Nekromanti Normala människor i urban fantasy

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,530


Det här var aldrig en grej i World of darkness för mig, man höll sig till en typ av övernaturliga för det mesta och när man gjorde crossovers var det med två olika sorters övernaturliga. Men i spel som Dressden files och Monster hearts dyker en vanlig mundan människa allt oftare upp som ett vettigt alternativ att spela bredvid monsterna som utgör resten av gruppen.

Spelbalansen är där redan i spelen men många gånger är det svårt att rättfärdiga personens närvaro i fiktionen. Om resten av gruppen har tillgång till tankekontroll, super styrka nog att lyfta en bil och immunitet mot skottskador, vad gör då en vanlig kille där?

Vad jag har sett gjort är att människan är en person med specialiserade färdigheter, en datorexpert eller en sprängmedels expert. Och det fungerar okej, antar jag. Speciellt i fall där de övernaturliga har problem med modern teknologi är det här en vettig lösning.

Jag har också sett folk göra karaktärer som försöka överkomma det fysiska underläget med hjälp av överlägsen träning som lönnmördare eller monsterjägare. Medan detta är ett koncept jag personligen gillar riskerar det att bli gammalt ganska snabbt.

Så hur hade du fått en normal människa att klara av att hålla jämna steg med en grupp av monster och magiker? Och om du har gjort det hur gick det?

 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Jag spelar en journalist i samma grupp som en varulv och två vampyrer.

Dock, vi kör inte ett reguljärt äventyrargäng som åker runt och spöar folk för att ta deras skatter. Kampanjen är mer upplagd som en TV-serie som handlar om den maktkamp som råder mellan stadens vampyrer, den mordutredning som varulven gör och hur journalisten försöker hitta en förklaring till div övernaturliga händelser.

Just att rollerna ställs mot varandra snarare än försöker verka tillsammans gör att styrkeskillnaderna inte gör något.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,530
Det här låter som en intressant kampanj :gremsmile: Är vampyrer allmänt kända eftersom det görs en tv-serie om dem?

Jag tänkte en del på att övernaturliga krafter borde göra en mycket bättre på att utreda saker. Har det kommit upp något iner kampanj?
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Det är ju ett ganska klassiskt grepp att kasta in en "vanlig" person i ett sammanhang där hen vid första anblicken är utklassad, men finner egna sätt att möta utmaningar på.

För att kunna göra hjälteresan måste man starta långt från målet. Är alla spelare vampyrer utom en som spelar en människa är det redan klart vem i gruppen som är huvudpersonen, och det är inte en vampyr.

Rent praktiskt... Skifta fokus från arenor där monstrens övernaturliga attribut gör människan överflödig. Fredsförhandlingar mellan varulvar och vampyrer? Den enda som kan medla? Den harmlösa människan. Katakomberna hotas av stadsplanering? Vem kan gå monstrens ärenden uppe i dagsljuset? Människan. O s v. Sen tror jag att man måste göra karaktärernas relationer personliga. Det spelar ingen roll hur mäktiga karaktärerna är, om det i slutändan handlar om vem som bryr sig om vem, snarare än om vem som kan spöa upp vem. Gör lite Twilight av det. :gremwink:

Men jag spekulerar mest. Har aldrig gett mig på en sån här historia själv vad jag kan påminna mig...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Jag har heller aldrig gjort något sånt här än, men jag tänker mig att det kan vara bra att just hitta något område där en människa faktiskt är överlägsen i setingen. Om det är att hon kan gå ut i solljus, använda teknik utan att den går sönder eller att hon kan umgås med alla olika falanger utan några större förhinder.

Desto bättre om dessa fördelar inte har något att göra med strid. Desto roligare om strid nu plötsligt handlar om "skydda människan" från de andra monstren. I synnerhet om människan inte spelar en fegis utan faktiskt deltar i striden likförbannat! Eller försätter sig i fara av andra anledningar som för att få den perfekta bilden om det är en journalist eller samla in prover om det är en forskare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
Jag har haft vanliga människor tillsammans med vampyrer i Svart av kval. Istället för att försöka göra dem lika mäktiga har vi kört på att människan är svagare och får spö hela tiden. Det har funkat utan större problem och har varit ganska roligt att spela. Det människan kan göra är att prata med vampyrerna, ungefär. Fortfarande kan mycket drama uppstå.

Jag har inte haft det i en längre kampanj, dock. Det är möjligt att det blir gammalt då, jag vet inte.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Umm, jag tror jag var otydlig. Berättelsen flyter som en TV-serie. Vi spelar inte en urban fantasy reality show. :)

Min journalist är en helt vanlig människa utan något hokuspokus alls.

En vampyr är nattklubbsägare, en är scentrollkarl och varulven är polis. Utåt sett upprätthåller de tre att de också är människor.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Tja, åtminstone i Vampire så har människorna en superkraft, de kan vistas i solen.

En annan fördel är att de kan ha synliga "dagjobb". Jag menar, en politiek skulle tex aldrig kunna vara vampyr, just för att den behöver synas och den behöve vara ute på dagen.

Hmm, man skulle kunna köra en variant på "politiker som är betald av maffian", bara att byta ut maffian mot vampyrklan. Naturligtvis så finns det andra klaner, och politikern blir indragen i klankrig och sånt.

Face it, en politiker har en enorm potential att effa upp saker för vampyrer. En polisraid mot deras sovställen på dagen. Gräva upp deras sovställen för att bygga ett köpcentrum. Det finns hur mycket som helst som tex en borgmästare skulle kunna ställa till.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Är du bekant med rollspelet Smallville (baserat på den populära TV-serien med samma namn)? Det är ett spel där vissa rollpersoner har superkrafter, kanske rentav skitmäktiga sådana (Stålis är inte direkt klen), medan andra står helt utan. Men eftersom spelet fokuserar på drama, alla konflikter kan inte lösas med superkrafter, så lär det fungera jättebra ändå. Men det är kanske inte det du är ute efter?

Mer närliggande är kanske Mutant City Blues som ytterligare exempel där man kan mixa rollpersoner med och utan krafter. Grundtanken är att alla rollpersoner är mutanter med krafter, men man kan spela icke-förhöjda och får då en liten boost på vanliga färdigheter (inte undersökande) som t.ex. Skjutvapen. Rätt värdelöst, men å andra sidan är mutantkrafterna de andra får inte så viktiga spelmekaniskt heller.

Jag tror att just MCB kan bli rätt mycket bättre om man mixar krafter och inte. En av grejerna med spelet är, eller kan åtminstone vara, mutanternas utsatta position. Och jag tänker mig att man kan spela på det om mutant-rasitsterna hela tiden vänder sig till den icke-muterade i gruppen etc.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Diplomat. Den som garanterat inte kan kontrollera din vilja, dricka ditt blod, slita dig i stycken eller liknande är också den du kan tänka dig ta emot som sändebud.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
En annan sak är att människan har teknologi som utjämnar fältet lite eller rätt så mycket beroende på vilka varelser man möter.
Vampyrer i WoD tar kanske inte så mycket skada av skjutvapen men inte ens en vampyre pallar en salva från en 50mm kulspruta. För att inte tala om en fosfor granat.
För att inte tala om att finna en teknologisk motsvarighet till en av monsternas naturliga svagheter.
Både Blade och Underworld filmerna har exempel på hög teknologiska lösningar som på artificiell väg återskapar ett monsters svaghet.

Men det riktigt intressanta med människans teknologiska sida är att hen kan alltid trappa upp dödligheten från teknologin tills monsterna själva inte har något annat val än att försvara sig med hjälp av teknologi istället för sina förmågor. Och plötsligt är människan och monsterna lika starka.

En annan sak som skiljer människan från monster i de flesta skilldringar är att monsterna ofta styrs av sina instinkter medan människan drivs av en stark vilja.
Vampyrer har en obotilg fobi mot eld och dagljus till exempel och varulvar kan inte hejda sig från att jaga efter en boll.

Karrin Murphy är ett bra exempel allt detta.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,530
Teknologi är den stora utjämnaren men är mer effektiv när det övernaturliga är allmänkunskap. Om det är som i WOD eller Dresden tex så kommer man inte lätt undan med att bära ett helautomatiskt vapen .

Kör man i en värld där det däremot är allmänt känt att ghouls finns och de bara fruktar eld så kan man ofta få en licens att bära en eldkastare. Men annars kan man få problem att förklara den för snuten efter att man dödat vad som när man bränt dem till döds ser ut som vanliga människor :gremwink:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Det finns väl en fördel i att inte räknas som ett monster. Vanliga människor kan ha ett personnummer, en bostad, en flickvän, en F-skattesedel osv utan att det blir komplicerat. Tja, inte mer komplicerat än vanligt i alla fall.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,530
Cybot said:
Det finns väl en fördel i att inte räknas som ett monster. Vanliga människor kan ha ett personnummer, en bostad, en flickvän, en F-skattesedel osv utan att det blir komplicerat. Tja, inte mer komplicerat än vanligt i alla fall.
Det är dock både en fördel och en nackdel, det gör det lättare för polisen att spåra en. Och en hel del monster kan ganska lätt smälta in som vanliga människor, magiker och varulvar kan tex ha allt det där också.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
God45 said:
Teknologi är den stora utjämnaren men är mer effektiv när det övernaturliga är allmänkunskap. Om det är som i WOD eller Dresden tex så kommer man inte lätt undan med att bära ett helautomatiskt vapen .
Jag säger bara läs novellen Aftermath av Jim Butcher med just Karrin Murphy i huvudrollen. Det är den absolute bästa beskrivningen av hur en helt vanlig människa, visserligen en ex snut, står up emot monster endast beväpnad med vilja, intelligens och en väldigt olaglig kpist.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
God45 said:
Cybot said:
Det finns väl en fördel i att inte räknas som ett monster. Vanliga människor kan ha ett personnummer, en bostad, en flickvän, en F-skattesedel osv utan att det blir komplicerat. Tja, inte mer komplicerat än vanligt i alla fall.
Det är dock både en fördel och en nackdel, det gör det lättare för polisen att spåra en. Och en hel del monster kan ganska lätt smälta in som vanliga människor, magiker och varulvar kan tex ha allt det där också.
Fast magiker, varulvar och annat sådant knytt dyker upp på weirdness sensorer av olika slag. Lukt, ESP, aurasight och diverse andra grejer som en magiker eller en varelse av någon typ kan ha.
Jag skulle till och med gå så långt att säga så att människor som har kunskapen om diverse weirdness och förmågan att bekämpa dem (kanske till och med träning som gör att de är motståndskraftiga mot charm och tankeläsning osv) är som stealthbombare. Den man attackerar har ingen aning om att du kommer. Speciellt om du har hyrt ett annat monster av något slag för att agera som avledande manöver.
 
Top