Jag tycker att det är bra att du skrotat ditt gamla upplägg som enligt mig var behäftat med väldigt många problem.
Samtidigt förstår jag Reccas invändig, svaret om Häxmästaren reproducerar normer (kring kön) blir "både ja och nej" vilket kanske känns lite uddlöst. Ett poängsystem blir ju kul i synnerhet när du granskat flera produkter med det det, så att det går att jämföra på ett enkelt sätt.
Ett förslag skulle kunna vara att först och främst begränsa antalet kategorier att granska. Jag tänker att "Kön", "Sexualitet" och "Etnicitet" är mest relevanta. Och sedan beakta huruvida och hur mycket en produkt inom varje kategori reproducerar och normutmanar. I det här fallet skulle Häxmästaren kanske få (utifrån hur jag läser din granskning) en reproduktionspoäng och en normutmaningspoäng inom kategorin "Kön" och hamna på +/- 0 i den kategorin. Läser jag dig rätt borde boken få en poäng för utmaning av sexualitetsnormen (finns det några uppenbara reproduktioner av normer där?), och kanske sammanlagt hamna på +1, vilket väl, sett till genren och populärkulturen i stort är ett godkänt betyg.
Eller så fortsätter du att köra utan sifferbedömningar. Men ovan i varje fall ett förslag på alternativt betygssystem.