Nekromanti Nordisk järnålder, vilka fler?

slanfan

Hero
Jag tänkte göra en grej som jag kallade Fjordland, men man vill ju vara speciell, inte nummer 8 och sämst :gremwink:

Leon

Leo carcion
Fafnir bollar jag här, men tänker mig för en engelskspråkig "marknad". Dessutom är det tänkt som en ganska egen mix av pulp, myt och historiska källor. Ytterligare en skillnad är att även om fokus är på Sigurd och Beowulf så är det tänkt att vara kosmopolitiskt - man kan även spela i nordafrika eller dakien. Även arturcykeln får plats på en hörn.

Edda förstår jag som mycket närmare just det fornnordiska - fornåldrasagor, eddor och lite vikingastuk.

Fimbulvinter är liknande, misstänker jag? Det finns säkert nog med skillnader mellan de två för att det skall finnas plats för båda. Och om inte kanske det finns utrymme för samarbete.

P.s. vill även ta tillfället i akt att plugga Vikings & Valkyries, där jag skrev spelvärld och kampanjbitarna:

Vikings & Valkyries

Leon

Leo carcion
Har du funderat på nordisk fantasy istället för vikingafantasy? Ändlösa skogar med bergakungar, bauertroll och ensliga gårdar. Inga identifierbara nationer eller folkslag, bara bondsöner som går på äventyr. Övervuxna ruiner, ormkungar och nedgrävda fornskatter?

Det var min reaktion på Dod6 när det kom. Hade ett tag planer på något jag tänkte kalla "Hjältar och Troll". Mycket mer Drakar och Demoner och äventyrare. Sedan fick jag för mig att jag ville ha mer germansk fornsaga, och sedan att jag ville ha mer historisk/serietidningspulp - så blev det Fafnir.

Krille

Super Moderator
Etepete said:
Har du funderat på nordisk fantasy istället för vikingafantasy?
Låt oss säga att Fimbulvinter började som Drakar&Demoner Krille. Det var till och med procentbaserad BRP ett tag.

Just nu funderar jag på att göra nåt slags sagofantasy-Skottland istället, typ Brave T10 eller nåt. Jag kan återanvända såpass mycket av Fimbulvinter ändå - hela regelbasen plus ätterna funkar rakt av, och förmodligen en klase av kampanjreglerna.

Leon

Leo carcion
Krille said:
Just nu funderar jag på att göra nåt slags sagofantasy-Skottland istället, typ Brave T10 eller nåt. Jag kan återanvända såpass mycket av Fimbulvinter ändå - hela regelbasen plus ätterna funkar rakt av, och förmodligen en klase av kampanjreglerna.
Jag vet inte. Jag borde visserligen vara helt på (bor fn i landet) men jag tycker nog ändå att forngermanskt ättsamhälle är coolare. Har du funderat på en senare setting? Tidigkristna norden t.ex.?

Eller bara fokusera på just ättefejd och blodshämnd ännu tydligare (Fimbulvnter - rollspelet om fejdande nordbor)för att differentiera snarare än att differentiera genom värld/setting.

(Se även upp vad gäller skildringar av britonska klansamhällen, se referensen till Warbands ovan...)

P.s. Och för att förstärka skillnaden mellan våra koncept. Där du tar fasta på ättesamhället så tar jag fasta på gästfrihet/hird/krigarsamhället i t.ex. Beowulf men även Y Goddoddin.

Krille

Super Moderator
Etepete said:
Jag vet inte. Jag borde visserligen vara helt på (bor fn i landet) men jag tycker nog ändå att forngermanskt ättsamhälle är coolare.
Mendåså! Då kör jag! :gremgrin:

Etepete said:
Har du funderat på en senare setting? Tidigkristna norden t.ex.?
Den idén pratar inte med mig, tyvärr.

Etepete said:
Eller bara fokusera på just ättefejd och blodshämnd ännu tydligare (Fimbulvnter - rollspelet om fejdande nordbor)för att differentiera snarare än att differentiera genom värld/setting.
Jag vet inte. Det är svårt att bara differentiera setting med "vad man gör". Att inte plocka upp gästfriheten och krigarsamhället känns dessutom rätt självstympande. Det låter lite som att om du fokuserar på tunnelkrälandet så tar jag mannen med kåpan på värdshuset.

Leon

Leo carcion
Krille said:
Jag vet inte. Det är svårt att bara differentiera setting med "vad man gör". Att inte plocka upp gästfriheten och krigarsamhället känns dessutom rätt självstympande. Det låter lite som att om du fokuserar på tunnelkrälandet så tar jag mannen med kåpan på värdshuset.
Jag tror nog ändå att det finns två modeller här. Släktsagemodellen med fejder och upprättande av heder, och Beowulfmodellen med hjältar vid en kungs hov. I den ena drivs konflikten av rivaliteter över mark, betesrätt, giftemål etc etc. Den andra är mycket mer svartvit och drivs av personlig heder och lojalitetsband mellan krigare och monark.

Fafnir kommer knappt alls ta hänsyn till ev. ätt/släkt. Man kan precisera sin stam ned till ättnivå om man vill, men det är verkligen frivilligt. (Tribe: Scythian, Ostrogoth, Meringi, son of Athlaric lika gärna som bara Tribe: Scythian)

Krille

Super Moderator
Sen ska man ju inte glömma att det inte enbart är Fafnir som "slåss om utrymmet", utan även Edda, Hildr, Yggdrasill, Saga of the Icelanders, Fate of the Norns och några till.

Leon

Leo carcion
Krille said:
Sen ska man ju inte glömma att det inte enbart är Fafnir som "slåss om utrymmet", utan även Edda, Hildr, Yggdrasill, Saga of the Icelanders, Fate of the Norns och några till.
Verkligen - jag argumenterar bara mycket begränsat utifrån mitt eget projekt. Flera av de andra är ju dessutom redan utgivna....