Robban said:
Tror du inte det går bättre om nån annan är host då? Då är det väl deras dator som får räkna ut grejer och du bara coastar som deltagare? Det kan ju vara värt att testa?
Tyvärr funkar det inte så med paradox spel, iallafall inte innan EU4 som jag inte har testat i multiplayer än, din dator skickar dina aktioner till hosten som senare skickar vidare dina aktioner till dina medspelare och sedan räknas allt ut på alla datorer, och när den är klar skickar den gå vidare till nästa dag kommando till alla spelare.
Om denna funktion hade kollat att den fått svar från alla spelare och sett till att den fått alla svar hade det varit bäst med den spelare som hade snabbast dator att vara host också, men paradox håller fortfarande på att lära sig att koda nätverks spel, de har blivit mycket mycket bättre än tidigare år, men så som det fungerar nu så så fort datorn som är host är klar så säger koden att den ska skicka vidare att gå vidare till nästa dag, och som internet fungerar så kommer dessa instruktioner ibland i oordning(om hosten är snabbare kommer den ändå vänta in svaren att de andra är redo, vilket är en enorm förbättring), om detta kommando hade kommit med en lista med utskickade med hur många meddelanden som skickats ut så hade spelet kunnat vänta in tills alla fått sina meddelanden och sedan gå vidare, efter några medelanden till, det gör den dock inte.
Så för tillfället är det bästa botemedlet mot dålig synkronisering att den långsammaste datorn är host för då kommer alla meddelanden från de andra inte bara hinna fram till hosten utan även hinna fram till motspelarna innan spelet går vidare.
Med de sagt måste jag säga att i multiplayer med tillexempel skype i bakgrunden, är spelet underbart trots sin låga hastighet, just för att man får agera sin roll så mycket mer. Sedan har spelet någon algoritm för att motverka mindre fel i synkroniseringen och den har funkat ett flertal gånger för mig och de jag spelat med (om än inte majoriteten).
Kort och gott, spelet är det bästa multiplayerspelet Paradox har gjort, och jag vill gärna spela det med er, men med det sagt, det finns vissa begränsningar och det är tyvärr inte lika angenäm upplevelse som AAA titlar som civ.
/Zorbeltuss som beklagar att hen inte varit inne i diskussionen innan, men har som mål att förbättra detta