, kyskheten till trots, den 2:a oktober 885.

10:e februari 886 så blir hon så chieftess över Blekinge, och utlyser genast ett blot för att fira. Blekinges förra härskares dotter blir ett bra offer, och avslutar även den släkten.
Vilken fin saga! Man blir tårögd! :gremsmile:

I mitt, till del portugiska, Irland pågår hårda ättestrider över den fem år gamle trekrönte konungen och dennes förbittrade farbror. Lyckligtvis står kassakistan fylld då den konungens far insåg att detta skulle ske. Sonen har således medel nog att hyra flertalet legohärar...

Sodivra

Champion
Hjälp!!! Kungen av Skottland förklarade krig mot mig (varför? hur??!) när jag höll på att erövra Wales. Han landsätter en dubbelt så stor armé som min, jag hoppade ombord på mina skepp och seglade därifrån.

Wat do I do?! Kan jag blitzkriega och bränna hans land medans han är i Wales, tro?

Sodivra

Champion
Nu fattar jag, det var för att jag erövrade Isle of Mann när jag hade tråkigt. Oops.

Jag ger mig, du får skitön!

Sodivra

Champion
Så nu är jag kung av Irland och Wales. Planen att ärva in Skottland funkade inte riktigt, mina döttrar ärvde hertigdömen och jag hade visst inget att säga till om. I bästa fall kanske de kan tillfalla min ätt om deras arvslinjer dör ut eller om jag kan hävda rätt genom krig.

Men vafan är det här? Min dotter Grevinnan av Albany (33 år och gift, mind you) har en älskare - Farquhar the Blind, King of Scotland (70 år).

Jeeeeeeez.

Kanske kan de få en bastard som jag kan använda för att claima skottland på något sätt?

Robban

Hero
886 har Sölvesborg utvidgats och hennes första son fötts. Freyr Olafrsson är lika attraktiv som sin far. Min kansler sabbar alla förhållanden jag kan tänkas ha med mina vasaller i Blekinge, alla hatar mig. En faktion har startats i kungadömet Danmark; både Lübeck och Satakunda vill bli oberoende, men vi vägrar gå med i den.

898 tar hon så över Jylland, och samma år blir hon kallad till blot hos Danmarks konung. Där hängs även Prinsessan Auslag (skotsk, tror jag... oh well) som offer till gudarna. Hennes första son förlovas med Alfhild Åkesdottir, arvtagare till Halland, och året därpå gifter de sig. Hon börjar genast plotta för att Alfhilds far ska råka dö. Samtidigt börjar hon fundera på om hennes egna två söner borde omkomma, då det annars kan bli problem med arveföljden.

(Fotnot: det är jättejobbigt att bara ha gavelkind tillgängligt som arvsföljd, speciellt då asa-präster får ärva.)

G

Guest

Guest
Tips för att bli av med jobbiga syskon som kommer göra uppror senare - Gift bort dem matrilinjärt med nån i t.ex. Etiopien.

Eller ha ihjäl dem. Fast risken är att de blir lite griniga då.