Nekromanti Noob på Crusader Kings II

Ond bråd död

Swashbuckler
Senility Succession är kul för det känns som man spelar en radda maffiabossar i stil med Junior i Sopranos. Nackdelen är att datorn verkar vilja tajma det så att man huxflux måste spela den efterblivna gubben som har fel religion och fel kultur (intressant att alla hatar efterblivna, andra kulturer, andra religioner, kvinnor och homosexuella).

Zorbeltuss

Hero
Robban said:
Tror du inte det går bättre om nån annan är host då? Då är det väl deras dator som får räkna ut grejer och du bara coastar som deltagare? Det kan ju vara värt att testa?
Tyvärr funkar det inte så med paradox spel, iallafall inte innan EU4 som jag inte har testat i multiplayer än, din dator skickar dina aktioner till hosten som senare skickar vidare dina aktioner till dina medspelare och sedan räknas allt ut på alla datorer, och när den är klar skickar den gå vidare till nästa dag kommando till alla spelare.
Om denna funktion hade kollat att den fått svar från alla spelare och sett till att den fått alla svar hade det varit bäst med den spelare som hade snabbast dator att vara host också, men paradox håller fortfarande på att lära sig att koda nätverks spel, de har blivit mycket mycket bättre än tidigare år, men så som det fungerar nu så så fort datorn som är host är klar så säger koden att den ska skicka vidare att gå vidare till nästa dag, och som internet fungerar så kommer dessa instruktioner ibland i oordning(om hosten är snabbare kommer den ändå vänta in svaren att de andra är redo, vilket är en enorm förbättring), om detta kommando hade kommit med en lista med utskickade med hur många meddelanden som skickats ut så hade spelet kunnat vänta in tills alla fått sina meddelanden och sedan gå vidare, efter några medelanden till, det gör den dock inte.
Så för tillfället är det bästa botemedlet mot dålig synkronisering att den långsammaste datorn är host för då kommer alla meddelanden från de andra inte bara hinna fram till hosten utan även hinna fram till motspelarna innan spelet går vidare.

Med de sagt måste jag säga att i multiplayer med tillexempel skype i bakgrunden, är spelet underbart trots sin låga hastighet, just för att man får agera sin roll så mycket mer. Sedan har spelet någon algoritm för att motverka mindre fel i synkroniseringen och den har funkat ett flertal gånger för mig och de jag spelat med (om än inte majoriteten).

Kort och gott, spelet är det bästa multiplayerspelet Paradox har gjort, och jag vill gärna spela det med er, men med det sagt, det finns vissa begränsningar och det är tyvärr inte lika angenäm upplevelse som AAA titlar som civ.

/Zorbeltuss som beklagar att hen inte varit inne i diskussionen innan, men har som mål att förbättra detta

Zorbeltuss

Hero
Ond bråd död said:
Old Gods är det överlägset bästa expansionen (de övriga är faktiskt riktigt dåliga/innehållslösa)
Jag tycker att Old Gods är riktigt bra ja, Legacy of Rome är underbar om man vill spela i det Byzantinska riket och Sword of Islam ska vara ohemult bra om man vill spela Muslim, Sunset Invation är riktigt bra för multiplayer då det balanserar ut risken för paganistisk invation från event land (mongolerna) genom att sätta ett till land (Aztekerna) som invaderar från andra hållet, men det är inte intressant för singleplayer.
The Republic är skräp, riktigt uselt faktiskt, likaså enhetsgrafik från olika kulturer och dynasti sköldar (man lägger inte märke till det).
Men det jag vill ge enormt plus till är ruler designer, då kan man göra en egen karaktär att starta sitt rike med, och det ger så mycket mer rollspelsmöjligheter och det är endock hyffsat bra balanserat trots att man kan göra karaktärer som är starka geniala sexbomber, för vem vill ha nått med att göra med det galna fyllot som baneman för någon i sin släkt?

Sist men inte minst, porträtt från olika kulturer och extramusik går att ha även om inte alla har det i multiplayer spel och skänker en hel del stämning, porträtten är dock av något lägre kvalitet än orginalporträtten, men musiken är underbar de har hittat en sjukt bra kompositör i Andreas Waldetoft, och jag älskar musiken han gör, tyvärr är de absolut sämsta verken i grundspelet, men de är fortfarande i sig oerhört bra.

/Zorbeltuss som ska ta sig något att äta, lägga sig och nyktra till

Hellzon

Långsamma Vargen
Zorbeltuss said:
Sist men inte minst, porträtt från olika kulturer och extramusik går att ha även om inte alla har det i multiplayer spel och skänker en hel del stämning, porträtten är dock av något lägre kvalitet än orginalporträtten
Om nån undrar: African Portraits, Mongol Face Pack och Norse Portraits håller relativt hög kvalitet. Lite rustikare än grundspelets fejs men helt fungerande.

Celtic Faces verkar vara gjorda i en helt annan stil än de andra, folk har inga linjer i ansiktet och är mindre. Skottland styrdes av kung Elrond i många år innan jag tog över.

Mediterranean Faces är den enda jag inte skaffat (förutom Aztekfejsen som följer med Sunset Invasion) men gör också att alla italienare ser ut som vanskapta russin. (Detta inkluderar påven, så du kommer ju inte att knna undvika att se det.)

Russian Faces är konstiga. Ser OK ut, men en del människor kommer att se lite ofärdiga ut, ungefär som kelterna.

Robban

Hero
Ålrajt, det blev lite spel igår natt också, fast det hände inte så jättemycket så i korthet: Min häftiga vikingakvinna konverterar till kristendomen för att alla hennes ägor ska kunna tillfalla ett av barnen och inte delas upp på många; det blir en del tjabb men inte mycket. Omvändningen av befolkningen börjar så sakteliga. Hon lever tills hon blir sextio ungefär, då hennes son tar över och fortsätter omvända sina undersåtar.

Nån gång mellan då och "nu" så får jag ett claim på Fyn, Öland och Närke, så de införlivas i ägorna. När jag sen lyckas erövra Möre så är Grevskapet Småland skapat. Till slut lyckas jag även skapa Gotland och Skåne också. Det är bara kungar som inte kan ha fler än två grevetitlar, nämligen. Lite lönnmord och sånt sker, och mina vasaller börjar tycka illa om mig (jag har elective monarcy, eftersom primogeniture inte är tillgängligt ännu, då Crown Authority är för låg). Just nu spelar jag en ung kvinna igen, och här är Europa:
Religioner. Kungadömen (värt att notera är att Danmark höll stora delar av Sverige och Finland också, men diverse Independence-krig (ungefär... 11) tvingade dem på knä. Just nu håller ätten Viken, Halland, Skåne, Blekinge, Fyn, Gotland, Möre och Värend.

Mundo

Myrmidon
Brittany brukar vara rätt säkert mål att gå på. Fransmännen är ofta upptagna med annat så man kan ta den lilla skavanken från dem längst ute på kanten.

EDIT: Den här posten skrevs för att jag är så kass så jag såg inte att Irlands-kungens posts var rätt så gamla.

Sodivra

Champion
Mundo said:
Brittany brukar vara rätt säkert mål att gå på. Fransmännen är ofta upptagna med annat så man kan ta den lilla skavanken från dem längst ute på kanten.

EDIT: Den här posten skrevs för att jag är så kass så jag såg inte att Irlands-kungens posts var rätt så gamla.
Spelet är fortfarande igång, kom ihåg att det går sjukt långsamt på min dator, och nu har jag tagit en paus. Dels för att spela varulvsspel här på forumet, dels för att jag blev så trött när alla mina vasaller gjorde uppror för att sätta någon tönt på tronen... igen!

Men jag ska återvända!