Nekromanti Nordisk rollspelskultur

Rickard

Urverk speldesign
När forumet var nere så kollade jag igenom nätet efter rollspel i Danmark och Norge (finska och isländska är inte min starka sida).. Jag vill första av allt säga att det här inte alls är någon seriös forskning, utan att jag bara titta på ett ställe och gjort en uppfattning och för det andra att jag tar det hela från minnet (undersökningen gjordes för 1T2 månader sedan) så det kan finnas sakfel.. Jag har inte heller tagit reda på något om lajvandet i våra nordiska grannländer..

Denemark
Danmark har bara ett danskt rollspel på marknaden.. Fusion, vilket är ett framtidsrollspel.. Annars spelas bara amerikanska rollspel.. De har haft konvent nästan lika länge som oss och deras äldsta heter VikingCon.. Det har faktiskt gjorts Svensk rollspelskultur och <A HREF=http://www.rpgforum.dk/mod-perl/rpgforum.pl?cmd=showarticle&id=8364>Svenska konvent</A>) om oss svenska rollspelare.. En rolig sak är att de tycker det är konstigt att vi anmäler sig till aktiviteterna i lag.. Tydligen anmäler de sig en och en och paras sedan ihop.. En grej jag skulle vilja testa, faktiskt..
En sak var de faktiskt före oss med.. Hetsningen om att rollspel är psykologiskt farligt gör rollspelare till labila psykon..

Intressanta länkar:
Artikel om dansk rollspelshistoria (dansk)
http://www.rpgforum.dk/mod-perl/rpgforum.pl?cmd=showarticle&id=4667

Egenupplevd rollspelshistoria (dansk)
http://www.rpgmappen.dk/artikel/31

Norge
Norge har lite fler utgivna rollspel än sin sydligare granne men de har bara en liten spridning. Det som tydligen är störst är fantasyrollspelet Fabula. Det som spelas mest i Norge är D&D, Vampire, Fabula, Warhammer och MERP.. Det som är intressant är att ett norskt rollspel kan få arbetsstipendier (alltså pengar) för sin goda kvalitet..

Mer har jag inte tagit reda på, så se det här som en kort introduktion till rollspelskulturen i Danmark och Norge..

~Undrar om [color:448800]Han</font color=448800> kunde få reda på från finlandssvenskarna här på forumet hur rollspelskulturen ser ut i Finland

Rosen

Myrmidon
Norge har lite fler utgivna rollspel än sin sydligare granne men de har bara en liten spridning. Det som tydligen är störst är fantasyrollspelet Fabula.

Som vår egen Ackegård illustrerade, kan tilläggas.

--
Åke

Blasphemy

Swashbuckler
När jag var förbi Hobbyspel så visade Pauli ett finskt rollspel för mig. Det hette "Karelen Heros" och var tydligen skrämmande dåligt. Vilket jag nästan kunnat gissa dömande av omslaget.

Om de har mer rollspel än det vet jag inte... men man kan ju hoppas.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm.. Ankh - Kalevala Heros, det är ett rätt gammalt spel, jag köpte 5-6 ex av det för massor av år sedan. De reade ut det i butiken och det var ett billigt sätt att få tärningar. :)

Baldyr

Hero
korrektion x2

Jag tänkte bara tillägga att vår firma faktiskt heter Legend Hobbyspel och inte enbart Hobbyspel. Sedan är det aktuella spelets fulla titel Adventures of the North - Kalevala Heroes, eller ANKH. Jag delar dock intrycket - det verkar väldigt sunkigt. (Värst är nog bilderna på grottmannen och vampyren... Vi talar om absolut botten-nivå på illustrationerna nu.)

Nåja, spelet finns att beställa genom vår nätbutik för den som vågar... (Inga tärningar medföljer dock i våra begagnade rollspels-boxar, så det är nog ingen god idé att följa Wilpers exempel, nedan.)

/Pauli "Baldyr" Paananen

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: korrektion x2

Berätta gärna mer om detta rollspel. Försöker det verkligen skildra Kalevalan i rollspelsform, eller är det bara ett ohederligt sätt av finnarna att dra nytta av sitt kulturarv? Några vampyrer minns jag i alla fall inte att det fanns i Kalevalan, när jag läste den.

Baldyr

Hero
ANKH

Adventures of the North - Kalevala Heroes är nog ett tämligen pinsamt hopkok av allt vad genre-konventioner och plagiat heter inom standard-fantasy. Jag har nu inte läst spelet (det är dessutom skrivet på mitt före detta modersmål finska) men monster-avsnittet innehåller som sagt både vampyrer och grottmän, liksom orcher resten av Tolkiens bestiarium. Vad jag kunnat se så finns det inga egentliga kopplingar till någon verklig mytologi överhuvudtaget, om man bortser från varelser som plankats från grekisk mytologi.

Det är inte ett speciellt gediget rollspel, helt enkelt.

/Baldyr

Baldyr

Hero
Re: ANKH

Informationen finns i våra produkt-databas, sök på produktlinje ANKH på vår nätbutik. (Orkar tyvärr inte kolla upp det själv.)

/Baldyr

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: ANKH

Produktnamn: Adventures of the North - Kalevala Heroes (1988)
Förlag: Nelospelit

Nelospelit är alltså det samma som Nelostuote Oy, ett stort tryckeri som halkat in på spelproduktion och idag väl närmast får betecknas som Finlands svar på Alga. Deras enkla familjespel, under märket TACTIC, har synts även i Sverige under ett antal år. Om utgivningsåret 1988 stämmer, måste det ha varit en tidig ungdomssynd för deras spelproduktion. :D

Någon kanske såg hur Äventyrsspel/Target Games hade framgångar med DoD, och tänkte göra samma klipp.

/Mikael

Typiskt

När man en gång får en fråga som uppmärksammar den kultur som man själv bidrar med till forumet (finlandssvenskiaismen, den vanligaste av ismer) kan man inte svara på den.

Eftersom jag inte är särskilt bevandrad i det finska språket (Mä en puhu suomea, ymmärrätkö?) kan jag inte berätta några ingående detaljer, men i stort sett är det såhär:
Jag vet att finländare generellt gillar lajvrollspel. Denna slutsats drar jag av att det finns en lajvgrupp här i stan, och en sådan skulle inte finnas i en sådan här liten stad om inte finnar generellt skulle gilla lajv (lagen om alltings generalisering). Dom spelar vampire, eller något liknande, ifall det är någon som är intresserad.
Vidare vet jag också att det ordnas konvent här i landet. Var, när och hur har jag inte den ringaste om.

Hursomhelst betvivlar jag inte det minsta att ett finskt rollspel skulle vara det sämsta jag någonsin har läst (vilket förhoppningsvis inte skulle bero på min ringa språkkunskap) och att när det kommer till rollspel, vänder vi finlandssvenskar oss gärna till Sverige.
Speciellt om man kan kopiera regelböcker (oj, sa jag det där) så det blir billigt och bra, och dessutom få dom på modersmålet.

/Black Dwarf, som faktiskt har DoD6 i icke-kopierat tillstånd.

Dansk rollspelskultur

Jag var där i 6 månader och rekade (ok, det kanske inte enbart var därför jag åkte dit...). Det är mycket fattigt på rollspelsfronten i Danmark överhuvudtaget. Däremot verkar de vara mycket starka på Lajvspelandet och det fanns en dansk handbok om det (givetvis innehållande bilder på någon halvnaken tjej i amazondräkt).

Troberg

Sinister eater
Re: Dansk rollspelskultur

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

givetvis innehållande bilder på någon halvnaken tjej i amazondräkt

<hr></blockquote>

Scanna och posta!
Scanna och posta!
Scanna och posta!
Scanna och posta!
/images/icons/hairy.gif

Det får förresten mig att tänka på en regeldiskussion huruvida amazoner borde få ta färdigheten High-heel fighting. Det ger stilettklackar en helt ny innebörd...

Staffan

Myrmidon
Re: Dansk rollspelskultur

Tja, i Världens Bästa Rollspel (Macho Women With Guns) så kan de ju ta färdigheten Run in High Heels i alla fall...

Black_Ocean

Veteran
Re: Typiskt

Inte mycket att tillägga men det borde även finnas en finsk motsvarighet till svenska sverok. En förening som många har hört något om men inget vet vad det heter eller om det överhuvudtaget existerar...en legend helt enkelt.

Måste ju även göra reklam för Fantasiapelit som är Finlands största rollspelsbutik ...sen finns de ju mindre butiker här och där, finns tex Pelikiekko (som alla säkert har hört talas om /images/icons/smile.gif) i Vasa där jag bor.

Vet även att svenska rollspel som tex Drakar och Demoner är så gott som okända i bland de finskspråkiga här i landet (hmm..undrar vad det kan möjligen bero på /images/icons/doh.gif) ...vad jag förstått så är AD&D störst ..