Dimfrost
Special Circumstances
Jag tycker att det intressantaste är spel som både spelas och uppskattas. Så kvalitet borde väl lämpligast mätas genom något slags summa av de båda undersökningarnas resultat.
Det antyder ju att de faktiskt har läst spelet och funnit det intressant, och inte bara röstar på det för att det är det enda rollspel de spelar och de har noll koll på andra spel. Jag har betydligt högre förtroende för omdömet hos folk som faktiskt har läst olika rollspel, än omdömet hos folk som kanske knappt läst ett enda.Varför då, exakt? När vinnaren på listan över decenniets bästa rollspel har fått sex (6) röster, och ingen av dem har angivit att de faktiskt har spelat spelet?
Och du vet alltså att dessa sex personer som röstat på just detta spel är särskilt kloka och insatta överlag, medan de som röstat på andra spel har "noll koll" och "knappt har läst ett enda" annat spel? Vilket belägg har du för det?Det antyder ju att de faktiskt har läst spelet och funnit det intressant, och inte bara röstar på det för att det är det enda rollspel de spelar och de har noll koll på andra spel. Jag har betydligt högre förtroende för omdömet hos folk som faktiskt har läst olika rollspel, än omdömet hos folk som kanske knappt läst ett enda.
Men jag påstår på intet vis att underlaget faktiskt är tillräckligt för att alla ska kora Whitehack till decenniets bästa rollspel. Givetvis inte.
Nej, jag menar bara att folk som röstat på spel de inte spelar sannolikt är insatta i ett brett spektrum av rollspel, medan den sannolikheten inte är lika hög för folk som röstat på spel de spelar. Den förra gruppen är mer sannolikt att vara "high information voters" än den senare - eller snarare mer sannolik att innehålla -få- "low information voters" än den senare.Och du vet alltså just dessa sex personer röstat på just detta spel är särskilt kloka och insatta överlag, medan de som röstat på andra spel har "noll koll" och "knappt har läst ett enda" annat spel? Vilket belägg har du för det?
(Nu råkar jag förvisso känna två av dessa sex individer och kan intyga att de är mycket kloka, trevliga och insatta individer, men det är lite beside the point. )
Rajt, så att faktiskt ha spelat ett spel gör en sämre på att bedöma det?Nej, jag menar bara att folk som röstat på spel de inte spelar sannolikt är insatta i ett brett spektrum av rollspel, medan den sannolikheten inte är lika hög för folk som röstat på spel de spelar. Den förra gruppen är mer sannolikt att vara "high information voters" än den senare - eller snarare mer sannolik att innehålla -få- "low information voters" än den senare.
Nej och nej (◕ᴗ◕✿)Rajt, så att faktiskt ha spelat ett spel gör en sämre på att bedöma det?
Och en omröstning som avgörs av sex pers som inte har spelat spelet är relevant för att avgöra det senaste årtiondets bästa rollspel?
Ok, let's agree to disagree.
Nu måste jag lämna denna diskussion för i år, återkommer gärna 2021.
Gott nytt år!
Men... hurdå? Undersökningen säger ju ingenting alls om hur välinformerade de röstande är. Allt deras lista gör är att vikta ner spel som spelas mycket, till den grad att ett spel som fått 6 röster som decenniets bästa vinner och hamnar långt över ett spel som fått 122 röster.Men i en ren popularitetstävling kommer sannolikt en andel röster komma från "low information voters" vars omdöme jag inte kan lita på. Nordnordosts tillvägagångssätt minskar den impact sådana röster får på undersökningen.
Ska ju även tilläggas att NNO avsiktligt och öppet riggade metoden för att se om man kunde få fram smalare spel. Eller liknande. Lyssnade inte riktigt på @DeBracy när han förklarade (eller om det var någon annan) i VrållådanFor the record så är jag inte alls ute efter att bevisa att Mutant: År Noll (eller något annat spel) var årtiondets bästa. Den saken finns det självklart massor av olika åsikter om. Jag reagerade bara på att listan som nämndes, där samtliga fyra Year Zero Engine-spel på topp 10 i den öppna omröstningen hade rensats bort för att de spelas för mycket, framställdes som "mest tillförlitlig".
Så kan man göra; då får vi betyg och spridning per spel, bland dem som givit spelet betyg.Är det inte bättre att rösta på en skala och sedan ange konfidensintervallet runt medelvärdet? Alltså spannet som man är 95% säker på att det sanna medelvärdet i populationen ligger inom.
Min omröstning handlar uteslutande om svenska spel i Sverige eftersom det var en samtida undersökningar om alla spel oavsett språk och marknader. Så eventuella framgångar utomlands är egentligen inte intressanta ur det perspektivet.I Sverige har jag dock inte ens lanserat Whitehack Second Edition (2015), som ju är det spel som slagit igenom. Det har aldrig funnits att köpa i en butik, aldrig skickats till Fenix och aldrig haft en hemvist på någon svensk internetplats som t.ex. facebook eller wrnu.
Bra poäng! Whitehack har ju lyckats mycket bra internationellt. Och dessa diskussioner fick mig att äntligen lägga en order också!Men gud, vilken underhållande tråd .
Tänkte bara lägga till att jag inte tror man ska tänka att Whitehack är ett nischat småspel. Internationellt har det fått massor med positiva recensioner, ställts ut på konstmuseum och bl.a. blivit valt till månadens spel på /r/rpg (reddit), som har över 1.3 miljoner medlemmar -- där krävs nog fler än sex röster . Här är listan på andra spel som fått samma utmärkelse: https://www.reddit.com/r/rpg/wiki/contestwinners. Notera att Mutant År Noll också finns där.
I Sverige har jag dock inte ens lanserat Whitehack Second Edition (2015), som ju är det spel som slagit igenom. Det har aldrig funnits att köpa i en butik, aldrig skickats till Fenix och aldrig haft en hemvist på någon svensk internetplats som t.ex. facebook eller wrnu. Spelet kanske inte hade fått fler röster ändå, men jag vill ändå säga detta så att den som är sugen på spelet inte får fel intryck.
Jag är jätteglad för de 6+6 röster mitt spel uppenbarligen fick och för Nordnordosts listplacering! Kanske borde jag lansera spelet i Sverige också. Tolv anhängare är som bekant tillräckligt för att frälsa världen .
Hälsar
Christian
Tror jag har missat detta. Berätta mer!ställts ut på konstmuseum
Ja!Kanske borde jag lansera spelet i Sverige också.
Jättekul! Hoppas du gillar det. Och stort tack -- du är nog först på det nya året!Bra poäng! Whitehack har ju lyckats mycket bra internationellt. Och dessa diskussioner fick mig att äntligen lägga en order också!
Detta understryker ju också hur vanskligt det är att tala om "nischat" och "mainstream" i en redan så nischad sak som svenska rollspel.
Skrev jag konstmuseum -- jag menade konstutställning! Ingen stor sak kanske, men jag tyckte det var häftigt att något så anspråkslöst som en on-demandbok utan bilder hamnade i en sån kontext. Jag gjorde en tråd om det när det begav sig. Den finns här: https://www.rollspel.nu/threads/promotion-whitehack-på-konstutställning.73093/Tror jag har missat detta. Berätta mer!