Nekromanti Noob på Crusader Kings II

Sodivra

Champion
Min 6-årige son och enda arvinge dör i sjukdom - NEJJJ!!

"You have a new Heir. If your character dies now you will play as King Pátraic I of Georgia"

Whaaaaaaaaaaaat?!?

Tydligen så har min kusins son gift sig med prinsessan av Georgien och blivit kung av Georgien... Och stannat kvar i vår ätt!

Sodivra

Champion
Robban said:
(Fotnot: det är jättejobbigt att bara ha gavelkind tillgängligt som arvsföljd, speciellt då asa-präster får ärva.)
Jag fattar inte ens hur det är möjligt! Man bara dödar av alla sina barn, eller?

Ond bråd död

Swashbuckler
Själv tycker jag att det är trevligt att inte riket blir för stort. Jag skaffar mig dessutom tre unga överintelligenta älskarinnor utöver frugan för att försäkra mig om att min son inte kommer lindrigt undan. Om jag fick slita för att bygga upp ett rike ska inte han få det lättare den jäkeln.

Mer seriöst är det uppbyggnadsdelen som är kul. När man har sitt imperium blir det bara segt att platta till hopplösa små revolter hela tiden.

I mitt nya parti spelade jag ett kort tag den ångermanländske hövding Johan som inte hinner mer än att erövra Medelpad till sin äldre son och nåt norskt grevskap till den yngre. Den äldre sonen gör en strålande vikingakarriär och är i färd med att erövra hela Irland innan Ireland Liberation Fronts (föregångare till IRA kanske) galne ledare dyker upp med över 4000 man och stompar sönder både mig om min svitjodska konungs pyttiga arméer. Så nu är man tillbaka i Ångermanland igen och håller hårt i en irländsk hertigtitel som innehåller endast just grevskapet Ångermanland.

Jag gissar att det går så om man försöker erövra världen med bara soldater från lilla Ångermanland. Min maximala styrka när jag var på topp låg på 1500 man. :/

Edit: Nån som har testat att konvertera till EU4? Hur stor påverkan har det?

Vimes

Sillkung
Fråga: är CKII lika kul att spela som det är att läsa era krönikor?

Xyas

Swashbuckler
Vimes said:
Också intresserad av det här svaret. Blir sjukt sugen på att skaffa spelet.

Sodivra

Champion
xyas said:
Vimes said:
Också intresserad av det här svaret. Blir sjukt sugen på att skaffa spelet.
Jag tycker det är värt!

Krönikorna speglar ganska väl vad kärnan i spelupplevelsen är. Alla systemen i spelet (forskning, krig, relationer, lagar, successionsordning) är rätt rudimentära, men personerna känns riktiga och man får en relation till dem. De tar ju egna initiativ i enlighet med sina karaktärsdrag, vilket är kul. Det var ett litet aha-ögonblick när jag fattade att spelet rullade så långsamt på min dator för att tiden är beroende av hur snabbt datorn kan beräkna alla de handlingar som Europas alla hundratals hovfolk företar sig, trots att man bara ser en fraktion av det. Ganska kul.

Så man får vara med på att man får ge sig in och upptäcka sitt eget kul, se vad som händer, spelet ger en liksom inget mål.

Tutorialen är askass och det är mycket att ta in till en början.

Jag tycker att mycket av behållningen kommer av random events som poppar upp, vet inte hur stor replayability det är.

Robban

Hero
Givetvis är det här ett väldigt subjektivt svar, det går inte att objektivt säga "det här är ett bra spel."

CKII är först och främst annorlunda, det finns inte många andra spel som liknar det (kanske The Guild? Fast jag fick aldrig det att funka). Jag tycker det är grymt roligt och har lagt ner ~200 timmar på det, det enda spelet med fler timmar är Civ 5.

Det sagt så är tutorialen jättedålig. Jag kom visserligen från Crusader Kings, så jag visste ungefär vad jag höll på med, men gör man inte det... Wow, snacka om snårskog. Medeltida krigslagar är definitivt annorlunda, och arvslagarna än värre. Interfacet är inte jätteintuitivt heller, så med det sagt: Nybörjarguide

Ond bråd död

Swashbuckler
Gillar man spel som EU eller HoI så kommer man gilla CK2. Gillar man inte de spelen så ska man nog strunta i CK2.

Det som gör att CK2 är bättre än de andra varianterna är feodalsystemet och att det har individer med olika värden och egenskaper. Annars är det samma grej.

Eventsen är ofta bara nåt man klickar förbi eftersom man sett dem så många gånger förr och för att de oftast är väldigt uppenbart vilket alternativ som är bäst.

Sen ska sägas att det är ett elakt spel som äter tid och man undrar vad man sysslat med egentligen.

Old Gods är det överlägset bästa expansionen (de övriga är faktiskt riktigt dåliga/innehållslösa)

Edit: Och ja, Tutorialen är helt värdelös. Först tänkte jag börja med den för att lära mig spelet, och de fick det att låta som världens mest avancerade och komplicerade spel. När jag istället bara började spela så lärde jag mig snabbt hur det funkade.

G

Guest

Guest
Vad rör sig i huvudet på min nuvarande kung?
Han är på korståg i Litauen och under uppmarschen till ett slag så ser han ett gammalt nedgånget värdshus... som han beslutar sig för att restaurera.

Så nu är han Kung av Irland, Kung av Wales, Kung av Galicien och värdshusförståndare för "The Bottomless Tankard" i Kurzeme...

Edit:
Ja... så här i efterhand kan man väl bara säga att entreprenörsskapet i konungen inte är dåligt. Inte nog med att värdshuset blev en succé - korståget slutade dessutom med att konungadömet Litauen tillföll vår irländske gynnare...

Cybot

Mest spelbar
Stövelkatten said:
Han är på korståg i Litauen och under uppmarschen till ett slag så ser han ett gammalt nedgånget värdshus... som han beslutar sig för att restaurera.

Så nu är han Kung av Irland, Kung av Wales, Kung av Galicien och värdshusförståndare för "The Bottomless Tankard" i Kurzeme...
Men har man sagt åt sin kung att plotta på hur han ska bli bättre på affärer så har man. Han såg helt enkelt ett gyllende tillfälle i en ekonomiskt underutnyttjad region.

G

Guest

Guest
Cybot said:
Stövelkatten said:

Men har man sagt åt sin kung att plotta på hur han ska bli bättre på affärer så har man. Han såg helt enkelt ett gyllende tillfälle i en ekonomiskt underutnyttjad region.
Äsch, kom inte och förstör historieberättandet med game mechanics nu :gremwink:

Cybot

Mest spelbar
Stövelkatten said:
Uppenbarligen så har du aldrig läst Barnsagor För Ekonomer :gremsmile:

Att hitta underutnyttjade marknader och exploatera dem är lätt i klass med drakar, prinsar och kidnappade prinsessor.
Vilket ÄR en ekonomisaga det också. Helt klart en marknad med ett överskott på drakar och prinsessor och ett underskott på högkvalitativa prinsar, en naturlig komplementprodukt.

G

Guest

Guest
Cybot said:
Stövelkatten said:
Uppenbarligen så har du aldrig läst Barnsagor För Ekonomer :gremsmile:

Att hitta underutnyttjade marknader och exploatera dem är lätt i klass med drakar, prinsar och kidnappade prinsessor.
Vilket ÄR en ekonomisaga det också. Helt klart en marknad med ett överskott på drakar och prinsessor och ett underskott på högkvalitativa prinsar, en naturlig komplementprodukt.
Låter ju sjukt bra! :gremlaugh:

Robban

Hero
Tror du inte det går bättre om nån annan är host då? Då är det väl deras dator som får räkna ut grejer och du bara coastar som deltagare? Det kan ju vara värt att testa?

Sodivra

Champion
Robban said:
Tror du inte det går bättre om nån annan är host då? Då är det väl deras dator som får räkna ut grejer och du bara coastar som deltagare? Det kan ju vara värt att testa?
Tja, kanske det? Jag tänkte som du, men sedan läste jag det här:

If the speed the host has selected is too fast for players, the host server will automatically lower the speed to allow the slowest player to remain in sync.
Men jag tycker att du borde ha rätt.

En annan fråga, är det all min ätts prestige som samlas ihop, eller bara de karaktärer jag spelar? Ifall det är det tidigare kanske jag inte vill spela kungen av Georgien, Irland och Wales, ifall min kusin son kan ta hand om Georgien själv och ösa in ära åt ätten.

Cybot

Mest spelbar
Arvidos MC said:
En annan fråga, är det all min ätts prestige som samlas ihop, eller bara de karaktärer jag spelar? Ifall det är det tidigare kanske jag inte vill spela kungen av Georgien, Irland och Wales, ifall min kusin son kan ta hand om Georgien själv och ösa in ära åt ätten.
Det enda som räknas är din ledares prestige. När han dör så läggs hans värde till ditt score.
Det enda som du bör bry dig om är din egen och din arvinges prestige (om du inte spelar med seniority succession, då kan det vara smart att se till att hela din ätt samlar på sig rejält med prestige), även om andra karaktärers prestige kan göra dem till mer attraktiva när det gäller förhandlingar.

Robban

Hero
Jag tror att det är game speed och inte uträkningshastigheten, alltså om jag sätter på max hastighet och du på snäppet under så går den bara i snäppet under, men om båda har på max så kör den på max. Det enklaste vore väl om vi testade nån gång.

Re: Prestige
Det finns två olika Prestige-värden. Ett är din ätts prestige, den används ... inte mycket, men går att se på Dynasty-sidan. Den andra är din personliga prestige, som är ledaren för ätten (alltså den du spelar). Slutpoängen (som jag inte bryr mig så mycket om) är bara summan av de karaktärer du spelat.

Robban

Hero
Snabb fotnot: I en av mina spelomgångar så dog det sammanlagt 53020 adelsmän. Vanligast orsaken var ålder, följd av sjukdom, men fyra brändes på bål och 14 av turneringar. Jag tror inte jag någonsin räknade på hur många som är vid liv at any given moment, men det blir ju en del uträkningar, ser man snabbt.

(Den äldsta någonsin var Agnerald de Chaumontois; han blev 160 år gammal enligt min statistik... men! Det är från en gammal save, och jag tror de fixade hans dödsdag i någon senare patch)