Nekromanti Normal svårighet=Ob4T6 (iaf enligt VapenM sid 94)

Tesfforp

Warrior
På stridskonsttekniken avväpna på sida 94 i Vapenmästaren står det:
" Svårigheten är vanligen normal (Ob4T6) men om motståndaren håller sitt vapen i tvåhandsfattning medan den som skall avväpna håller sitt vapen i enhandsfattning ökar svårigheten ytterligare en nivå (+Ob1T6).
Är det fel på normal och rätt ska vara svår. Eller är det som jag är rätt säker på Ob4T6 som är fel och att det ska vara Ob3T6.
Detta är också något till Neo's kommande VM-errata.

Skriver Anton för att få hans tankar bekräftade.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Se avatarex klistrade inlägg!

Det här ett uppenbart fel som vapenmästarens bristfälliga korrläsning har gett upphov till. Jag har tyvärr inte svaret på vad som är korrekt, men jag skulle tippa på att svårigheten ska vara Ob3T6.

Nu ska jag passa på att göra lite reklam för avatarex insats att uppdatera erratan (vilket inte är något hobbyprojekt som inte blir av p.ga. bristande engagemang. Avatarex har trots allt praktiserat på Neo). Läs hans inlägg och skicka ett mail till honom om saken så att han inte tappar bort det. Hittar du fler konstigheter så kan du maila honom dom också :gremsmile:

/Naug, längtar på en uppdaterad errata

Är det fel på normal och rätt ska vara svår. Eller är det som jag är rätt säker på Ob4T6 som är fel och att det ska vara Ob3T6.
Personligen tycker jag att tekniken blir alldeles för obalanserat bra med en svårighet på Ob3T6 varvid Ob4T6 känns mer lämpligt. Detta är inte något jag bara plockar ur luften utan det är rätt o slätt konstaterande efter att ha spetestat stridskonstsystemet en hel del. Med en normalsvår svårighet blir det liksom lätt "OK du lyckas och nu har din motståndare inget vapen och är därmed med relativt stor säkerhet ute ur fighten".

Tesfforp

Warrior
Re: Jag håller lite med och lite inte med

Jag håller med om att det är väl enkelt att slå bort någons svärd. Min RP har dennna teknik. Har ej spelat med honom än, men kommer att köra med svårighet på Ob3T6.
Men stridskonsttekniker ska vara väldigt bra men inte för överdrivna. Den mest överdrivna tekniken tycker jag är benbrytning som alltid bryter ett ben om man lyckas att träffa det delområde man siktat på.
Vilken tycker du är mest överdriven???

Skriver Anton undrandes.

Avväpna tycker jag som sagt är på tok för enkel att lyckas med (OM det endast innebär Ob3T6 i svårighet) jag menar visst måste det vara enklare att utdela ett vanligt hugg än att avväpna någons vapen? Om man lyckas med den så innebär det ju också en otrolig fördel gentemot sin motståndare, (speciellt om denna också är duktig på en stridskonst) barhänt är ju aldrig kul att slåss mot någon med vapen med tanke på försämrad SI oförmåga att utföra parader och avsaknaden av alla eventuella vapenbaserade tekniker. Därför framstår den som obalanserad enligt mig.

En annan obalanserad elaking är ripost (speciellt i kombination med två vapen då den blir rena koboldvarianten). Låt oss anta att motståndaren har ett vapen och du likaså. Varje runda då du lyckas med din parering så har du alltså ett extra anfall som den stackars motståndaren för försöka parera med minst Ob5T6 då det både är snabbt och han redan utfört en handling. Du å andra sidan behöver ju bara slå Ob3T6 varvid du rimligtvis alltid träffar).
Låt oss säga att du har två vapen och din motståndare två - då kan du i princip få två extra attacker utöver dina parader varje runda (vilket till slut ger den stackars motståndaren en svårighet på Ob6T6). Betänk den möjliga kombinationstekniken "medföljning" eventuellt tillsammans med den frivilliga regeln "defensivt försvar" så har du plötsligt Ob1T6 i svårighet att parera motståndarens attacker. Låt mig gissa att motståndaren ganska snabbt tröttnar på att attackera dig...
Dessutom är reglerna för ripost lite luddiga så du kan i princip göra en parering och en ripost på en ripost och en parering och ripost på denna riposten och vidare i alla evighet (eller tills båda har fethöga svårigheter) om det är två motståndare som båda har ripost.

Slutligen så finns ju tekniken "Perfektionism" som är så ûber att den knappt är värd att nämnas. Å andra sidan kostar den därefter och den är faktiskt ganska fräck då den verkligen skiljer mästarna från de andra.
Lite lustigt dock att det endast är inom stridskonster som man kan utveckla perfektionism. Borde man inte även kunna göra det i andra färdigheter som "Matlagning" eller "Musik"? Varför skall det bara vara i stridskonster som det ska vara så lätt att få perfekta resultat?

Ljusetsriddare - som har en sann powergamerspelare *host Xenon host* som givetvis har både avväpna, ripost och medföljning i sin egensnickrade stridteknik (vilket spelledaren alldeles för sent insåg misstaget i att låta honom ha) och som just nu försöker lära sig perfektionism...need I say more? :gremcrazy:

hraufnir

Swordsman
svar 1(i linje med Ljusetsriddare):

Jag tror nog att kanske svårigheten skall vara ob4t6, men att de skrivit fel och kallat den normal (för att detta är den normala svårigheten för avväpna) då det borde stå svår.

Svar 2: har krille redan svarat på

eoz

Veteran

Benbrytning ger bara +1T6 på brytrisken! Annars skulle den inte få vara med!

zokie

Veteran
Perfektionism

I höstas var jag på tränings läger med min Tae Kwon Do klubb. Vi hade fått dit en av välrdens bästa tekniker på kampsport: Senior Master Mal Kun Lee. Bror till han som grundade systemet jag tränar. Mannen är helt otrolig, om han lite slarvigt slog ett slag så såg det perfekt ut. Att se honom röra sig i ringen och sparka var det som en religös upplevelse. Och jag sa till mina rollspelande träningskamrater:
-M.K har prefektionism!
Och de nickar medgivande. Jag har aldrig i mitt korta liv sätt en person utföra handligar så perfekt inom något annat än kampsport.
Men det är klart helt möjligt med perfektionism annan stans, fast när det handlar om Musikaliska mästare så har det nog mer med färdighetschans att göra, står någonstanns att ett perfekt slag mot Sjunga om du har FC: 8 låter sämre än ett knappt lyckat slag om du har 18.

Slutsats: Perfektionism är realistiskt och bör nog bara finnas inom stridskonster.

Azdeus

Veteran

Dessutom är reglerna för ripost lite luddiga så du kan i princip göra en parering och en ripost på en ripost och en parering och ripost på denna riposten och vidare i alla evighet (eller tills båda har fethöga svårigheter) om det är två motståndare som båda har ripost.

Självklart! Det har hänt oss ett par ggr. Då vi har kört med dolda meddelanden angående attacker. Iof med dom gamla reglerna.

Betänk den möjliga kombinationstekniken "medföljning" eventuellt tillsammans med den frivilliga regeln "defensivt försvar" så har du plötsligt Ob1T6 i svårighet att parera motståndarens attacker. Låt mig gissa att motståndaren ganska snabbt tröttnar på att attackera dig...

Visst kanske det. Men då kan du inte göra en ripost. Du får inte göra ett anfall under den rundan man går defensiv. Därför skulle det inte fungera.
Jag är inte så påläst men borde man inte kunna kombinera Medföljning och Defensiv tillsammans med avväpna. Har inte läst så mycket i dom nya stridskonstreglerna så jag vet inte om det går.

Azdeus

Veteran

Självklart! Det har hänt oss ett par ggr. Då vi har kört med dolda meddelanden angående attacker. Iof med dom gamla reglerna. Men det var fruktansvärt roande! Tänk er hur det måste ha sett ut, och glöm inte att dom gjorde tre handlingar per person inräknat Riposten! Jävlar vilken hets!! :gremtongue:

Betänk den möjliga kombinationstekniken "medföljning" eventuellt tillsammans med den frivilliga regeln "defensivt försvar" så har du plötsligt Ob1T6 i svårighet att parera motståndarens attacker. Låt mig gissa att motståndaren ganska snabbt tröttnar på att attackera dig...

Visst kanske det. Men då kan du inte göra en ripost. Du får inte göra ett anfall under den rundan man går defensiv. Därför skulle det inte fungera.
Jag är inte så påläst men borde man inte kunna kombinera Medföljning och Defensiv tillsammans med avväpna. Har inte läst så mycket i dom nya stridskonstreglerna så jag vet inte om det går.