Re: Jag håller lite med och lite inte med
Avväpna tycker jag som sagt är på tok för enkel att lyckas med (OM det endast innebär Ob3T6 i svårighet) jag menar visst måste det vara enklare att utdela ett vanligt hugg än att avväpna någons vapen? Om man lyckas med den så innebär det ju också en otrolig fördel gentemot sin motståndare, (speciellt om denna också är duktig på en stridskonst) barhänt är ju aldrig kul att slåss mot någon med vapen med tanke på försämrad SI oförmåga att utföra parader och avsaknaden av alla eventuella vapenbaserade tekniker. Därför framstår den som obalanserad enligt mig.
En annan obalanserad elaking är ripost (speciellt i kombination med två vapen då den blir rena koboldvarianten). Låt oss anta att motståndaren har ett vapen och du likaså. Varje runda då du lyckas med din parering så har du alltså ett extra anfall som den stackars motståndaren för försöka parera med minst Ob5T6 då det både är snabbt och han redan utfört en handling. Du å andra sidan behöver ju bara slå Ob3T6 varvid du rimligtvis alltid träffar).
Låt oss säga att du har två vapen och din motståndare två - då kan du i princip få två extra attacker utöver dina parader varje runda (vilket till slut ger den stackars motståndaren en svårighet på Ob6T6). Betänk den möjliga kombinationstekniken "medföljning" eventuellt tillsammans med den frivilliga regeln "defensivt försvar" så har du plötsligt Ob1T6 i svårighet att parera motståndarens attacker. Låt mig gissa att motståndaren ganska snabbt tröttnar på att attackera dig...
Dessutom är reglerna för ripost lite luddiga så du kan i princip göra en parering och en ripost på en ripost och en parering och ripost på denna riposten och vidare i alla evighet (eller tills båda har fethöga svårigheter) om det är två motståndare som båda har ripost.
Slutligen så finns ju tekniken "Perfektionism" som är så ûber att den knappt är värd att nämnas. Å andra sidan kostar den därefter och den är faktiskt ganska fräck då den verkligen skiljer mästarna från de andra.
Lite lustigt dock att det endast är inom stridskonster som man kan utveckla perfektionism. Borde man inte även kunna göra det i andra färdigheter som "Matlagning" eller "Musik"? Varför skall det bara vara i stridskonster som det ska vara så lätt att få perfekta resultat?
Ljusetsriddare - som har en sann powergamerspelare *host Xenon host* som givetvis har både avväpna, ripost och medföljning i sin egensnickrade stridteknik (vilket spelledaren alldeles för sent insåg misstaget i att låta honom ha) och som just nu försöker lära sig perfektionism...need I say more?