Re: Linjära skalor
Att de sammanlagda minusmodifikationerna blir för massiva inträffar förr eller senare både med linjär- och klockkurva, men med klockkurvan når man den punkten tidigare.[...] Om höjd svårighetsgrad i ett D20-system gör att man behöver slå 18 eller mer för att lyckas har man 15% chans. Med 2D10 har man kommit ned till 6% chans att lyckas.
Det här resonemanget tycker jag är sprunget ur ett missförstånd. Vad du gör är att jämföra siffran 18 - helt utan något som helst sammanhang med vad den är tänkt att representera i spelvärlden - i två olika system.
Om du hade försökt jämföra svårigheten att slå över 18 med dels en T20 och dels en T12 så hade du själv insett hur meningslöst det är; i den ena linjära skalan så går det medan det är helt omöjligt i den andra. Man kan givetvis inte utgå från en siffra tagen utan något sammanhang. Om du hade fått till uppgift att jämföra T20 med T12 så hade du istället säkert börjat leta efter något sammanhang i spelvärlden som varit detsamma för de båda systemen; såsom "vilket siffervärde representerar en fifty-fifty-svårighetsgrad?"
Anledningen till ditt tankefel när du jämför D20 med 2T10 beror förmodligen på att deras spann är förvillande lika varandra, men de
är två olika system. Vi kan således inte jämföra de tu med siffror tagna ur tomma luften, utan vi måste förankra vår jämförelse i något vettigt.
Det är ju inte frågan "hur svårt är det för en rollperson att klara svårighetsgrad 18?" vi spelmakare skall lösa, utan "hur svårt är det för en rollperson att hoppa över ett stup när han dels är berusad och dels har hala stövlar på sig?"
En riktig jämförelse:
Nu gör vi en seriös jämförelse. Vi börjar med att förankra den i någon sorts fifty-fifty-läge. Att slå 11+ med 2T10 är 55%, det är det närmaste vi kan komma i den skalan. Det finns en perfekt motsvarighet i D20; nämligen att slå 10+, så vi utgår från det.
Vi har alltså två rollpersoner, och D20-rollpersonen lyckas precis lika ofta med att hoppa över stupet (när han slår 10+) såsom 2T10-rollpersonen gör (när han slår 11+).
Vad innebär nu en minusmodifikation? Att gå från 11+ till 12+ för 2T10-rollpersonen innebär att sannolikheten sjunker från 55% till 45%, så den minsta möjliga svårighetshöjningen utifrån fifty-fifty-läget i 2T10-systemet är ett som innebär en sänkning på 10%.
För enkelhetens skull antar vi att det blir just 10% svårare att hoppa när man antingen är berusad eller har hala stövlar på sig.
Som tur är finns det en exakt motsvarighet i D20-systemet, nämligen en modifikation på -2.
Så våra båda rollpersoner har lika stor chans att hoppa över stupet när de är nyktra och har bra skor på sig, och
även lika stor chans att hoppa över när de är
antingen berusade
eller har hala stövlar på sig. Och lustigt nog faller det sig så att båda skall försöka slå 12+ för att göra det.
Men nu gällde det ju mutlipla svårighetsmodifikationer. Vad händer när vi i 2T10-systemet fortsätter att öka svårighetsgraden med +1 för varje ny försvårande omständighet, medan vi i D20-systemet ökar svårighetsgraden med +2 för densamma? Jo:
<table border=1><tr><td>
D20</td><td>
2T10</td></tr><tr><td>55%</td><td>55%</td></tr><tr><td>45%</td><td>45%</td></tr><tr><td>35%</td><td>36%</td></tr><tr><td>25%</td><td>28%</td></tr><tr><td>15%</td><td>21%</td></tr><tr><td>5%</td><td>15%</td></tr><tr><td>-5% *trasig*</td><td>10%</td></tr>¨<tr><td>-15% *trasig*</td><td>6%</td></tr><tr><td>-25% *trasig*</td><td>3%</td></tr><tr><td>-35% *trasig*</td><td>1%</td></tr><tr><td>-45% *trasig*</td><td>0% *trasig*</td></tr></table>
Så var det med det.
Alltså: Om man bara jämför siffror med varandra utan någon som helst sammanhang och utan någon som helst tanke med vad siffrorna
betyder, då kan det bli så som du skriver. Men när man gör en ordentlig och insatt jämförelse som utgår från jämförliga utgångspunkter och som tittar på vad siffrorna faktiskt betyder - då blir det såsom jag har visat.